Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rør


Eclipse

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en liten tråd om forskjellige typer og merker av rør. Hvilke type/merke rør bruker dere i forsterkere og hvilke erfaringer har dere med de forskjellige? Erfaringer med forskjellige forhandlere av rør?

Forskjellene på forskjellige merker er kanskje ikke alltid enorm, men etter mine ører er det forskjeller som er godt hørbare.

Mesa/Boogie Dual Rectifier Trem-o-verb:

Denne kom med ElextroHarmonix 6L6 i både preamp og poweramp. Byttet først til JJ 6L6GC. Disse låt mye mørkere enn EH. I en forsterker som låter såpass mørkt som en Rectifier synest jeg det ble for lite fremtredende mellomtone med JJ 6L6. Byttet så til JJ EL34L. En Rectifier med EL34 låter ikke Marshall, men den ble mye mer aggressiv i mellomtonen. Synest allikevel cleankanalen låt bedre med 6L6. JJ-rørene bestilte jeg fra Eurotubes. Service og leveringstid var upåklagelig.

H&K Triamp MKII: Har nettop bestilt nye TAD EL34B-STR da det ene utgansrøret tok kvelden. Spent på å høre hvordan dette låter. Tar jeg ikke feil leveres H&K med rør fra TAD orginalt (???). Bestilte fra Tubeampdoctor.com. Har ikke fått rørene enda, men de svarte ialllefall kjapt på henvendelser.

Har ett sett med JJ med ECC83S (9 stk) til Triampen liggende samt ett sett med JJ KT77 som hadde vært moro å prøvd. Må nok kjøpe meg ett multimeter så jeg kan justere bias og teste ut litt rør på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper rør fra audio-tech.no. Han tar inn fra tubeampdoctor, men det ble faktisk billigere Ã¥ bestille derifra, enn fra tubeampdoctor i Tyskland! SÃ¥ langt har jeg ikke brukt noe annet enn TAD-rør, og er strÃ¥lende fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 stk. JJ E34L og 3 stk. JJ ECC83S Gold Pin i min Orange Rocker 30. Preamp-vrengen er er litt mer "soft" enn originalt, og i sluttrinnet går bassen typere enn med EL34 som var standard.

Har også prøvd i denne ampen:

JJ KT77 - Da ble bassen litt for løs i fisken, og jeg mista litt mellomtone-aggresjon.

Svetlana EL34 - Fullstendig uten bass. Fin til gammeldags marshall-lyd, men komplett ubrukelig til "chugging".

Jeg merker størst forskjell på slutttrinnsrør, og ikke så mye på preamprør. Har prøvd litt forskjellige preamprør (JAN/Phillips 5751, ECC803, ECC832 mm.), men alt ble bare tull og tøys i forhold til et vanlig ECC83.

Hadde en Engl Fireball før som jeg prøvde litt forskjellig i. Merket forskjell på de medfølgende ENGL 6L6 og JJ sine 6L6. JJ var dypere i bassen, uten tvil.

Kjøper rør fra www.eurotubes.com eller www.godlyd.no

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen Svetlana KT88 i Marshallen min som låt skikkelig tight og fokusert med masse bånn (ikke New Sensor-produserte, men de med =C=-logoen). Laneyen min kom med TAD-rør som virker veldig bra. Til preamper har jeg liggende noen tyske ECC83 fra 60-tallet som slår det meste på markedet (Telefunken, RFT, Siemens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kjører jeg 6p2n, gamle russiske rør, i preampen. Veldig fin lyd, men litt for lite gain i forhold til 12ax7. Bytter nok tilbake, eller setter inn et par 12bz7 i stedet.

I powerampen bruker jeg 6n4n, også gamle russiske rør. Låter bedre enn alle el84 jeg har prøvd i den ampen, og det er en del. Ampen er forresten en AX84 high octane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe slik at alle rørene du kjøper i dag blir lagd i Russland (Sovtek) eller i Tsjekkia? Vet at mange tror Mesa lager rørene selv, men de improrterer fra Tjekkia og klistrer Mesa logoen pÃ¥. Og for all del: Styr unna Sovtek. Var bra før, drit nÃ¥ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x 6L6GC og 4x ECC83 i min Fireball. Stockrøra. Funker greit, har ikke hatt noe behov for å skifte ut ennå.

Men gleder meg til den dagen jeg må skifte de (håper det er lenge til..). Vil se om det er jo særlig forskjell på rørene lydmessig.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Golden Dragon, Mullard, JJ, Sovtek osv.

Hadde en bra samling med NOS rør før.

Nå har jeg blitt hel-digital og har kjøpt mine siste rør, deilig å slippe disse temperamentfulle glasskolbene :lol:

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.