Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryker for mange strenger?


Deryck

Anbefalte innlegg

Vel, jeg pleier normalt ikke å ryke strenger, røyk en her om dagen fordi jeg var dum. :P

Uansett, strengene ryker temmelig fort hvis du slår med plekteret nederst vet stolen, der hvor strengene er mest i spenn... Det har sikkert noe med innstillingene å gjøre og, da...

Også kan det være elendige strenger...

Å spille hardt er helt unødvendig og å brekke/slite ut så mange plektere om dagen er helt urealistisk ut i fra hva jeg gjør...

Spille hardt er mann! Roffe Wikström spiller drithart, og ryker alltid A-stregnen, samt at plektrene hans er skålformet etter hver konsert

Men jeg spiller ikke hardt selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye er avgjørende for sliting av strenger:

- vinkelen plekteret treffer strengen

- hvor plekteret treffer strengen

- nedslag/oppslag kombinasjoner

- styrke i anslag

- dynamikk i anslag

I det hele veldig vanskelig å avgjøre helt tydelig hva årsaken kan være. Mange faktorer som spiller inn.  

Kanskje han burde bruke tykkere strenger? Ikke sikkert han gjør noe feil, men gitaren og dens oppsett er ikke optimalt tilpasset kameraten din.

Vinkelen plekteret treffer strengen? Jeg har lagt merke til at han ødelegger mange plektre, og de kuttes enten i to, eller blir kraftig slitt på kantene... Jeg tror det har noe med at strengene ryker ofte, han treffer strengene med plekteret på en spesiell måte...

Han bruker 011-048 nå, så det er ikke særlig tynne strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg spilte i band med for en stund tilbake røk i gjennomsnitt 3 strenger i løpet av en konsert på 10-15 sanger. Det var en kombinasjon av for spiss vinkel på plekteret i forhold til strengen ved anslaget og gnagende stol. Man kan slipe ned kanter p åstolen eller evt kjøpe en ny og bedre strengestol. Ser nå det ikke er ditt tilfelle siden det skjedde når han spilte på din gitar også. Men det kan være et tips til andre som sliter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille hardt er helt unødvendig

Well, det er iallfall ikke spesielt bra å bare fisle i vei heller. Tonen ligger i hendene. Vil du det skal låte litt brutalt, da må du også SPILLE litt brutalt. Nytter ikke å skru opp vrengen til 12 og tro det låter brutalt av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man behøver ikke nødvendigvis spille hardt for at det skal låte brutalt. Det er vel stort sett å legge sjela si i spillinga, og slappe av i håndleddet så får du det så brutalt du vil. Men, nå sporer det av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter strengesett en gang i uka, og jeg er ikke en av dem som spiller dritmye.

Når de har fått nok så ryker de, eller så mister de tonen og låter svett og ferdigtøyd.

Tonen er jo noe av det viktigste i gitarspilling.

Da kan man ikke si at det er like greit å spille superforsiktig med døde strenger.

For å få et særpreg må man bruke det anslaget (muligens beinhardt, skeivt og drepende) som en selv syns er kulest.

Bytt strenger folkens... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter strengesett en gang i uka, og jeg er ikke en av dem som spiller dritmye.  

Når de har fått nok så ryker de, eller så mister de tonen og låter svett og ferdigtøyd.  

Tonen er jo noe av det viktigste i gitarspilling.  

Da kan man ikke si at det er like greit å spille superforsiktig med døde strenger.  

For å få et særpreg må man bruke det anslaget (muligens beinhardt, skeivt og drepende) som en selv syns er kulest.  

Bytt strenger folkens... :D

Så lenge du er ren på hendene VÆR gang du spiller så blir ikke strengene møkkete og "døde" de holder også lenger, og hvis du ikke spiller solo så holder de hvertfall lenge, men da er det jo ikke bending osv... men de sier så at strengene bør byttes en gang i måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær en vær hver gang du spiller, da går det bra.

Blir man ikke litt svett på henda har man ikke spilt godt nok. Og er du et øyeblikk over på vibarmen ryker strengene for et godt ord. Å sutre over noen avrevne strenger i ny og ne blir i min verden litt for pirkete. Å skifte strenger er en viktig del av gitarverden (også å kunne sette dem på ordentlig). Etter min mening er det eneste problemet prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.