Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til bass


ErlendB

Anbefalte innlegg

Dette kommer jo veldig an på prisen. Spør du etter en med mye trøkk i som låter knall til metal (og nesten alt annet), så foreslår jeg MusicMan StingRay. Den er utrolig! Men i og med at du ikke har så mye greie på bass, så regner jeg med at du ikke vil legge enormt med penger i den heller. Da er Yamahas RBX og BB serie gode basser, som MrWalker sier =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en bass, og ikke helt vet hva du skal ha, så ikke kjøp en P- bass uten å ha prøvd den først. Den er knalltøff og metal som få, men etter min mening en "one trick pony". Den gjør det den skal veldig bra, men har liksom den ene lyden.. Der det den du er ute etter, så sett i gang. Jazzbassen har et større spekter, spør du meg. Dessuten synes jeg den er lettere å spille på. Det er nok delvis også fordi jeg spiller litt gitar.

Ellers så er som før nevnt både Yamaha og Ibanez basser kanskje minst like mye bass for pengene som diverse Fender og kopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

*Ler rått av alle som mener at P basser bare kan ha en lyd*

HAHAHAHAHAHA.

P bass er flotte greier, og siden du har Dave Mustaine i sigg'en din, så skal jeg fortelle deg at Dave Ellefson spilte inn det meste på en P bass fra 1958 :) samme gjorde Newsted med Metallica.. og det er forsåvidt to som har klart heftig metaltone... Så ikke la deg lure av vår "Gitarnorges offisielle grinebiter" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tittelen. Jeg regner du mener den er fortjent. Det setter jeg ikke veldig stor pris på, for å være ærlig, fordi jeg forsøker å være hyggelig mot alle. Jeg ser jeg ikke har lykkes.

Nå hadde jeg heller ikke trodd at du og jeg skulle bli enige i spørsmålet om hva som er "best" av J og P, men jeg synes kanskje at det er plass til begge. Mer morsom basslyd å velge i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TF, synes du var litt over streken med den tittelen. Synes kanskje vi kan holde oss "på sporet" og ikke begynne noen "flame war". Jeg ser smilefjeset og regner med det var ment litt spøkefullt... Men kan forstÃ¥ at det blir tatt opp litt annerledes. :)

Når det gjelder P vs J så mener jeg, som Castor, at J har et videre tonespekter enn P-bassen. Når det er sagt, er det vanvittige muligheter med P-bassen, også. Den har fått et ufortjent dårlig rykte som "one-trick pony". Det er mye grommere lyd i en P-bass enn i en J-bass med hals-pickupen solo.

Men selv savner jeg fort stol-micen i en P-bass, for å få en litt mer distinkt og definert tone.

Derfor kan en Yamaha BB være et godt alternativ. Den har en Jazz-mic ved stolen og en P-mic i hals-posisjon, og gir deg sånn sett "det beste av begge verdener" til en kurant pris.

MusicMan Stingray er nok altfor dyrt, vil jeg tro.... Måtte i tilfelle bli den rimeligere MusicMan SUB eller en OLP MM2 (Stingray kopi). OLP-en er en kurant bass som fanger opp essensen i Stingray-lyden, selv om den er rimelig og passiv. Men dersom man synes at en P-bass er litt "one-trick", blir fort en Stingray også det samme.

Så jeg opprettholder faktisk min anbefaling på Yamaha BB414 (evt. 415 med 5 strenger) som et svært godt utgangspunkt, en god bass til en rimelig penge, som gir en veldig god variasjon i lydmuligheter.

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er viktig med en stolmikk for å få frem så mye som mulig attack i lyden. Vil slenge meg på MrWalker her og si at en P/J er et veldig godt alternativ, og da spesielt Yamaha BB414/BB415.

Men uansett ville det vært veldig greit med et budsjett vi kunne forholde oss til, slik at vi kan komme med litt mer konkrete anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke hatt slike baktanker.

Jeg postet i tråden for å si min mening. Det ser jeg var totalt bortkastet, og jeg burde ha latt være.

Beklager.

Var ment som en liten spøk, men om du vil ta deg nær av det, så er det opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.