Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall Plexi


Innos

Anbefalte innlegg

Denne tråden er utskilt fra en annen trÃ¥d, den starter derfor litt brÃ¥tt og brutalt. :)

The Euphor

Det du har er teknisk sett ikke en plexi LesMarshall92, om det var 2203-en din det gjaldt. =p

Se her: http://forum.gitarnorge.no/SelgesMarshall-Metro-t20076.html

Denne er i perfekt stand både teknisk og kosmetisk.

Endret av The Euphor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror det er greit å vite at en Plexi er en Marshall som er laget før sommeren 1969.

Så finns det RI utgaver, kloner og annet på markedet, men det er ikke slik at disse,

eller alle Marshaller med fire hull i fronten er Plexi Marshaller.

Dette er en Plexi:

Super Bass fra '68 til salgs. Den har '67 Super Lead specs.

Bør prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plexi er en Marshall fra perioden da de brukte plexiglass på "kontrollpanelet", en reissue, klone e.l. kan helt klart kalles en plexi.

Synes heller ikke det er noe problem å kalle 1987/1959, JTM45 osv. fra alle perioder plexi, er jo det folk egentlig tenker på.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal prøve deg med den definisjonen der på Plexi Palace,

selv om du liker din egen definisjon.

Jeg syns det er synd at Plexi navnet brukes på alt mulig, og bare skaper forvirring.

Men det er OK at ting kan kalles Plexiklone og Plexi RI, så lenge de er basert på amper fra før sommeren 1969.

MEN en 1987 i JCM800 serien er IKKE en Plexi selv om den har fire hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plexi er en Marshall fra perioden da de brukte plexiglass på "kontrollpanelet", en reissue, klone e.l. kan helt klart kalles en plexi.

Synes heller ikke det er noe problem å kalle 1987/1959, JTM45 osv. fra alle perioder plexi, er jo det folk egentlig tenker på.

Word. Hadde de blitt omtalt som "marshall gold age" eller lignende kunne du satt slike begrensninger, men plexi er plexi. Kom ikke hit å si noe annet. Hva enkelte marshallfreaker måtte ynde å bruke begrepet om kan de holde for seg selv i sine egne lukkede bedreviterkretser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Plexi er en amp produsert av Marshall, og har plexifront. Innvendig skal den være PTP, og ha specs fra før sommeren 1969.

Hvis den har dette og er produsert før sommeren 1969 er det en Plexi.

Hvis den er produsert senere er den i beste fall en Plexi RI.

Ellers er det mange amper som heter Metroamp, Ceriatone og mye annet som kloner Plexiamper.

De blir ikke Plexi Marshaller av den grunn.

Hvis noe blir solgt som en Plexi Marshall, tror jeg at alle som har greie på det, forventer å få en amp

fra før mid '69. Hvis det er noe annet er det lureri. Det er i hvert fall slik blant de som handler med denslags.

Peter Pan: Du kan faktisk ikke fly!

Uvitenhet og ignoranse blir aldri riktig.

Hent informasjon og viten hos de som har det.

Det er dumt å mene sterkt om ting man ikke har noe greie på,

selv om de som ikke har greie på det er i flertall.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Plexi er en amp produsert av Marshall, og har plexifront. Innvendig skal den være PTP, og ha specs fra før sommeren 1969.

Hvis den har dette og er produsert før sommeren 1969 er det en Plexi.

Hvis den er produsert senere er den i beste fall en Plexi RI.

Ellers er det mange amper som heter Metroamp, Ceriatone og mye annet som kloner Plexiamper.

De blir ikke Plexi Marshaller av den grunn.

Hvis noe blir solgt som en Plexi Marshall, tror jeg at alle som har greie på det, forventer å få en amp

fra før mid '69. Hvis det er noe annet er det lureri. Det er i hvert fall slik blant de som handler med denslags.

Peter Pan: Du kan faktisk ikke fly!

Uvitenhet og ignoranse blir aldri riktig.

Hent informasjon og viten hos de som har det.

Det er dumt å mene sterkt om ting man ikke har noe greie på,

selv om de som ikke har greie på det er i flertall.

Spør deg selv, hvorfor ble ampene kalt plexi? Jo fordi panelet var laget i plexi. Det vil si at man i bunn og grunn kan kalle alle forsterkere med disse spesifikasjonene plexi, det være seg reinhardt eller top hat. Poenget er bare at det skal være plexipanel.

Utover dette har begrepet "plexi" blitt sittende igjen som samlebegrep for marshallforsterkere med særs gode lydegenskaper, lagd i respektiv tidsepoke. Så jeg vil ikke kåre noen av oss til vinner av denne diskusjonen da jeg mener uttrykket plexi har en altfor diffus definisjon blandt den gemene gitarist.

I en varedeklerasjon ville jeg dog forventet en forsterker som samsvarer med dine spesifikasjoner hvis den ble omtalt som plexi. Fra en ingeniørs ståsted ville jeg sett på matrialene forsterkeren var lagd av.

Føl deg fri til å følge opp diskusjonen, men la oss ta den ett annet sted til fordel for trådstarter:)

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør deg selv, hvorfor ble ampene kalt plexi? Jo fordi panelet var laget i plexi. Det vil si at man i bunn og grunn kan kalle alle forsterkere med disse spesifikasjonene plexi, det være seg reinhardt eller top hat. Poenget er bare at det skal være plexipanel.

Utover dette har begrepet "plexi" blitt sittende igjen som samlebegrep for marshallforsterkere med særs gode lydegenskaper, lagd i respektiv tidsepoke. Så jeg vil ikke kåre noen av oss til vinner av denne diskusjonen da jeg mener uttrykket plexi har en altfor diffus definisjon blandt den gemene gitarist.

