Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørepropper når man spiller ....


Deryck

Anbefalte innlegg

Gnome: hva er poenget med å spille lavt? når man har trommer, bass og to gitarer, må jo lyden skrus opp. Mye av grunnen til at det blir bra live, er at lyden er høy.

Jeg bruker øre propper på cirka annenhver sang, funker bra det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi har kvittet oss med monitorer og monitorforsterker, og bruker i steden øremonitorer. Vi får dempet senelyden betraktelig. Vi slipper feedback, og får penere lyd ut i PA`n. Øremonitorene er jo også med å dempe støy fra f.eks slagverk og bass.. Man kan jo selv bestemme volumet i øremonitorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnome: hva er poenget med å spille lavt? når man har trommer' date=' bass og to gitarer, må jo lyden skrus opp. Mye av grunnen til at det blir bra live, er at lyden er høy. [/quote']

Kan vel ikke akkuratt være enig i det der nei. Hvis scenelyden er for høy så blir ikke lyden bra ut. Det kommer av flere ting.

For det første så betyr det at man må spille HØYT ut gjennom anlegget for at det skal overdøve scenelyden; hilket forårsaker bl.a feedback og plagsom høy lyd.

I tillegg så kan man opplee at scenelyden "faser ut" lyden i anlegget, slik at det ikke blir helt optimalt, og man må da til med et delay system for å forsinke lyden i anlegget ut

En annen ting som kan skje er at sterk lyd på scenen også fanges opp av andre mikrofoner på scenen (mikrofoner som ikke er tiltenkt den lydkilden). Dette resulterer i både en utfasing av lyden, OG en økt "følsomhet" på scenen og dermed risikerer man mer feedback

Man skal ikke spille kjempelavt og fislete, men å si at man skal spille HØYT og at det er med på å gjøre bra livelyd, det er ikke sant. I allfall ikke på normale scener som de fleste på dette forumet står på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo øremonitorene kan være skadelig om de er for høyt.. prøver å ha dem på et normalt nivå da.. men i og med at lydnivået på senen er ganske lavt, så trenger man ikke å ha så veldig høyt nivå..

Ang. lydnivå på senen så er det en annen diskusjon! må kansje starte en der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte mine gjennom NISS husker jeg. Det er et firma på vestlandet et sted hvis jeg ikek husker feil. Mulig legen din vet noe om det, for dere må sannsynligvis til legen som gjør en avstøping av øret og sender det til firmaet.

Prøvde å søke etter de i går man fant de ikke. Vet de reklamerte i bladet Musikkpraksis før...så hvis noen har en eldre utgave så kan man kanskje lete der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med å spille høyt eller lavt, vel, for meg kommer det an på uttrykket man vil presentere. Aggressiv musikk med stor FuckOff-faktor krever HØYT volum for best mulig å kunne gjengi skaperens ønsker. For høyt for deg? Øresus? Ikke gå på konserten da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det finnes alltid en grense. Og det aggressive skal komme fra personen, ikke fra lydvolumet. Skjønner? Det er hvordan en person spiller, hordan man kommuniserer osv som gir opplevelsen. Men selvsagt, lydnivået har også en plass i det hele. Men som jeg sa innledningsvis...alt har en grense

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alene om nedsatt hørsel Biaxident! Har spilt trommer ganske lenge nå, og begynte først med ørepropper for ca. 2 år siden! Det er jo susinga som du hører konstant hele tiden som er så irriterende!! Går jo non-stop 24-7!

Jeg vil anbefale at de som ikke vil ha nedsatt hørsel og ikke vil investere i de til 250,- engang, ivertfall må bruke de vanlige billige øreproppene! Eller hørselværn! Hørselen er en kostbar greie!! For all del, TA VARE PÅ DEN!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alene om nedsatt hørsel Biaxident! Har spilt trommer ganske lenge nå' date=' og begynte først med ørepropper for ca. 2 år siden! Det er jo susinga som du hører konstant hele tiden som er så irriterende!! Går jo non-stop 24-7!

Jeg vil anbefale at de som ikke vil ha nedsatt hørsel og ikke vil investere i de til 250,- engang, ivertfall må bruke de vanlige billige øreproppene! Eller hørselværn! Hørselen er en kostbar greie!! For all del, TA VARE PÅ DEN!!![/quote']

Det har du helt rett i! Hørselen er noe av det viktigste for oss alle musikere, men tenk hvor fælt det må være og ha virkelig øresus..de som har så mye at de faktisk ikke klarer og høre hva folk sier, jeg husker etter deep purple konserten hadde jeg ganske lite hørsel etter på og så mye øresus at jeg lå oppe i flere timer for og prøve og sove, det verste jeg vet er og ikke få sove! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet hvordan det er å ha kronisk øresus... fordi jeg har det... ble født med svak trommehinne og på en skole konsert røyk dem... det var ett hælvette de første månedene å sove men nå som det er over et år siden det skjedde så greier jeg meg... du blir vant til lyden og tenker ikke på det... så jeg sier bare at det ikke er verdt å få øresus fordi du skal øve med høy lyd uten ørepropper fordi det er rett og slett ikke verdt å miste hørslen og få øresus pga. en band øvning.. det er latterlig.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.