Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har mest å si for bra gitarlyd?


Anbefalte innlegg

Dave Hunter, musiker, forfatter og tidligere redaktør i The Guitar Magazine, hevder at høytalere utgjør

50% av gitarlyden. De resterende 50% deles mellom gitar, amp og diverse tilbehør, hvorav ampen

spiller den største rollen.

Det er mange ledende lydfolk som deler han synspunkter, og som han har hentet dette fra.

Er folk enige i en slik fordeling av hva som gir god lyd?

Prioriterer vi riktig for å få best mulig lyd?

En god gitar på en dårlig amp vil låte mye dårligere enn en dårlig gitar på en god amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig i at ampen er veldig viktig. Da jeg bytta fra et vanlig Marshall 1960A (med de vanlige elementene jeg aldri husker betegnelsen på) til et 1960BV (med V30 eller noe som er veeeldig likt), merka jeg en klar forbedring med begge ampene jeg hadde pÃ¥ den tiden. SÃ¥ det er nok mange som undervurderer elementenes betydning ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, det er vel kanskje litt om og men, men det er jo klart at det er ampen lyden kommer ut av... men syns også gitaren har MYE å si, og hva som er bra lyd kan vel også diskuteres innimellom etter interesse og hva man liker. alle gitarer og alle amper representerer hvær sin lyd... Enig i at ampen har mye å si, men 50%? nja vet ikke jeg. får konge lyd i drittampen min med js1000en så. syns jeg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bra gitarlyd" handler om å møte/oppnå et ideal som oftest. Hvis vi starter med kilden (gitaren) så er det selvsagt den viktigste komponenten, hvis gitaren ikke låter slik du ønsker spiller det ingen rolle hva du kobler den til.

At høyttaler elementet endrer måten en forsterker låter på er det ingen tvil om. Man kan vel, om man på død og liv skal bruke prosenter, si at høyttaleren utgjør 50% av forsterkerens særpreg/lyd. men "prosentregning" er rimelig meningsløst i denne sammenheng, da en dårlig forsterker aldri vil låte bra uansett valg av høyttaler element. Akkurat som en god forsterker aldri vil låte bra med en crappy gitar (eller en som ikke låter slik du ønsker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bra gitarlyd" handler om å møte/oppnÃ¥ et ideal som oftest. Hvis vi starter med kilden (gitaren) sÃ¥ er det selvsagt den viktigste komponenten, hvis gitaren ikke lÃ¥ter slik du ønsker spiller det ingen rolle hva du kobler den til.

At høyttaler elementet endrer måten en forsterker låter på er det ingen tvil om. Man kan vel, om man på død og liv skal bruke prosenter, si at høyttaleren utgjør 50% av forsterkerens særpreg/lyd. men "prosentregning" er rimelig meningsløst i denne sammenheng, da en dårlig forsterker aldri vil låte bra uansett valg av høyttaler element. Akkurat som en god forsterker aldri vil låte bra med en crappy gitar (eller en som ikke låter slik du ønsker)

Jepp, nytte av å bytte høyttaler er nok marginal, men det kan jo hende Dave tok utgangspunkt i at alt det andre utstyret var bra, da?

Og så var det det med smak, da :)

Gibson LP og en Marshall som man ikke er helt happy med --> bytte fra GT1275 til Greenback --> Happy?

Dette har sikkert skjedd, men da er man nede på fin-synse-nivå.

Det er jo masse folk som ikke liker V30, at den blir for honky etc... På den andre siden er det mange som spiller i bråkete rockeband som elsker V30, nettopp på grunn av at den høres godt i en miks, selv med en ganske liten forsterker.

Men at det blir ganske stor forskjell ved et bytte, er sikkert. Så kommer det bare an på hva man liker, og hva man er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri bedre enn det svakeste leddet uansett.

Mnja.. det der er en sannhet med modifikasjoner syns jeg, komponentenes rekkefølge er ikke helt tilfeldig og likeverdige slik jeg ser det. En god gitar låter ikke helt ubrukelig gjennom selv den mest crappy forsterker, og tar man en god gitar + en god amp, er det omtrent umulig å fullstendig ødelegge lyden ved å bytte høyttaler elementet i forsterkeren.

Men uansett, som du sier alt må være av en viss kvalitet/karakter for å skape "god" lyd - altså summen av alle komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den viktigste komponenten for god tone avhenger av hvilken lyd man prøver å oppnå.

Hvis man er ute etter fuzzlyd tror jeg at fuzzpedalen er dominerende i prosentregningen, og om man bruker en modellerende preamp vil den stå for nær 100% av tonen. Leddene først i kjeden produserer et signal å modellere, mens leddene bak gjerne skal stå for så lite farging som mulig.

I mange stilarter er mye av selve gitarens jobb å være lettspilt og funksjonell. Andre ganger kan man være ute etter en spesiell klang eller sustain i gitaren, eller høy output for å få bedre SNR og/eller gjøre det lettere å oppnå ønsket forvrengning.