I en varedeklerasjon ville jeg dog forventet en forsterker som samsvarer med dine spesifikasjoner hvis den ble omtalt som plexi. Fra en ingeniørs ståsted ville jeg sett på matrialene forsterkeren var lagd av.

Føl deg fri til å følge opp diskusjonen, men la oss ta den ett annet sted til fordel for trådstarter:)

Her kan jeg komme med mange henvisninger og informasjon, men jeg stopper diskusjonen her med noen fakta.

Ingen andre forsterkere enn Marshall har i utgangspunktet blitt kalt for Plexi.

Marshall brukte både aluminiumsfronter og plastfronter før de skiftet til plexifronter.

The "Plexi area" beskriver en periode i Marshalls produksjon fra '65 til '69.

Disse ampene ble kalt Plexi helt fra de kom, blir kalt for Plexi i Michael Doyle's bok "The history of Marshall",

og blir også omtalt som Plexi blant vintagehandlere, og på alle vintageforum.

Litt av problemet er at Marshall aldri har produsert noen modell som heter Plexi,

men at dette har blitt en fellesbetegnelse på Marshall-amper produsert i en viss periode,

hvor et av kjennetegnene var at de alle hadde plexipanelfronter.

I tillegg er de også regnet som de Marshall-ampene som låter best.

Selv om de fleste tror at eskimoene har 40 forskjellige ord for snø, så stemmer ikke det.

Hvis du spør noen som har greie på det, vil du finne ut at de ikke har flere ord for det enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det ikke finnes noen modeller som opprinnelig heter Plexi fra Marshall kan jeg ikke se problemet med at forskjellige definisjoner finnes. Det er ikke verre enn å klargjøre hvilken "Plexi" det er snakk om. Jeg kan ikke huske å ha sett en ren Marshall Plexi til salgs. Alltid noen nummer eller mer info som følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det ikke finnes noen modeller som opprinnelig heter Plexi fra Marshall kan jeg ikke se problemet med at forskjellige definisjoner finnes. Det er ikke verre enn å klargjøre hvilken "Plexi" det er snakk om. Jeg kan ikke huske å ha sett en ren Marshall Plexi til salgs. Alltid noen nummer eller mer info som følger.

Og hvilke forskjellige definisjoner er det?

Jeg regner ikke med din private definisjon, eller Gitarnorges definisjon.

Jeg forventer at du kan komme opp med en definisjon du mener er likeverdig til de

kildene jeg henviser til.

Værsågod!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke forskjellige definisjoner er det?

Jeg regner ikke med din private definisjon, eller Gitarnorges definisjon.

Jeg forventer at du kan komme opp med en definisjon du mener er likeverdig til de

kildene jeg henviser til.

Værsågod!!!

Du ser jo at de over mener plexifront er avgjørende. Dere er tildels enige, forskjellen er at du vil snevre inn begrepet mer enn de andre. Jeg for min del bryr meg lite om hva andre legger i begrepet Plexi Marshall. Men det er tydeligvis sprik i definisjonene. Jeg har alltid lest om Van Halen som brukte en Plexi, men etter hva jeg har lest hadde han ikke for vane å bruke modeller laget før 70-tallet. Du vil ikke kalle det Plexi om det ble laget på 70-tallet, nei greit. Andre vil tydeligvis, selv om de blir laget i dag. To forskjellige leirer, en som er mer opptatt av nostalgien, mens den andre er opptatt av innholdet i produktet. Kan ikke se at det er så mye å ta på vei for.

Skiller ut denne, da dette i utgangspunktet var en handelstråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Van Halen er en kjent Plexi bruker. Han brukte lenge en 1959 Super Lead fra tidlig 1968.

En amp fra 12-serien som kom sent '67, tidlig '68 som er kjente for å låte spesiellt bra,

og er berømt for "the brown sound"

Dette er en amp det er bilde og beskrivelse av i Doyles bok, det er en egen fast tråd om den på Metro Amp forumet,

og ampen og lyden blir også stadig diskutert på Plexi Palace forumet.

Hvor i all verden har du fått infoen om at EVH's Plexi er fra 70-tallet fra?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med Gunnar her.

Orginal Plexi er marshall fra før metal panelene kom. Å kalle noe annet en orginal plexi er på grensen til ren løgn. De senere ampene referes til som JMP Super Lead eller metalpanel eller plexi reissue. De er heller ikke like inni og det låter annerledes. Og EVH er som sagt over omtrent verdens mest kjente plexi bruker, og #1 ampen hans er vel også verden mest ettertraktede plexi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem at betegnelsen Plexi veldig ofte blir brukt i annonser for salg,

selv om det ikke er noe grunnlag for å kalle ampen en Plexi.

Så en annonse fra en kar på svenske Vendolin for et par uker siden om temaet.

Han hadde rykket inn en annonse ikke for å selge, men for å be andre annonsører

om å slutte å bruke betegnelsen Plexi på amper som ikke falle inn under begrepet.

Jeg tror ikke feil betegnelse i annonser for å få solgt amper, bør definere hva en Plexi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Marshalls egne sider om 1959HW ampen:

To the mind and ears of many, the mythical "Plexi" heads of the late '60s

are considered the "holy grail" of great rock tone.

Fra manualen til 1959HW ampen:

The original versions of this world famous amplifier - nicknamed the "Plexi", because of it's front panel material -

were produced from late 1965 to mid 1969, and are now extremely rare and highly collectable.

This authentic reiteration of an SL/A head made pre-July of 1969 is a part of an ongoing series.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.