Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyinnspilling + et lite eksperiment


Roar

Anbefalte innlegg

Digg låt :D Tror ikke det har vært en av lÃ¥tene du har lagt ut som jeg ikke har likt ;)

Så til eksperimentet, på en plate med ca. 8 låter ville jeg sagt denne hadde passet inn rundt låt nr. 4-5. Men ser ikke helt hvorfor det er viktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må faen ikke spørre om hvorfor jeg tok det med, kafferus og tidlig på morran.

Men sånn seriøst sett, så mener jeg at man kan gjøre ei skive bedre med være litt påpasselig med hvordan rekkefølgen låtene kommer i.

Hvis man har låter som er forskjellige i tempo og litt feeling, er det hensiktsmessig å spre disse mest mulig.

La oss ta et eksempel:

4 x raske låter

1 ballade

2 x litt større låter med tanke på lengde

1 en tung låt

1 instrumental

Her ville jeg valgt å gjøre det slik:

1. Rask låt

2. Rask låt

3. 1 av de større låtene

3. Tunglåt

4. Ballade

5. Rask låt

6. den siste av de større låtene

7. instrumentalen

8. rask låt

Hvis man hadde hatt alle raske låtene som de 4 første, kan jeg garantere at dynamikken hadde blitt drept og lytteopplevelsen hadde blitt dårligere.

Nå har jeg skrevet låter så mange ganger at ordet har mistet all form for betydning. Var veldig nøye på dette da jeg begynte å skrive ei skive. Men for all del, er alt du lager kun søppel så spiller det vel ikke så jævla stor rolle.

Poenget mitt er egentlig å få til en jevn kvalitet over skiva, så første halvdel ikke er bedre enn den neste. Håper dette gir litt mening.

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo den saken er vell grei, men det er vell noe som er forskjellig fra lytter til lytter. Jeg mener personlig at om låtene er gode nok til Ã¥ være pÃ¥ platen sÃ¥ spiller det ikke sÃ¥ stor rolle hvor de er. Ta den siste Cannibal Corpse skiva (nÃ¥ liker sikkert ikke du bandet eller plata, men dette er bare eksempel), de la sangene i rekkefølge etter den rekkefølgen de ble skrevet i. Og jeg tviler pÃ¥ at platen hadde blitt bedre/værre om det hadde vært en annen rekkefølge. (Kanskje ei death metal skive var litt feil Ã¥ ta som eksempel, menmen.)

Uansett så lager du bra musikk, hehe :)

Vil høre med vokal! :rolleyes::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannibal Corpse er et dårlig eksempel, da skivene deres er slik; ----------------------------- hele veien.

Et bedre eksempel er Metallica fra Ride - Justice. Variasjon og i perfekt rekkefølge.

Men du har jo helt rett, er alt bra er jo skiva bra uansett, men den blir litt bedre av å ha en viss dynamikk i det hele etter min mening.

Tusen takk.

Blir ikke noe vokal før demoinnspilling desverre. Sa for en tid tilbake at det ble i denne måneden, men det er jo utelukket nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er egentlig å fÃ¥ til en jevn kvalitet over skiva, sÃ¥ første halvdel ikke er bedre enn den neste. HÃ¥per dette gir litt mening.

Jeg liker band som prøver å tenke helhet når de snekrer sammen albumene sine.

Veldig kul låt! Er ikke noe kjedelig øyeblikk i den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kool. Jeg liker ikke denne typen musikk i det hele tatt, men jeg elsker å spille det av en eller annen grunn.

Hva synes folk det ligner på? Har i hvert fall ikke noe i samlinga mi jeg kan trekke paralleler til..kanskje litt Death og In Flames til tider, men det er også å dra det litt langt føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kool. Jeg liker ikke denne typen musikk i det hele tatt, men jeg elsker å spille det av en eller annen grunn.

Hva synes folk det ligner på? Har i hvert fall ikke noe i samlinga mi jeg kan trekke paralleler til..kanskje litt Death og In Flames til tider, men det er også å dra det litt langt føler jeg.

Viss det ligner death er det vell kansje en smule melodisk,

men jeg ville ikke kalt In Flames for melodic metal :P

Hør på Wintersun! :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte riff!!

Men jeg synest det minna veldig om Death.. og da også death metal... Chuck schuldiner hadde noen melodiske trekk, men Melodic metal blir litt Ã¥ ta i.

etter hva jeg har erfart.

Dette er hva jeg legger i melodisk metal :

Fantastisk stemmning i Wintersun synest jeg

*edit*

Må også legge til att jeg synest Jari Mäenpää spiller noen av de feteste metal soloene ever.

4:48 :)

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.