Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære å synge


kake

Anbefalte innlegg

Morn morn. Jeg har litt lyst til å lære meg Ã¥ synge. Hvor begynner jeg? :P

Hvis jeg hører en tone er det ikke noe problem å "gjenskape" den reint, men det stopper liksom litt der. Er ikke så flink til å holde tonen særlig lenge heller, ikke noe særlig mer enn noen sekunder eller så. Jeg har vel også en relativt mørk/dyp stemme, og relativt monoton...

Men som skrevet i første linje, hvor begynner jeg?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som med gitaren, desto mer du spiller, desto bedre blir du.

Varm gjerne opp stemmen med et par enkle øvelser. Deretter kan du jo velge om du vil synge til sanger (som jo mange gjør pÃ¥ gitaren), eller om du vil gÃ¥ for øvelser.

Anbefaler å ha minst et par timer hos sangpedagog bare for å få de helt banale teknikkene og prinsippene forklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt litt på sangpedagog, men det får vel vente til jeg kommer litt i gang i alle fall. Problemet mitt er at jeg ikke kan noen enkle øvelser, sanger som passer å øve med eller noe slikt.. Om du gir en gitar til en relativt umusikalsk fyr høres det nok jævlig ut stort sett uansett hvor lenge han spiller, men om han veit hva å øve på evt. om han har lærer så kan så og si alle bli gode. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnome har et poeng, må synge for Ã¥ bli bedre. Ellers kan du synge forskjellige melodier i passende toneart i forhold til spektere ditt og tenke at du skal synge litt som et piano. At du ikke sklir mellom tonene, det lÃ¥ter ikke pent. Forskjellige oppvarmingsøvelser;

Starte på høy falsettone (hodeklang - aøtså så lys tone du klarer) og skli heeeeelt ned til det dypeste. Da vil du få et sånt fint knekk i stemma. Så gjør du det en del ganger, etterhvert (det tar en gooood stund) vi knekket bli mindre, pga du trener opp å tilføye nok luft mellom hodeklang og brystklang.

synge treklanger. Hvis du starter på en ganske dyp tone, så synger grunntone - ters - kvint - oktav - kvint - ters - grunntone, også hever du den en halvtone, så fortsetter du sånn helt til du ikke kommer lysere.

Ting som er lurt å være bevisst om innen sang; konsonanter/vokaler. Lytt til hvor du skal legge vekten. Det er ofte ting låter langt bedre dersom du aktivt synger mer på vokalene kontra konsonantene. Men i f. eks folkemusikk vil du synge veldig på konsonantene.

Husk at hodet bør alltid være "rett frem", en kommer ikke noe lysere av å se opp i taket, da bare stopper du luften, det samme gjelder i dybden, en kommer ikke noe dypere av å se ned i gulvet. For å komme dypere kan du se for deg at du "slipper tonen", og bruker veldig lite kraft, presser man i dybden sklir den litt opp. I høyden er det luft som gjelder...

Husk at når en synger er det fort at en tone blir litt for høy/lav... Det er vanligst at den blir for lav, så konsentrer deg om å virkelig komme "over" tonen. Gjerne tenk litt billedlig, hvis du skal rekke opp til en tone, tenk at du ser ned tonen. Har en dirigent som er helt rå på å komme med sånne bilder på hvordan man skal se for seg en tone, er svært effektivt, men fungerer kanskje ikke så bra skriftlig.

Ellers ville jeg anbefalt å begynne i kor... Da blir en vant med å synge noe annet en sidemannen. Jeg husker før da jeg sang i kor måtte jeg prøve å blokke ut de rundt meg for å klare å synge min stemme. Men nå som jeg har sunget kanskje 4år aktivt i kor (litt tensing, og en del på skolen) lytter jeg til andre stemmer, og får da en mye renere harmonisering...

Nå må det nevnes at jeg ikke er noe særlig flink til å synge, har ikke noen veldig god stemme, verken for kor eller solo (har ganske diskantisk stemme, så den utmerker seg for mye i et kor). Dessuten har jeg et ganske begrensa spekter, ganske stødig i dybden (2. bass :D ) men høyden er det værre med. En gjennomsnittlig gutt har egentlig et spekter på 4oktaver, det er mer enn hva mange tror. Problemet er at det er svært få som kan synge over 4oktaver :P Og ihvertfall ikke pent. Det handler veldig om å få kontroll over hode/brystklang, det tar mye arbeid (og antagligvis sangpedagogtimer) å trene bort det knekket.

Så det var litt forskjellig om sang... Vet ikke hvor mye du for bruk for det da. Det som er kjipt med å øve sang er at det er flaut :P Syntes i hvertfall jeg, stå å synge høyt på rommet....

Kom på enda en ting, hvordan du står har en del å si. Beina skal være god plasert på gulvet, de skal være naturlig spredt (ikke mer enn hva ville vært naturlig å stå), og du skal ha litt knekk i knærene. Når du puster inn skal magen gå ut, når du synger ut skal magen gå inn. Det er hovedgreia med å synge med magen. Sangteknikk er utrolig vansklig, og jeg kan veeeeldig lite om det i forhold til hva en vokalist bør kunne (nå er ikke jeg vokalist da :P ), ifølge vokalister jeg kjenner er det veldig vansklig siden det er masse man må tenke på for å få det riktig. Og husk, åpen munn! Gap opp skikkelig, og tenk at hele munnen din skal være så stor som mulig, for å få litt klang.

Det ble veldig rotete siden jeg kom på ting hele veien mens jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.