Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilværelsen med til dels teoriignorante mennesker


-MB

Anbefalte innlegg

Er foreløpig i en situasjon hvor jeg er den eneste i mitt ungdomsband som har en grunnleggende, og muligens litt videre forstÃ¥else av musikkteorien man trenger for Ã¥ kunne drive musikk pÃ¥ et nogenlunde seriøst plan. Vi er fire stykker, og jeg føler at vettet gÃ¥r i taket snart. Jeg mÃ¥tte her om dagen vise "lead-gitaristen" hvordan man fant frem noter pÃ¥ gitarhalsen. :ninja: Den rendyrkede tromissen kan sitt arbeid imponerende godt, og holder seg forstÃ¥elig nok unna det meste av tonal teori. Dette er dog til tider til evig frustrasjon (umulig Ã¥ si at "sangen skal ende pÃ¥ D," f.eks). Den eneste som, sett bort fra meg, har størst forstÃ¥else for tonal og rytmisk musikkteori er ironisk nok vokalisten vÃ¥r, som ikke har noen form for instrumental rolle (korps-opplæring).

Dette er ikke meningsløst baksnakk av det meste jeg, på fritiden, har av bestevenner (ja, jeg anser nesten arbeidet i bandet som en ubetalt jobb). Ved dette spør jeg videre om hva jeg skal gjøre. Skal jeg erklære meg selv musikkverkstedslærer, og lede hele ensemblet inn i suksess? Er dette i det hele tatt mulig? Det skal sies at vi har blitt enige om at denne gruppa skal prøve å touche dagens publikum best mulig. Å kaste folk ut har begynt å bli mer og mer aktuelt, samtidig som jeg føler at jeg om sigende tar jerngrep om gruppa. Sikkert ikke et bra tegn, men vi har som sagt blitt enige om å drive seriøst, og som sagt produsere pop-musikk, noe som ikke fullføres ved å covre 24 år gamle slagere om og om igjen. Det å presentere egenkomponert musikk er altså nærmest et mareritt.

Slår vi på en død hest? Skal jeg forlate gruppa, og begynne å pirke på electronika, hvor jeg faktisk møter noe som jeg kan kommunisere faglig med, eller skal jeg begynne å kaste folk ut? Begge føles som triste alternativ, men denne tilværelsen holder i allefall ikke jeg ut stort lengre. Har vi kanskje satt et for stort mål, med tanke på gj.snittskunnskapene i gruppa? Et siste alternativ er jo selvfølgelig å sette guttene på skolebenken, og be dem om å enten lære seg teorien, eller dra seg på soverommet og spille alene.

Hva tror du? Har du en lignende erfaring? Ikke vær redd for å fremstå som en drittsekk som meg. Del. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det går fint an Ã¥ vera ein glimrande musikar utan Ã¥ kunna eit fnugg av teori.

Selvfølgelig. Gitaristen jeg tidligere pratet om er egentlig ikke så fæl som jeg kanskje skulle ha det til, i forrige post. Det er selvsagt ikke snakk om superman, men mennesket har veldig spesielt og godt gehør. Uansett er han altså nesten umulig å kommunisere med. Og selvfølgelig må jeg legge til at jeg ikke diskuterer noen av mine "mates" på et personlig plan - heller det musikaltekniske. Herlig gjeng, sosialt sett. ^^

Forøvrig er det kanskje uansett litt sjeldnere å møte en habil og dyktig musiker, som ikke har et fnugg av dagens teori i skallen, enn en som har det. Kanskje dette er motsatt om 60 år, når boka "How equal temperament ruined harmony" har lyst opp verdens befolkning, men ikke nå. ^_^

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tore sier... man kan være en utmerket musiker uten noe peiling på teori.

Problemet med bandet deres er vel heller dette:

"Det skal sies at vi har blitt enige om at denne gruppa skal prøve å touche dagens publikum best mulig."

Hvor er gleden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen glede ;) Neida. Når man jobber slik, kommer det meste av glede fra evt. resultater. Den umiddelbare spillegleden og magien ved Ã¥ fÃ¥ til noe sammen, dabber meget fort av, og man mÃ¥ nesten tenke og jobbe litt fremover for Ã¥ kunne holde pÃ¥. Derfor dette.

Personlig blir jeg rørt av å se at folk på ønskelig måte blir påvirket av min musikk. Der er gleden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en lignende situasjon... Men i det bandet var det en rekke andre problemer, blandt annet at alle ønsket Ã¥ spille forskjellig musikk, sÃ¥ fant ingen god mÃ¥te Ã¥ spille sammen pÃ¥. Jeg og han andre gitaristen slutta etter et par mÃ¥neder. De fant nye gitarister og spillte musik som funka for dem.

Jeg tror det beste med musikkteori, som det virker du har skjønt; er komunikasjon. En kan forklare hva en ønsker å få til. Men hvis du har funnet noen du liker, og dere tenker likt om hvor musikken skal gå ville jeg tenkt litt før jeg hadde kasta vekk det. Spiller dere godt sammen under en jam? Det tror jeg er viktig.

Vi som kan litt musikkteori (jeg kan vidregående musikklinje-teorien ganske godt, men ikke noe mer enn det) har en tendens til å ønske at andre skal kunne det samme. Det er nok ingen fantastisk innstilling, og jo, jeg kjenner meg igjen der. Jeg kan bli alt for opphengt, og være alt for blærete om det.

