Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickups


hennyman

Anbefalte innlegg

Som ny i dette forumet vil jeg benytte ekspertisen som tydligvis finnes her.Har en Ibanez med rimelig slappe mic'er, og vil bytte ut disse. To humbuckere og en single-coil. Har halvveis bestemt meg for DiMarzio Evolution i bridge, men trenger litt råd om de andre; hva som passer sammen. Vil ha pickups med trøkk, Evolution forteller at jeg liker tonen til Vai, men liker også tonen til Warren Haynes, Stevie Ray V., Satriani, Eric Gales og hundrevis andre... Så, tips tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evolution er etter min mening en veldig god bridge pickup. Den er vel relativt hot, og passer bra til Vai stilen. Til Satriani og SRV vil jeg vil si at den egentlig ikke passer særlig bra. Satriani har dne mer typiske PAF tonen, og SRV har jo singlecoils. Du vil nok klare å få til mer SRV tone ved coilsplit, men vet ikke om dette er tilfredstillende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig å komponere et oppsett som passer deg bra, hvis du kjører en MEG81 i bridge, en Noiseless i midten og en Tom Anderson H3 i neck, får du jo en veldig allsidig metal-gitar. Tom Anderson lager mye fett, du kan jo maile litt med han. Ellers, gadd du å si litt mer konkret hva type lyd du er etter, om det er metal eller crunch, hva skal gitaren brukes til? Skal den være allsidig, eller skal den være dedikert til ett eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er ute etter er mic'er som kan brukes sammen, og som gir meg mange muligheter lydmessig. Vil kunne spille både heavy og blues med dem, og vil derfor ha tips på mic'er som passer sammen. Har en Vox Valvetronix forsterker, så den skaffer meg lyd til alle stiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Jeg kan ta meg av DiMarzio biten, siden jeg enda ikke har opplevd at dyrere mikrofoner nødvendigvis er bedre. Og DiMarzio er billige i forhold til andre merker.

Jeg har for tiden Air Norton (hals) og Tone Zone (trem) som humbuckere. Og de fungerer veldig godt sammen. Det er en kombinasjon som mange bruker og er godt testet og utprøvd i mange stilarter.

Hvis du har helvveis bestemt deg for Evolution så er det et bra valg. Jeg vil si at en Evolution er hot, veldig hot. Selv om det finnes hotere. Den har også en fin renlyd.

Så spørsmålet blir. Hvilken retning skal du gå for humbucker ved hals?

- Humbucker From Hell. Så å si en singlecoil i humbuckerstørrelse.

- Air serien til DiMarzio. "Vintage" i betydning "ikke så hot". Noe ala John Petrucci.

- PAF Pro er litt hotere. Ala Satriani.

- Steve Morse mikrofon. Mange splittmuligheter.

- Eric Johnson mikrofonene.

Jeg bruker en Fender Custom Shop '54 singlecoil. Fungerer veldig bra. Det du bør huske er at ved å benytte deg av de ytterste coilene (på humbuckerne ved splitting) får du et bredere spekter av lyder mikrofonene gir deg.

Du kan også sende en mail til DiMarzio, de er veldig behjelpelige med oppsett som passer ulike gitarer og lydidealer.

(Bruker navn slik at det er lettere å skille de fra hverandre. Noen er signaturmikrofoner, mens andre er lik de artistene bruker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter vell egentlig i samme situasjon, har noen ikke så gode pickuper på min ibanez og ønsker å bytte ut disse to humbuckerene (har ikke single-coil). Og som hennyman så vil jeg kunne spille både blues og metal/rock. Flere tips ønskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DiMarzio double whammy i bridge, 'duncan JB i neck,herlige greier. JB er vel muligens ikke laget for å brukes i neck, men jeg syntes den låt kule der. Ellers har vi jo gode gamle EMG8185.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har god tid er jo Bill Lawrence en mulighet. Problemet med dem er at de er håndlaget, og derfor krever en god del ventetid (6-8 uker, pluss at det også tar litt tid å sende ting fra USA)

Jeg vurderer en Bill Lawrence XL500 til å bytte ut en EMG81 i bridge på min Ibanez

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.