Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall Plexi


Innos

Anbefalte innlegg

Beklager, mikset litt sammen. EVH begynte å bruke Plexi i '74, men ampen er fra 60-tallet ('69).

Skjønner ikke ståheien for akkurat dette. De kalles Plexi, ingen amper er Plexi i utgangspunktet (produktnavn<kallenavn). Selvfølgelig kan man skille mellom de som opprinnelig ble kalt noe før de som kom senere, RI, klone, hva som helst. Det er vel der saken ligger. Plexikjennere vet hva den "originale" Plexi er, mens andre ser på konstruksjon og kaller tilsvarende amper (konstruksjonsmessig) for Plexi.

Personlig har jeg ingen agenda, men jeg kan godt forstå begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du skal ha rimelig god greie på det for å vite hvilke amper som er like Plexi konstruksjonsmessig.

Da har du antakelig så god peil at du også vet hva en original Plexi er.

Visste du f.eks. at Marshall har fått mengder med kritikk fordi 1987x ikke er en Plexi RI,

men en RI av en metalface fra 1972? Den har dessuten ikke PTP, og har mye dårligere trafoer.

Originalt er også en 1987 fra '68 og en fra '72 veldig forskjellige amper.

Det er ikke slik at de er like, og at bare den ene kan kalles Plexi.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 1987 Lead 50w fra '72 og en fra '68 låter veldig forskjellig. Dette er helt grunnleggende kunnskap

man bør ha om Marshall og Plexier, før man begynner å uttale seg om hva som er hva.

Det samme gjelde 1959 Super Lead 100w fra '68 og '72.

På Bass og Super Bass var forandringene minimale over samme tidsrom.

Ellers er det bare å gå inn på Metro Amp forumet.

Der er det 1815 topics og 37252 innlegg om EVH's amp og utstyr.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte hva du mente, GunnarpÃ¥Mo. ;)

Det som er mest forvirrende for min del er at når jeg søker på Marshall Plexi på Google, så kommer det opp alskens Marshall og DYI-sett. Jeg skjønner godt at det ideelt sett hadde vært best å differert mellom de "originale Plexi" kontra de nyere RI, klone. Er jo ikke så veldig vanskelig å legge til RI eller annet. Verdien på de gamle er vel litt forlokkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dateringen er litt usikker, men 12-serien var sent '67 tidlig '68.

Jeg har serienummer 12304, og forholder meg til at den er fra '68

Jeg skal på ingen måte skryte på meg å ha spes peiling. Leste her at den var '67 (men 12 serien gikk vel over det nyttåret tror jeg):

EVH gear

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm, skal kanskje gøre om min til en '67?

Tror det er en tendens til å datere Plexier tidligst i den perioden de kan være laget.

Datering av amper i denne perioden er veldig vanskelig, og hvis det ikke er tag med

datering i ampen, er det egentlig umulig å gjøre det eksakt.

12-serien er vel den andre serien av 100w JMP som kom i '67.

De tidligste hadde serienummer som startet med 10, hvis jeg ikke husker feil,

det er som regel disse mange mener hvis man snakker om en '67 Super Lead.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere skal sende han her en mail istedenfor å la dere provosere av at jeg tenkte Metroen min kunne være interessant for noen som så etter en "plexi".

Se bl.a:

Disse Tremolo rørtoppene er brukt av gitarister som Eric Clapton, Paul Kossoff, Jimi Hendrix, Jimmy Paige og Edward Van Halen med historie tilbake til 60-tallet. JMP 50-watterne låter bedre enn 100-watterne, det har med transformatoren å gjøre. Det står 6550(KT88) rør i ampen slik Hendrix og Van Halen har brukt og som låter mye større , mer kraftfullt og mer bunntrøkk.
Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere skal sende han her en mail istedenfor å la dere provosere av at jeg tenkte Metroen min kunne være interessant for noen som så etter en "plexi".

Se bl.a:

ha ha, der var det mye bra. Så 50W'er låter bedre. Faen det er derfor Hendix, EVH og gutta med 100W låter dritt. Tror kanskje også han blander lyden til Zakk Wylde og Kerry king med EVH og Hendrix men det er ikke så rart mange som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere skal sende han her en mail istedenfor å la dere provosere av at jeg tenkte Metroen min kunne være interessant for noen som så etter en "plexi".

Se bl.a:

Jeg er overhodet ikke provosert av at du mener en Metro kan være interessant for en som er ute etter Plexilyd.

Jeg er helt enig i at en Metro med pre-juli '69 specs antakelig er noe av det nærmeste man kommer originalen lydmessig.

Det som provoserte var vel at flere meldte seg på, og mente at en Plexi pr. definisjon var lik den forestillingen man hadde av den sjøl.

Men jeg er klar over at jeg kommer til å få det travelt framover, hvis jeg skal rydde opp i alle annonser som misbruker Plexi begrepet, og som inneholder diverse svada om Marshall amper. Sannhetsgehaltet forsvinner dessverre ofte når det gjelder annonsering.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.