Web Analytics
Jump to content

Topp eller rack?

Saurus
 Share

Recommended Posts

Tjohei!

Jeg driver å selger diverse gitarutstyr for tiden og ender forhÃ¥pentligvis opp med rundt 20 lapper nÃ¥r jeg har fÃ¥tt solgt alt.

Føler derfor at jeg bør ta meg råd til en ny amp. Jeg har aldri hatt rør-amp, kun testet andres. Etter timesvis med lydklipp og sikling overalt på nettet (merk: KUN gitarsider :P) er jeg usikker på om jeg vil ha topp eller rack. Hvis det blir rack ser jeg for meg 3-4 enheter. Jeg vil holde det enkelt i første omgang.

Jeg vil gjerne vite hva dere mer erfarne folk mener om dette. Er avhengig av en god clean og rimelig gain. Ikke så mye gain at det ødelegger alt (noen synes jo det er tøft), men nok til å spille melodisk death metal (tenk en blanding av Opeth og Gojira)

Ser for meg at jeg kan bruke 10-15 lapper, men jo mer for penga jo bedre.

:ninja:

Om du går for rack sÃ¥ kan jeg anbefale Digitech GSP1101 - enten du bruker den som preamp - eller kun for effekter. Kan kobles med 4 kabel metoden som gjør at wah, overdrive o.l. effekter kan kjøres før en ekstern preamp, mens delay o.l kan kjøres etter ekstern preamp. Jeg synes desuten preampen i den lÃ¥ter skitbra.

Det er mulig jeg skal selge min m/tilhørende Control2 fotbrett. Ikke fordi jeg ikke er fornøyd med lyden, men fordi jeg vurderer noe enklere (vanlig amp). Selv om Digitech'en er så enkel å skru på som en slik programerbar dings kan bli :)

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal velge. Jeg har omtrent like lyst på begge deler.

Feks så virker Rocktron Prophesy som en solid investering. Samtidig er det mange fete topper å velge mellom i 15lappers-klassen.. ENGL har noen fine rack-preamps og poweramps OG topper. Det er rett og slett for mye å velge i. Spiller hovedsakelig bare med clean og vreng, og reverb såklart.

Hva vil gi "best" lyd? Tenker på rack til 15 lapper mot topp til 15 lapper...

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal velge. Jeg har omtrent like lyst på begge deler.

Feks så virker Rocktron Prophesy som en solid investering. Samtidig er det mange fete topper å velge mellom i 15lappers-klassen.. ENGL har noen fine rack-preamps og poweramps OG topper. Det er rett og slett for mye å velge i. Spiller hovedsakelig bare med clean og vreng, og reverb såklart.

Like bra lyd.

Jeg er enig med Grohl, det er egentlig lyden inni hodet ditt som sier hva som er "best"

Kvalitetsmessig er nok ting like bra når du kommer opp i den prisklassen (spesielt på bruktmarkedet, det har ligget en Mesa 295 på musikkweb til 6500,- en stund)

Om du bare trenger et par (tre) lyder, ville min personlige smak ført meg mot en topp, rett og slett fordi jeg synes det ser kult ut med en topp oppå et 4x12 kabinett, og jeg bruker ikke mange forskjellige lyder. Om du (musikken din) har mange varierte lydbilder, kan jo rackutstyr med mulighet for masse lyder kanskje være med på å gi deg din lyd.

Jeg har lett for å bli sittende og pille på ting med for mange valgmuligheter, i stedet for å spille på dem :D

Jeg har faktisk hatt 2 Prophesy preamper!

Finnes langt bedre alternativer idag.

Kjøp en Axe-FX med engang og bli ferdig med det :)

Kjøp en Axe-FX med engang og bli ferdig med det :)

Den virker jo helt sjef. Synes kanskje det blir litt i meste laget med alle effektene. Vil som sagt holde det enkelt i første omgang, men den gir meg riktignok mye rom til å finne min sound...

Takk for alle tips så langt folkens. Setter virkelig pris på det :wub:

Den virker jo helt sjef. Synes kanskje det blir litt i meste laget med alle effektene. Vil som sagt holde det enkelt i første omgang, men den gir meg riktignok mye rom til Ã¥ finne min sound...

Takk for alle tips så langt folkens. Setter virkelig pris på det :wub:

Hvis du synes det er i meste laget med effektene forstår jeg ikke helt poenget med at du spør om rack...

Kanskje en amp og et par pedaler kan være en vel så bra løsning.

Jeg har som regel kombinert topper og rack men det ble veldig mye å drasse på :)

Ser for meg at jeg kan bruke 10-15 lapper, men jo mer for penga jo bedre.

Du får en jævlig fet brukt amp for 10-15 lapper. Skal du ha et fett rack koster bare preampen 10-12, så rack blir ofte dyrere. Et fett rackoppsett koster stort sett fra 50 å oppover.

Du får en jævlig fet brukt amp for 10-15 lapper. Skal du ha et fett rack koster bare preampen 10-12, sÃ¥ rack blir ofte dyrere. Et fett rackoppsett koster stort sett fra 50 Ã¥ oppover.

Og så føler man seg kanskje ikke helt komfortabel med å putte CAE-en, VHT-sluttrinnet og Eventiden inn i et SKB-plastrack, så skal man ha seg et ordentlig rack..... :ninja::lol:

Du får en jævlig fet brukt amp for 10-15 lapper. Skal du ha et fett rack koster bare preampen 10-12, sÃ¥ rack blir ofte dyrere. Et fett rackoppsett koster stort sett fra 50 Ã¥ oppover.

Tja - det spørs da. Jeg solgte for litt siden en TriAxis preamp for 5000 spenn. Og et 2x100w sluttrinn kan man jo få helt ned i 4500,- brukt ;)

Tja - det spørs da. Jeg solgte for litt siden en TriAxis preamp for 5000 spenn. Og et 2x100w sluttrinn kan man jo fÃ¥ helt ned i 4500,- brukt ;)

Hahaha, jeg har et rack med en Sansamp PSA-1 og et Rocktron(d) Velocity 250 sluttrinn. Totalpris 3500,-

Tror ikke det er mange (nye) forsterkere til 3500,- i dag som spiller bedre enn det. I alle fall ikke høyere. Sattan så høyt det kan spille gjennom en effektiv 4x12 :D

Og så føler man seg kanskje ikke helt komfortabel med Ã¥ putte CAE-en, VHT-sluttrinnet og Eventiden inn i et SKB-plastrack, sÃ¥ skal man ha seg et ordentlig rack..... :ninja::lol:

Kriz Kraft, baby............