Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjøre opptak enkelt


Anbefalte innlegg

Det er noen år siden første gang jeg var i et studio for Ã¥ spille inn musikk, og da visste vi ingenting om hvordan vi fÃ¥ best resultat.

Jeg tenkte bare å fortelle litt om hvordan vi fant det lettest å gjøre opptak:D

Vi visste at vi ville spille inn ved hjelp av metronom, for å få det så tight som mulig.

Det vi da gjorde var å prøve oss fram, ett og ett instrument. Dette ble fort dårlig da man kunne bli usikkre på hvor man var i låtene (i prog kan låtene bli lange).

Etter mye om og men, fant vi at dette var lettest:

steg 1:

Hele bandet spiller samtidig inn et utkast, med klikktrack i ørene. Behøver ikke være så bra, det er bare for å vite hvor man er i låta. Ikke nødvendig å "naile" soloer og brekk, bare det er taktmessig riktig.

steg 2:

Trommer.

Trommisen tar opp sitt/sine spor alene. Hodetelefoner er å anbefale for å unngå at gate'er blir ødelagt, og at noe av utkastet smitter over i det nye sporet.

Bass, med utkast+nye trommer i hodetelefoner

Piano, med utkast+nye trommer og ny bass i hodetelefoner

og gitar, kan ofte bare spilles inn over det nye. Behøver ikke bestandig utkastet på dette tidspunkt

Steg 3:

Vokal. Dette forutsetter at alt er i orden med de øvrige instrumentene. Er det noe som helst man er usikker på er det bedre å ta det opp på nytt. Min erfaring er av det er vokalen man bruker mest tid på. Synd å måtte kaste et bra vokalspor fordi refrenget var en takt for kort e.l

Steg 4:

Lick pg fills.

Alt som feter opp låta, soloer, kule brekk osv, men ikke noe som er takt-settende. Dette skulle vært gjort tidligere.

Litt etter litt kommer låta på plass.

!!!NBNBNB: Steg 1,5-2,5-3,5 og 4,5 er å lytte. Og lytte MYE! Ta pauser, lytt igjen. Lytt gjennom alt på en ny dag, FØR dere begynner å gjøre opptak. Dette luker ut mye slurv og tull som gjemmer seg for et trøtt øre.

Håper at dette hjelper om det er noen som aldri har gjort opptak før. Vet vi kunne trengt det :D

Og en ting til, dette er ikke en fasit. Om dere synes det blir kulere av å ikke bruke klikk, spille inn samtidig eller noe annet? Gjør det. Funker det så funker det :)

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg kan legge til er at det kan være en god idé å ta opp bass og trommer samtidig. Det har funket veldig bra for meg, hvertfall.

I forhold til å få ting til å groove, så kan det være ofte være en fordel å spille inn bass og trommer samtidig. Spesielt hvis man spiller inn uten klikk. (Er vel ikke mange som gjør det lenger) Gjerne også komp-gitar sammen med de to. Da får man en mer "live-feel" på innspillingen.

Men med gode musikere er det ikke noe problem å legge på alle hver for seg.

Oppskriften som Kristoffer har laget her, er nok en mal for hvordan det jobbes i studio under de aller fleste innspillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt en god oppskrift det her.

Da bandet mitt spilte inn de forrige demoene våre spilte vi inn trommer og gitar i første runde. (Bassisten kunn ikke komme på tidspunktet). Etterpå ble alt av gitar spilt inn på nytt. Bass ble lagt på og vokal og soloer til slutt. Vi syns det funka ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.