Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryker for mange strenger?


Deryck

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du prøvd å file litt forsiktig med smergelpapir (stavemåte?) der hvor den ryker? Kan være det er litt skarpt. Har selv måttet gjøre det på min Ibanez Studio. Ryker svært sjelden strenger på den nå.

Strengene ryker forresten nesten alltid i bridgen. En sjelden gang ved stemmeskruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg ryker sinnsykt mange strenger' date=' og han fikk ny gitar pga. feil på halsen... Det var i februar tror jeg, og han ryker like mange strenger nå nesten ... Men han ryker enda veldig mange strenger, og jeg ryker veldig sjeldent strenger... Han tror det er fordi han spiller hardere enn meg. Han bruker .60 plekter, og jeg bruker .88 plekter.

Vi spiller samme type musikk, og jeg liker å ha gitaren langt nede, litt under skrittet tror jeg, mens han har den litt over skrittet.

Jeg vil tro jeg spiller hardere, jeg slår rett ned på strengene, rett ovenfra og ned, med hardt plekter. Han slår ikke rett ned, han bruker håndleddet, mens jeg bruker hele skuldra og armen.

Han skulle låne gitaren min en dag, jeg hadde hatt strengene på noen dager bare... Jeg spilte hardt, og lenge, uten noen frykt for å ryke strengene. Så skulle han låne gitaren, og røk en streng etter en halvtimes tid...

Plekterne hans blir også fortere slitt enn mine, det synes jeg er rart, men jeg bruker flere plekter om gangen, han holder seg til ett om gangen, det forklarer kanskje litt...

Hva tror dere det kommer av, at han ryker så mye strenger osv...?

Og hvem virker det som spiller hardest tror dere, ettersom hvordan vi holder gitaren, og hvordan vi bruker plekteret (tror jeg forklarte det tidligere..?) ...?[/quote']

OMG :shock:

Han må ha veldig stor konto siden han sliter strengen såpass fort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har du ikke ståpåvilje nok til å ofre noen timer av fritiden din slik at du kan bruke resten av fritiden din på det du vil' date='nemlig spille gitar' date='så ser jeg ærlig talt ikke poenget med å fortsette.[/quote'']

Da jeg var tretten holdt jeg på med mange andre ting enn å spille gitar. Veldig få som bare spiller gitar. Har du unger på tretten år selv? Har du opplevd hva en gryende tenåring krever av ressurser?

Jeg er ikke forelder nei, men jeg underviser en mengde ungdommer i den alderen, noen av dem sykler gjerne med avisen for å få råd til strenger, andre ikke, og hvem tror du gjør mest fremskritt? Jeg er en mann av svært få prinsipper, men en ting står jeg for;liker du ikke det du gjør,slutt. Ingen vits i å gjøre noe halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Siden det originale spørsmålet er besvart, vil jeg komme med noen innspill på det andre som er skrevet her.

Ang hvor dyrt det er å ryke strenger; kan variere. Men hvis du er kresen og kun bruker en type strenger, da er det ofte du ikke får tak i enkeltstrenger av den typen du vil ha. Ergo; det koster deg (vanligvis, avhengig av type og hvor du handler) over hundrelappen pr. røkne streng. en streng om dagen=36500 på et år. Litt mye penger å bruke på strenger, eller..?

Vil ikke være tilfelle ofte, men er enda et argument for at det er irriterende å ryke strenger (hvilket jeg ikke forstår at noen sier imot i utgangspunktet.. Hallo!).

Ang. strengetykkelse er det smart å begynne med tykkere strenger, for å trene opp fingerstyrken fortere, samt at du automatisk spiller renere, pga at det vil være tyngre å ufrivilli bende litt. Og hvem som bruker hva, det får da være opp til hver enkelt.. Malmsteen bruker 0.08, er ikke han ganske hardbarka (sier forresten selv at han aldri ryker strenger ufrivillig, og mener det har med hvordan han setter de på..), eller hva med allan holdsworth, noen som mener de har noe å stille opp med der i gården? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.