Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryker for mange strenger?


Deryck

Anbefalte innlegg

En kompis av meg ryker sinnsykt mange strenger, og han fikk ny gitar pga. feil på halsen... Det var i februar tror jeg, og han ryker like mange strenger nå nesten ... Men han ryker enda veldig mange strenger, og jeg ryker veldig sjeldent strenger... Han tror det er fordi han spiller hardere enn meg. Han bruker .60 plekter, og jeg bruker .88 plekter.

Vi spiller samme type musikk, og jeg liker å ha gitaren langt nede, litt under skrittet tror jeg, mens han har den litt over skrittet.

Jeg vil tro jeg spiller hardere, jeg slår rett ned på strengene, rett ovenfra og ned, med hardt plekter. Han slår ikke rett ned, han bruker håndleddet, mens jeg bruker hele skuldra og armen.

Han skulle låne gitaren min en dag, jeg hadde hatt strengene på noen dager bare... Jeg spilte hardt, og lenge, uten noen frykt for å ryke strengene. Så skulle han låne gitaren, og røk en streng etter en halvtimes tid...

Plekterne hans blir også fortere slitt enn mine, det synes jeg er rart, men jeg bruker flere plekter om gangen, han holder seg til ett om gangen, det forklarer kanskje litt...

Hva tror dere det kommer av, at han ryker så mye strenger osv...?

Og hvem virker det som spiller hardest tror dere, ettersom hvordan vi holder gitaren, og hvordan vi bruker plekteret (tror jeg forklarte det tidligere..?) ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg skjønner ikke hvordan dere klarer dette. Å spille hardt er helt unødvendig og å brekke/slite ut så mange plektere om dagen er helt urealistisk ut i fra hva jeg gjør... Å ryke strengene kan også ha noe med romtempraturen å gjøre og om den står i sola eller oppbevares i veldig varmt, eller veldig kaldt rom... Men også på hvordan man spiller. Om man slår ned på strengene som en bassist kunne gjort, eller sweeper mykt over som Steve Vai... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er avgjørende for sliting av strenger:

- vinkelen plekteret treffer strengen

- hvor plekteret treffer strengen

- nedslag/oppslag kombinasjoner

- styrke i anslag

- dynamikk i anslag

I det hele veldig vanskelig å avgjøre helt tydelig hva årsaken kan være. Mange faktorer som spiller inn.

Kanskje han burde bruke tykkere strenger? Ikke sikkert han gjør noe feil, men gitaren og dens oppsett er ikke optimalt tilpasset kameraten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg røk strenger det første året.. føler det er sånn nybegynnertrend.. Ellers kan du slipe stolen litt.. hvis det er skarpe kanter der du tar strengen over, kan det være årsaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillestilen har alt å si.

Kameraten din gjør tideligvis ett eller annet feil.

Jeg vet ikke hva det er han gjør feil da... Det må han nesten finne ut selv i så fall.

Jeg ser ikke at jeg gjør noe feil iallfall, og ryker heller ikke strenger i tide og utide. Jeg bruker ingen effekter, og spiller dermed enten hardt eller svakt for å få den lyden jeg vil ha. Det er sånn jeg liker det, og det funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.