Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prøv Steely Dan !


Greener

Anbefalte innlegg

De blir ofte referert til som "musikk for musikere", "flinkiss musikk" eller lignende, men Steely Dan er egentlig for alle. Alle som tør Ã¥ høre pÃ¥ noe nytt eller annerledes i alle fall.

Jeg ser/hører nå også med glede at bandet igjen diskuteres i P3 programmet Radioresepsjonen. Yngstemann Sagen (den unge trollmannen) er satt på en hard diett av Steely Dan skiver, håndplukket av eldstemann Bjarte Tjøstheim, (liket) i forbindelse med at unge Sagen har valgt å ta en pause fra nyere populærmusikk på ubestemt tid.

Eldste Sagen, Steinar (Pottifar) altså, er foreløpig avventende til dette prosjektet, kanskje ikke så rart med tanke på mannens hengivenhet til Grand Prix schlagere, og hvilke plater man finner i mannens platesamling.. http://nrkp3.no/radioresepsjonen/r%C3%A6va...ak-i-ungdommen/

radioresepsjonen-530x298.jpg

Fra venstre: Tore Sagen, nyfrelst Steely Dan fan. Steinar Sagen, nyfrelst Alexander Rybak fan og Bjarte Tjøstheim, frelst eldre musiker..

Så hva er det jeg prøver å si ? Fyll hodet ditt og rumpa kommer diltende etter.. Eh, altså - prøv å høre på noe nytt, noe som kanskje er litt mer krevende, men som gir deg litt mer tilbake enn.. øh.. "enklere populærmusikk" Før eller siden vil Steely Dan spøkelset dukke opp uansett :) (i alle fall hvis du fortsetter å spille) så hvorfor ikke før, heller enn siden ?

Steely Dan er et band som har utviklet seg gjennom årene og ikke alt virker like forlokkende ved første gjennomlytting kanskje, men min anbefaling er å starte med disse to platene :

Can't Buy A Thrill (1972)

l14431n0jlc.jpg

Førsteplata - mer gitar orientert, representerer ganske godt hva man finner igjen på de første 3-4 platene

Aja (1977)

d80364gn0u3.jpg

Representerer det mer moderne, ultratighte, slicke og jazz orienterte Steely Dan.

Dette er altså bare et utgangspunkt, ikke nødvendigvis de beste platene etter min mening, men altså et godt utgangspunkt. Tingen med Steely Dan platene (og mye annet) er at de ikke sitter etter en enkelt gjennomlytting. Men før du vet ordet av det er du hektet, og låtene, riff eller eller små sekvenser begynner å rotere som reklame jingler i hodet ditt, og får deg atter til å starte cd spilleren eller sveive i gang iPod'en..

Noen smakebiter : (men hør på platene !)

Peg - fra Aja skiva, her fremført med original musikerne fra innspillingen.

Reelin' In The Years fra Can't Buy A Thrill. Første Steely Dan inkarnasjon besto av flere faste medlemmer, her med blant annet Jeff "skunk" Baxter på gitar

Kid Charlemagne fra The Royal Scam (1976)

Pretzel Logic fra skiva med samme navn (1974)

Tråden er forøvrig åpen for synspunkter, egne anbefalinger og tilbakemeldiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg syns ikke at de er noe spesielt interessant rett og slett. Greit, men intet som pirrer interessen min etter videoene her.

Du må nok høre pÃ¥ platene og investere litt mer tid i saken :) Men det er jo ikke tvang da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget SD for en tid siden, og elsker hele greia. Har spessielt sansen for Pretzel Logic og The Royal Scam, men har fått sansen for Katy Lied og CBaT etter hvert.

Edit: De får også pluss for å ha brukt Bernard Purdie ved enkelte anledninger. (Check him out)

Endret av Amundeik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne- Steely Dan er skikkelig headsetmusikk! Lydbildet er enda bedre med headset enn via høyttalere!

He-he artig at du skulle nevne den fortreffelige kvaliteten på de fleste av innspillingene, det er nemlig grunnen til at mange avskriver bandet litt i utgangspunktet - altså fordi det har fått rykte som "sånn hi-fi nerd musikk" eller "demo plater"

Ellers kan jeg anbefale en glimrende DVD - Classic Albums serien har tatt for seg innspillingen av nettopp Aja som er nevnt tidligere i tråden. Vel verdt å se, selv om du bare er sånn passelig interessert :)

http://www.amazon.com/Steely-Dan-Aja/dp/B0...5348&sr=1-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.