Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilværelsen med til dels teoriignorante mennesker


-MB

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Confirmed, Tomsti.. :P

Lars: Satser på at de skal kunne lære seg tonerekka ordentlig, i første omgang. Videre kommer naturligvis intervaller, skalaer, akkorder (spesielt), taktarter; stortsett det du skrev. ^^

Jeg føler selv at jeg egentlig er ganske konstruktiv. Tro det eller ei. :P Det er kanskje vanskelig for deg å fullt ut forstå situasjonen, stortsett grunnet at det er veldig vanskelig å gjengi situasjonen i sin helhet. Det kan jo hende at det blir en del kjeft i ny og ne, men jeg har uansett inntrykket av at gutta ønsker å prøve å få til noe, i samme grad som meg. Derfor kan det hende jeg fremstår som litt hard - men det er nødvendig, om vi som sagt skal få til noe nogenlunde bra. Det er faktisk fint mulig, selv om det kanskje virker urealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er ikke så stødig på terioen selv, men en må da kunne litt for å være i et band. Kan være flott å ha et band med medmusikanter på samme nivå slik at du slipper å forklare alt til den minste detalj til alle sammen. Alle burde hvertfall kunne stemme sin egen gitar! (Har vært borti at gitarister ikke kan stemme gitaren sin...)

En ting de fleste kan tjene mye på lære seg: IKKE SITT Å BRÅK I ØVINGA!

Jeg hater folk som absolutt skal bråke mellom sangene i øvinga når en prøver å få orden på sakene.

Akurat det er helt ekstremt irriterende, folk prøver å ha en samtale om hva man skal spille, hvordan, når er den og den tonen osv.. så kan fi ikke høre et fnugg fordi enten gitaristen eller bassisten finner ut at nå skal han dra sin fantastiske herman li-shreddesolo

(as you know, herman li suger geiteballe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg befinner meg i den situasjonen hvor jeg spiller med en bassist som bare "er ikke så viktig med teori enda, tar det senere." Og en gitarist som ikke egentlig bryr seg, men han er delvis villig i å lære det. Men det er litt irriterende å måtte si "6. bånd, 5. streng" istedet for å si "Diss" ...

Trommisen har styr på hva han gjør, noe som er veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Confirmed, Tomsti.. :P

Lars: Satser på at de skal kunne lære seg tonerekka ordentlig, i første omgang. Videre kommer naturligvis intervaller, skalaer, akkorder (spesielt), taktarter; stortsett det du skrev. ^^

Jeg føler selv at jeg egentlig er ganske konstruktiv. Tro det eller ei. :P Det er kanskje vanskelig for deg å fullt ut forstå situasjonen, stortsett grunnet at det er veldig vanskelig å gjengi situasjonen i sin helhet. Det kan jo hende at det blir en del kjeft i ny og ne, men jeg har uansett inntrykket av at gutta ønsker å prøve å få til noe, i samme grad som meg. Derfor kan det hende jeg fremstår som litt hard - men det er nødvendig, om vi som sagt skal få til noe nogenlunde bra. Det er faktisk fint mulig, selv om det kanskje virker urealistisk.

Jeg aner jo ikke hvordan du er i denne sammenhengen, så prøvde ihvertfall ikke å anklage deg i noen som helst retning ;) Bare kom med noen tips basert på egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på et symfoniorkester, eller et stort storband. Trenger det Ã¥ være kjemi mellom alle der? :P Joda, de har noteark, men de snakker ogsÃ¥ det samme musikalske sprÃ¥ket. Det er uansett den viktigste kjemiske forbindelsen, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på et symfoniorkester, eller et stort storband. Trenger det Ã¥ være kjemi mellom alle der? :P Joda, de har noteark, men de snakker ogsÃ¥ det samme musikalske sprÃ¥ket. Det er uansett den viktigste kjemiske forbindelsen, tror jeg.

Symfoniorkestre lager heller ikke musikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit om folk ikke kan allverdens med teori.

En ting som gjør med forbanna er folk som av prinsipp ikke vil lære teori. Ikke LITT engang. De tror at det å ikke kunne teori gjør dem til bedre musikere eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så KAN man være en veldig dyktig musiker selv om man ikke kan mye teori.

Men de som er virkelig gode musikere, kan stort sett sin teori, i tillegg til at de har evnen til å "frigjøre" seg fra teorien når det måtte behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, så sant. Teorien er i mine øyne kun et "ikke-perfekt," og egentlig ganske ufullkommen system (jeg tror ørene våre er kapable til å tolke mye mer enn det som kommer av den måten vi deler opp oktavene på i dag) som forsøker å beskrive hvordan vi mennesker tolker lyd sammen med tid. Det er lite vits i å henge seg opp i musikkteorien, og tro at man er en kompetent musiker bare man kan denne veldig godt. Man må forstå mye mer enn det systemet beskriver - nemlig det systemet ikke beskriver. Og det er så vidt jeg vet mye.

Det er sikkert noen som klarer seg utmerket uten noen hjelp fra musikkvitenskapen (jeg må, som muligens tidligere sagt, innrømme at jeg verken har møtt eller blitt kjent med slike mennesker enda), men hvordan i alle dager kommuniserer man med disse? Rettere sagt: Hvordan i alle dager kommuniserer de med en?

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har folk som John Lee Hooker som er fantastiske musikere uten teorilæring eller kunskap, men tenk over det, han spiller da vitterlig rundt bluesskjemaer og bluesskalaer? Altså lærer man automatisk litt teori gjennom praksis på et proft nivå. Teori er nødvendig fordi musikk er teori, men å kunne sette navn på alt er ikke nødvendig i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori er musikk, men musikk er ikke nødvendigvis teori. Jeg kunne, om jeg hadde hatt nok motivasjon, fint laget meg et eget musikkteorisystem, med fine skrevne symboler, tradisjoner, latinske begrep, nye matematiske inndelinger av oktaver osv. Men det gir fortsatt det samme som dagens musikkteori - nemlig en noe begrenset beskrivelse pÃ¥ hvordan vÃ¥re hjerner tolker lyd rundt oss.

Beklager. MÃ¥ bare lufte tankene litt. :)

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på et symfoniorkester, eller et stort storband. Trenger det Ã¥ være kjemi mellom alle der? :P Joda, de har noteark, men de snakker ogsÃ¥ det samme musikalske sprÃ¥ket. Det er uansett den viktigste kjemiske forbindelsen, tror jeg.

De har en dirigent. Når jeg mener kjemi så mener jeg at alle spiller som om det skulle stå en dirigent der. De vet hva de andre kommer til å spille før de spiller det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.