Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil med amp eller kabel?


Borge

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en liten case hjemme.

Når jeg tar på selve pluggen (metall) på kabelen (Hot Line 6m) så blir det helt stille fra forsterkeren. Når jeg ikke berører verken gitar (strenger, pickups, bro/etc) eller minijacken så får jeg støy/susing fra forsterkeren. Det er ikke så mye, men nok til at det blir irritabelt når man spiller med mye gain...

Dette har vært tilfellet på 3stk gitarer jeg har prøvd med denne kabelen og forsterkeren, så gitaren er sånn sett utelukket som feilkilde.

Hva er mest sannsynlig her? Er det noe med forsterkeren eller kabelen? Forsterkeren er en 2mnd ny Vox Valvetronix VT30, og kabelen er like gammel (til rundt 150-160kr hos Riff).

Eller kan det forårsakes av dårlig jording hjemme hos meg? Kan det være pga. dårlig skjerming i selve signalkabelen fra gitaren til forsterkeren? Jeg opplevde nemlig at når den kabelen lå "over" strømkabelen til en oljeovn jeg har hjemme så støyet det litt mer, men dersom jeg berørte oljeovnen (metall) så ble det mindre støy fra forsterkeren igjen (!)

Noen som har vært borti no lignende tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det på musikksjappa her i byen. Syns de sa at det var dårlig jording der. Prøvd å tatt med forsterkeren til en annen plass å prøvd den?

Nei det har jeg ikke... Får prøve å ta med kabelen til Riff først og fremst, teste den der og eventuelt få ny, det var null problem... Dersom det ikke hjelper så får jeg gjøre det samme med forsterkeren, som også er kjøpt der...

Er det noen måte å måle om det er dårlig jording der jeg bor eller ikke? Evt. er det mulig å kjøpe til noen ekstra dings man setter på strømkabelen/i kontakten som ordner dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke kabelen din. Dette kan bli påvirket av mye har jeg erfaring med. Sitter du ved en PC eller TV når du spiller kommer det støy, dårlig gjording i stikkontakta(du skal ha ca 125V mellom fase og jord så du kan jo måle og se om det stemmer.) Ellers så tviler jeg på at strengene på gitaren din er jordet om du ikke har aktive pickups?

Er mye som spiller inn, og jeg er absolutt ingen ekspert på dette. Jeg bruker en "støyfjerner"(ISP Deciminator, Boss NS-2 etc) for å fikse det, og det funker bra for å fjerne det som kommer fra gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut sikkert om det er amp eller kabel kan du plugge ut kabelen og høre om ampen fortsatt brummer. Prøv sÃ¥ Ã¥ ta pÃ¥ noe gods i ampen og hør om brummen blir lavere.

En elektriker kan ordne trygg jording hjemme hos deg.

siimen: De fleste gitarer har jordete strenger. På varianter med fast bro går det ofte en ledning fra broen mot bro-pickup eller mot nærmeste potmeter. Strater og gitarer med lignende bro er vanligvis jordet med en ledning som er loddet på fjærfestet, sånn som på bildet:

img-2407.jpg

For å finne ut om strengene er jordet på din gitar kan du ta et multimeter og måle 0 ohm motstand eller bruke "diode-beeper" mellom gods i den synlige delen av output-jackpluggen og strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.