Hvis de i bandet er åpen for å lære litt ville jeg "plassert dem på skolebenken" ;) Hvis du sier til leadgitaristen: "legg deg på septimen til F#moll på andre slag i takt fire-og-tjue" vil de høyst sannsynlig si: "høh..?". Istedet for å irritere deg over hans uvitenhet, prøv å forklare skikkelig hva du mener. Vær tolmodig og lær bort det av teorien du mener er essensiell.

Pass på å ikke overvurder deg selv. Kan komme mange gode idéer fra andre, så ville ikke forvandlet dem til aper som spiller på komando.

Så for å oppsumere; vær tolmodig, lær de som trenger det hva du mener de trenger. Og ville passa meg for å ta det hele for seriøst... Ha det moro, la det være plass for litt jamming. Ikke erkler deg selv som ensembelleder, men heller som "the go2 guy" når det gjelder teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vise ord :)

Sånn i farta blir vel nesten dette som Ã¥ bygge hus med hobbysnekrere, hvor man er den eneste som er til dels faglært. Veldig lett Ã¥ heve seg over andre, selv om de ufaglærte selvfølgelig kan komme med gode ideèr til tider.

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er utrolig mange musikere i dag som kan veldig lite teori.

Spilte med en gitarist for noen år siden som var en utmerket metalgitarist, men om du ba ham spille en D, sÃ¥ sto han der som et stort spørsmÃ¥lstegn. ^_^

Selv kan jeg ikke så mye musikkteori(kan f. eks ikke lese noter), men når jeg begynte å spille gitar som 11 åring, så satt jeg på rommet mitt og gikk gradvis igjennom Lillebjørn Nilsens gitarbok, og fikk pga. et lite grunnlag i teori. Det hjalp meg veldig mye når jeg spilte i diverse band tidlig i tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så stødig på terioen selv, men en må da kunne litt for å være i et band. Kan være flott å ha et band med medmusikanter på samme nivå slik at du slipper å forklare alt til den minste detalj til alle sammen. Alle burde hvertfall kunne stemme sin egen gitar! (Har vært borti at gitarister ikke kan stemme gitaren sin...)

En ting de fleste kan tjene mye på lære seg: IKKE SITT Å BRÅK I ØVINGA!

Jeg hater folk som absolutt skal bråke mellom sangene i øvinga når en prøver å få orden på sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting de fleste kan tjene mye på lære seg: IKKE SITT Ã… BRÃ…K I ØVINGA!

Jeg hater folk som absolutt skal bråke mellom sangene i øvinga når en prøver å få orden på sakene.

Selv om det ikke alltid har så mye med teorikunnskaper å gjøre, kunne jeg ikke blitt mer enig. Det er helt forjævlig å som regel måtte avslutte dagen med hodepine. Orkester-disiplin ftw.

Takker videre for fine svar. Jeg får vel, for aller siste gang, konfrontere kvartetten med et ultimatum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gå sÃ¥ hardt til verks..?

En ting som tok meg litt tid å inse, som en tjener mye på i mange sammenhenger; En kan ikke forandre andre, kun en selv. Ergo du kan forandre DIN holdning til DEM. Kan du ikke prøve å være litt mer konstruktiv osv... Mulig det løser seg :) Jeg har opplevd i mine *banddager* at sånne store band-talks skjeldent ender så veldig godt, spesiellt hvis det er kun en som vil ha den (med regelen følger det som alltid masse unntak).

Musikkteori er ikke vanskelig. Jeg kan en del, og har ikke jobbet hardt for det. Har fulgt med ganske greit i teoritimene på skolen, som det har vært relativt få av... Jeg ville tro at de forstår det dersom du forklarer på en skikkelig måte. Har spillt med folk som ikke har vært åpen for mine små "undervisninger" i det hele tatt, og det vet jeg er frustrerende, spesiellt når en vet det virkelig kan heve låta.

Kan du skrive ned hva du syntes bør være et lite pensum? Hva du mener er nødvendlig å kunne for bandets del.

Jeg vil tippe du vil at de skal kunne;

- Akkorder (dur, moll, sus og 7er ihvertfall)

- Skalaer (dur og moll kommer en sinnsykt langt med... kirketoneartene hadde vel vært mer aktuellt for en jazz-kvartett..)

- Toner (finne en D på under 4 sekunder :P )

- Rytmikk (kunne slagnavn, klappe rytmer, og til en hver tid vite hvor 1ern er (som BTW er kanskje det mest fundamentale innen rytme))

Noe sånt? Tror det skal kunne læres på bare noen timer, dersom du er god lærer ;) . Så kan du ta det litt gradevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så stødig pÃ¥ terioen selv, men en mÃ¥ da kunne litt for Ã¥ være i et band. Kan være flott Ã¥ ha et band med medmusikanter pÃ¥ samme nivÃ¥ slik at du slipper Ã¥ forklare alt til den minste detalj til alle sammen. Alle burde hvertfall kunne stemme sin egen gitar! (Har vært borti at gitarister ikke kan stemme gitaren sin...)

En ting de fleste kan tjene mye på lære seg: IKKE SITT Å BRÅK I ØVINGA!

Jeg hater folk som absolutt skal bråke mellom sangene i øvinga når en prøver å få orden på sakene.

det stemmer, trommiser som alltid skal drive og bråke og spille er så irriterende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan være gode musikere på sin måte, noen har teoribakgrunn andre har øre, noen har begge deler.. Det handler om å finne noen å spille sammen med som er en god match både kunnskapsmessig og sosialt..

Jeg ville sagt at man bør passe sammen musikalsk og sosialt. Som nevnt i tidligere poster her, trenger man ikke kunne en døyt teori for å være en god musiker, men vanligvis snapper man jo opp litt grunnleggende på veien likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.