Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny på gitar


Andjak

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har spilt akustisk en liten periode nå.

Har akkurat kjøpt meg en elektrisk gitar, kan en del enkle akkorder og kan spille forskjellige sanger.

Så har dere noen sider, bøker eller lignende å anbefale.

Og hva er den beste veien for å kunne spille sangene til favorittbandet?(Har ikke mulighet til å skaffe lærer for øyeblikket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er stort sett en copy-paste fra et annet innlegg...

Jeg mener at rytme er noe av det viktigste og mest fundamentale innen musikk (som ofte blir litt glemt bort i starten). Det å spille rytmisk er helt essensiellt for at noe man spiller skal låte greit.

Når vi snakker rytme snakker vi ofte om takter. En 4/4 takt (dette er klart det vanligste en kommer over) består av 1 helnoteslag 2 halvnoteslag 4 firedelsslag 8 åttendedelsslag 16 sekstendelsslag osv. Det er nokså logisk. Noe av det som gjør deg klart mest bevisst på hvor du er hen i rytmen er å alltid vite hvor 1'ern er. Altså det første slaget i takta. Det finnes mange navn på slagene, dette er de jeg har lært (dvs. ikke alle vil ha nøyaktig samme navn på det). Dette er 1takt delt opp i firedels slag [1 2 3 4] Det er navnene på slangene. 1takt delt opp i åttendedelsslag [1 å 2 å 3 å 4 å] og delt opp i 16delsslag [1 og å så 2 og å så 3 og å så 4 og å så]. Takten er akkurat like lang uansett hva du spiller i den, slagene går på hvor mye tid det er i mellom.

Håper det forklarer litt hva rytme er.

Når det gjelder å lære og spille en rytme bruker jeg disse metodene.

- synge rytmen (både med tullballord, men også med (f. eks) 1 å å 4 , altså synge slagene)

- klappe rytmen, evt tromme på låra. Det hjelper utrolig.

- Spille rytmen på gitaren mens du demper venstrehånda.

Så looper man de vansklige partiene. Så mitt tips; finn en rytme som passer ditt vansklighetsnivå og en akkordprogresjon, altså en liten utfordring, sett på metronomen, og gå gjennom alle de tre metodene å øve inn rytmen på. Til slutt spill og bli bedre.

En annen ting som er viktig å lære seg (som er helt basic) er å skille venstre og høyere arm/fingre. Det å kunne trampe stødig over masse forskjellige rytmer som ikke samsvarer med pulsen du holder, uten å skli over i de non-samsvarte rytmene er også en god øvelse.

Litt av poenget er at armen din gjør ikke som du vil før hjernen din forstår hva den må gjøre. En må forstå rytmen før man kan spille den. Så ved å synge og klappe rytmen øker du forståelsen før du begynner å hamre løs på gitaren. Fint at du tar tak i det, jeg vet jeg var svært lite rytmisk før (sliter fortsatt med det), og var egentlig ikke så klar over det. Så kudos

Dette ble litt hulter til bulter, men håper du får noe ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.