Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

forskjeller klasse a, b og a/b røramp


ansi

Anbefalte innlegg

Klasse A, B, AB, C og D går ikke på rør, men på forsterkere. Det er det samme om det er transistorforsterkere, men jeg skal forklare. Jeg bruker rør som eksempel nå, men som sagt er det samme greia med transistorer:

Klasse A:

Er ineffektive med en aktiv effekt på 10-25%. Dette er for å holde signalet rent og fritt for overharmonisk støy (lysstoffrør, trafoer osv)

Klasse B:

Svært effektive, men upraktiske i bruk grunnet stor kryssforvrengning av signalet (EDIT: Kryssforvregning er når signalet er så sterkt at du kan høre når det bytter mellom komponenter, f.eks indre delen av et rør til ytre delen)

Klasse AB:

Et kompromiss mellom de overstående med en maks effekt på over 75%, men i praktikalitet fra 35-55%. Dette er de fleste røramps lages som. Det krever en triode-kobling som splitter signalet, men uten denne ville signalet vært ubrukelig.Brukes ofte som stereo/surround amp, med godt resultat

Klasse D: En bryterbasert forsterker med en svært høy effekt, og her er også forvrengningen stor. Eksisterer ikke som rør, kun transistor. Ofte som gitaramp!

Klasse C til F: Igjen høyeffektive og forsterkere som krever lite kjøling. E-F finnes ikke som rør

En forsterker må også ha en viss lineæritet for å fungere, men ekte forsterkere er bare lineære innen for visse grenser. Øker du drive innsignalet, øker du utsignalet. Øker du for mye vil lyden gå over i overdrive, i stedet for volum. Dette er klipping.

Klasse A eller AB er best til bra lyd, da du kan øke trykket på rørene uten at signalet forvrenges. Når lyden forvrenges er du over 20% effektivitet, og selv om lyden er forvrengt er ikke selve signalet ødelagt av overharmonisk støy. Det finnes i tillegg utallige konfigureringer av amper. A/AB, B/AB, A/B/AB you name it.

Håper dette hjelper

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rot med med hva som klassifiseres som A-klasse og A/B-klasse amper.

Selgere av amper prøver å få oss til å tro at klasse-A skal være veldig fint og best,

mens nesten alle klassiske amper er klasse-A/B.

En enkel forklaring er at en klasse-A amp belaster utgangsrøra kontinuerlig,

mens en klasse-A/B amp fasesplitter signalet slik at utgangsrøra jobber annen hver gang.

Vanligste konstruksjonen for klasse-A amper er der hvor det bare er et utgangsrør. (da har man ikke noe valg)

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om en Laney LC-30 MKII(A) eller Peavey Valveking 100(A/B) topp. Vurderer å kjøpe en røramp, da jeg har en elendig line6 spider2(75w) som jeg nesten aldri bruker lengre, da jeg får bedre lyd gjennom toneport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.