I livesammenheng mistenker jeg at den viktigste komponenten er en tekniker som står i FOH, og som jobber for å plassere gitaren riktig i en miks, uten å bry seg spesielt om gitaristen selv synes han har perfekt tone eller ikke. Denne teknikeren står også fritt til å bruke EQer som er mye mer effektive enn den redskapen en vanlig gitarist sitter med, og av og til kjører han effekter på toppen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillestil, eller "tonen i fingrene" er vel litt glemt her? Har hørt mange gitarister som lager, om ikke gull, så i hvert fall sølv, ut av gråstein for å si det på den måten. Både live og i studio har mikker, mikkplassering, miksebord, P.A betydning. Synes dette "regnestykket" var noe søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykker og prosentdeling på dette blir for dumt imo. Om man ser bort fra tonen i fingrene - så vil jeg kanskje si at forsterker er det leddet som påvirker lyden mest. I alle fall i high-gain land som jeg oppererer en del i. F.eks om man skulle byttet ut noe i signalrekka til Exodus (tar de som eksempel siden de snurrer i iTunes akkurat nå) så tror jeg at å bytte ut forsterker med f.eks en Jazz Chorus ville endret sluttresultatet mye mer en om gitarene hadde blitt endret til en telecaster, eller kabinett hadde blitt byttet med noe annet. Men dette er jo veldig situasjonsbetont så noe fasitsvar finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk ser seg blinde på prosenter her. Hunters poeng var neppe matematikk, men å poengtere at høyttaler-elementene har langt mer for gitarlyden å si enn hva de fleste tror/innser. Mange vet ikke hvilke høyttalere som står i kabinettet sitt, og bytter topp, pedaler og gitar i lyntempo for å finne "tonen", men spiller igjennom samme kabinett (evt. tenker ikke over hvilke høyttalere som står i kabinettet man kjøper, bare det "passer til ampen").

Husk at en gitar-høyttaler kan sees på som en EQ satt i en bestemt og uforanderlig innstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk ser seg blinde på prosenter her. Hunters poeng var neppe matematikk, men å poengtere at høyttaler-elementene har langt mer for gitarlyden å si enn hva de fleste tror/innser. Mange vet ikke hvilke høyttalere som står i kabinettet sitt, og bytter topp, pedaler og gitar i lyntempo for å finne "tonen", men spiller igjennom samme kabinett (evt. tenker ikke over hvilke høyttalere som står i kabinettet man kjøper, bare det "passer til ampen").

Husk at en gitar-høyttaler kan sees på som en EQ satt i en bestemt og uforanderlig innstilling...

Det har du helt rett i, men det blir jo da subjektivt hvilken "EQ-setting" man foretrekker. I de aller fleste kabinetter eller komboer blir det vel levert "greie" elementer. Sett bort i fra de aller billigste. I de eller fleste vil men vel også oppleve en forandring ved bytte til dyrere elementer, men om den er veldig stor?

Uansett; lydproduktet er et resultat av en, ofte lang, kjede. Det svakeste ledd kan være alt fra gitaren, via effekter, amp, element osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk ser seg blinde på prosenter her. Hunters poeng var neppe matematikk, men å poengtere at høyttaler-elementene har langt mer for gitarlyden å si enn hva de fleste tror/innser. Mange vet ikke hvilke høyttalere som står i kabinettet sitt, og bytter topp, pedaler og gitar i lyntempo for å finne "tonen", men spiller igjennom samme kabinett (evt. tenker ikke over hvilke høyttalere som står i kabinettet man kjøper, bare det "passer til ampen").

Husk at en gitar-høyttaler kan sees på som en EQ satt i en bestemt og uforanderlig innstilling...

Tror du nærmer deg poenget til Hunter her. Han diskuterer egentlig ikke hva som er bra lyd siden det er subjektivt.

Han sier noe om hva som har størst innvirkning på den samlede gitarlyden,

og påstår at høytaleren er det enkelte komponent i lydkjeden som har størst påvirkning på lyden.

Et bytte av høytalere kan gjøre veldig stor forskjell, også volummessig.

Det er faktisk større forskjellpå volumet i en del høytalere enn det er på en 50w og en 100w amp.

Mange diskuterer hvor mange watt man ønsker på ampen, men tar ikke hensyn til hvor høyt høytalerne spiller.

Jeg tror at han er inne på noe, men at poenget ikke er matematisk. Det handler mer om hva som forandrer lyden

mest hvis man bytter ut noe i lydkjeden. Jeg tror også at en amp har større innvirkning på lyden enn en gitar.

Rekkefølgen fra viktig til mindre viktig tror jeg er: høytalere, forsterker, gitar.

Jeg merker mest forskjell på elgitarer når jeg spiller akkustisk med dem. Følelsen jeg får med lyd er også viktig,

men jeg tror at det er vanskelig å høre forskjeller i blindtester. (noe slike tester også har vist)

For å forenkle diskusjonen noe tror jeg ikke det er lurt å blande inn effekter og annet her.

Skal vi prøve å la diskusjonen handle om gitar, røramp og høytalere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.