Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal bygge en bryter til å bytte kanal på forsterkeren min..


Anbefalte innlegg

I de aller fleste amper switches dette ved hjelp av et rele. Har fotpedalen jack kobling i ene enden? I så fall, ta frem et multimeter og mÃ¥l spenningen mellom de to punktene pÃ¥ jack-kabelen. har du spenning her er det sansynligvis rele switching.

Hvor lett det er å legge til en led avhenger veldig av typen bryter i pedalen. Har du en bryter som er av eller på, eller bare en sånn "momentary" switch som bare kobler til strømmen mens du holder bryteren nede? Det vanligste er av/på bryter, men jeg vet marshall har brukt litt forskjellig.

Skru opp pedalen du har og sett multimeteret mot to av polene på bryteren? Dersom polene er koblet sammen, skal du ikke ha noe motstand. Trykk ned bryteren og prøv det samme mellom de samme polene. Dersom du nå ikke har kobling mellom polene, ligger alt lil rette for en enkel instalasjon av LED. Kjøp deg en ny bryter med et ekstra sett poler, og kobl det opp som tegningen under viser. Størrelsen på motstanden er avhengig av spenningen gjennom kretsen. På tegningen kobler bryteren mellom polene på høyre og venstre side.

Dersom bryteren er av "momentary-typen", er du avhengig av å installere et ekstra rele i pedalen. dette gjør hele prosessen noe tyngre, men jeg kan beskrive dette for deg dersom det trengs også. Eventuelt kan jeg lage en bryter til deg, dersom det ønskes. :P

Har du problemer med å forstå dette, si ifra, så skal jeg forklare det litt grundigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste amper switches dette ved hjelp av et rele. Har fotpedalen jack kobling i ene enden? I så fall, ta frem et multimeter og mÃ¥l spenningen mellom de to punktene pÃ¥ jack-kabelen. har du spenning her er det sansynligvis rele switching.

Hvor lett det er å legge til en led avhenger veldig av typen bryter i pedalen. Har du en bryter som er av eller på, eller bare en sånn "momentary" switch som bare kobler til strømmen mens du holder bryteren nede? Det vanligste er av/på bryter, men jeg vet marshall har brukt litt forskjellig.

Skru opp pedalen du har og sett multimeteret mot to av polene på bryteren? Dersom polene er koblet sammen, skal du ikke ha noe motstand. Trykk ned bryteren og prøv det samme mellom de samme polene. Dersom du nå ikke har kobling mellom polene, ligger alt lil rette for en enkel instalasjon av LED. Kjøp deg en ny bryter med et ekstra sett poler, og kobl det opp som tegningen under viser. Størrelsen på motstanden er avhengig av spenningen gjennom kretsen. På tegningen kobler bryteren mellom polene på høyre og venstre side.

Dersom bryteren er av "momentary-typen", er du avhengig av å installere et ekstra rele i pedalen. dette gjør hele prosessen noe tyngre, men jeg kan beskrive dette for deg dersom det trengs også. Eventuelt kan jeg lage en bryter til deg, dersom det ønskes. :P

Har du problemer med å forstå dette, si ifra, så skal jeg forklare det litt grundigere.

jeg skal sjekke det.. har ikke multimeter her for øyeblikket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker veldig komplisert sånn som dere framstiller det...

Jeg trengte en fotbryter til min Cube, og lagde den på enkleste måte:

Hadde en jack-kabel der den ene pluggen var ødelagt. Kuttet den av, og stod igjen med en gitarkabel med jack i den ene enden. Jeg avisolerte den "åpne" enden, tvinnet sammen lederne så de kunne brukes til noe. Deretter fant jeg en lampebryter (sånne som er på gulvet), og koblet opp lederne i polene i bryteren. Disse polene var av den typen man skrur fast, ikke lodder. Deretter satte jeg på lokket til bryteren, og hadde min egen footswitch. :P

Eneste som er irriterende med denne er at man må trykke to ganger for å bytte kanal, eventuelt kan man forsiktig presse inn knappen (altså ikke trykke den ned, men bare dytte den ned). Da funker det på første forsøk.

77363_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31059/77363.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Veldig ubrukelig i livesammenhenger da denne er lett og liten, og glad i å gli bortover gulvet/spinne rundt. Når jeg får Valvekingen skal jeg nok kjøpe en ordentlig fotbryter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg har en Marshall silver jubilee, har fått med en kanalskiter i plastik som er ubrukelig. den er av plastik og når men prøver å tråkke på den bare spretter den vekk..

Hva er en kanalskiter? kombinasjon av dass og pisserenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker veldig komplisert sånn som dere framstiller det...

Jeg trengte en fotbryter til min Cube, og lagde den på enkleste måte:

Hadde en jack-kabel der den ene pluggen var ødelagt. Kuttet den av, og stod igjen med en gitarkabel med jack i den ene enden. Jeg avisolerte den "åpne" enden, tvinnet sammen lederne så de kunne brukes til noe. Deretter fant jeg en lampebryter (sånne som er på gulvet), og koblet opp lederne i polene i bryteren. Disse polene var av den typen man skrur fast, ikke lodder. Deretter satte jeg på lokket til bryteren, og hadde min egen footswitch. :P

Eneste som er irriterende med denne er at man må trykke to ganger for å bytte kanal, eventuelt kan man forsiktig presse inn knappen (altså ikke trykke den ned, men bare dytte den ned). Da funker det på første forsøk.

77363_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31059/77363.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Veldig ubrukelig i livesammenhenger da denne er lett og liten, og glad i å gli bortover gulvet/spinne rundt. Når jeg får Valvekingen skal jeg nok kjøpe en ordentlig fotbryter...

Intuitivt tenkt! Det skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at det så litt keitete ut det jeg har skrivi. Skal se om jeg kan ta noen bilder eller lage en video som beskriver hva jeg mener litt bedre....

Til Konnis.

Grunnen til at du ikke får skiftet kanal ved å trykke bryteren helt ned er ut du trenger en slik momentary-bryter som jeg beskrev tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at det sÃ¥ litt keitete ut det jeg har skrivi. Skal se om jeg kan ta noen bilder eller lage en video som beskriver hva jeg mener litt bedre....

tror jeg skjønte det mest, men gjerne bilder eller video om du gidder..

hvis det er den enkleste av de, den man bare trenger kanpp og outpus jack( som jeg tor det er) så kan jeg bygge den inni pedalbrettet mitt ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.