Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trommemikrofoner


Humbug

Anbefalte innlegg

Satser på at dette er riktig kategori ;)

Vi i bandet trenger noe å ta opp med, slik at vi har noen demoer å legge på boret om noen lurer på hva vi spiller.

Vi har tenkt å søke om midler til et lydkort, mest sannsynlig Line 6 Echo 4, og for å få best mulig lyd tenker vi det er lurt å søke om midler til trommemikrofoner i samme slengen med tanke på å få best lyd.

Spørsmålet er da, hvor mange utganger får man? Om man kjøper et sett trommemikrofoner som består av fem mikrofoner, får man da fem kabler man må koble til lydkortet eller er mikrofonene koblet til en "hub" slik at man bare får en utgang?

Er det forresten lurt å satse på trommemikrofoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at dette er riktig kategori ;)

Vi i bandet trenger noe å ta opp med, slik at vi har noen demoer å legge på boret om noen lurer på hva vi spiller.

Vi har tenkt å søke om midler til et lydkort, mest sannsynlig Line 6 Echo 4, og for å få best mulig lyd tenker vi det er lurt å søke om midler til trommemikrofoner i samme slengen med tanke på å få best lyd.

Spørsmålet er da, hvor mange utganger får man? Om man kjøper et sett trommemikrofoner som består av fem mikrofoner, får man da fem kabler man må koble til lydkortet eller er mikrofonene koblet til en "hub" slik at man bare får en utgang?

Er det forresten lurt å satse på trommemikrofoner?

Jeg er ikke verdensmester på dette området, men hvis du skulle hatt en løsning der du dytter 5 micer inn i ett spor på et lydkortet mister man jo muligheten til å redigere hver enkelt mic i mixen altså trommene individuelt. Tror heller en mixer av noe slag med innebygd lydkort er veien å gå med flere innganger til hver mic.

5 micer krever 5 kabler så den skjønner jeg ikke helt uansett. "Huben" burde være et lydkort med flere innganger.

Trommemicer er jo lurt. Forskjellige trommer krever forskjellige micer. Slike sett får andre uttale seg om.

Jeg tar høyde for at jeg har mistolket noe av innlegget :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å få til å mikse hvert enkelt trommespor etter innspilling, kreves så mange innganger som det er trommemikker på et lydkort. En annen mulighet er å pre-mikse trommene så godt det lar seg gjøre, og så spille inn et stereospor. (I hvert fall hvis man vil panorere.)

Når det gjelder trommemikker anbefales en dedikert basstromme-mikk. eks Shure Beta 52. Til skarp og tammer holder det nok med Shure sm 57 e.l. (I hvert fall til demobruk.) I tillegg anbefales to "overhead" mikker ala Shure KSM 109. Man kan også vurdere en egen kondensatormikk til hi-hat selv om det kanskje ikke er nødvendig på en demoinnspilling? På et 5-trommes-sett vil det da si 7 mikker som krever 7 innganger på et lydkort hvis du ønsker å kunne spille inn eget spor på alle mikkene slik at alle kan mikses hver for seg etterpå.

Den andre muligheten blir da en å koble mikkene til en mikser for så å tappe ut "master". Da trenger man to innganger i lydkortet, men det kreves da at man har en bra trommemiks før man spiller inn. Muligheten for miksing etterpå da begrenser seg stort sett til nivå, EQ, klang, komp på det ferdige stereo trommesporet, men bruker man litt tid på dette, er det fullt mulig å få til et ok resultat.

Har gitt eksempler på Shure mikker her fordi det er de jeg har erfaring med, og de funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale trommemikker som er laget nettopp for å være trommemikker. Trommisen vår har prøvd seg mye fram, aner ikke hvilket merke han har nå, men det er svært bra lyd. Disse går inn i en mikser, som går via fiberoptikk inn i et rme-kort og til mac/pc. Da får du like mange spor som du tar opp med, og du kan mikse tromme for tromme. Det er en litt dyr løsning. Ellers kan du bare kjøre alle mikkene inn på en mikser, og ta ut mastersignalet til opptak. Dette krever som de over meg har sagt, et bra utgangspunkt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tatt opp i øvingslokalet med 4 mic-er og 4 inputs på lydkortet. Overheader: 2 x Shure KSM 137, skarp: shure 57, basstromme: shure beta 52.

http://snotpope.com/20bones/media/mp3/20_B...ello_Doctor.mp3

Enkelt og greit.

Jepp, til demobruk holder jo dette i massevis, men det kreves da at dere vet at dere har en ganske bra trommemiks før dere recorder evt. prøve og feile i fht. mikk-plassering osv. Men det gjelder forsåvidt ved opptak med flere mikker også. Tøff låt forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.