Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reimfeste løsnet :(


Hanssen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Ibanez 550RG som nettopp har mistet reimfestet nærmest headstock. Hele skrua har sklidd ut og sitter ikke ordentlig i nÃ¥r jeg setter den inn og prøver Ã¥ skru den pÃ¥ plass :( Noen som har erfaring eller forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tak i noe som heter kjemisk tre, eller du kan bruke stålplast. Få dette godt i hullet, bruk en tannpirker e.l og skru inn skruen FØR det tørker.

Venter du til det tørker risikerer du å "sprenge" hullet... Det lærte jeg "the hard way"... Heldigvis på en billig-gitar!!! Har til enhver tid en "dele-gitar", og det var denne som fikk en sprekk i seg.

Metoden over funket på LP'en min, men ikke forvent å få ut skruen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trefliser og trelim er risikofritt, og fungerer veldig bra. Derfor er det ingen grunn til å teste ut ekspanderende produkter.

Det er ikke ekpanderende, men treet rundt hullet er allerede komprimert derfor vil det nok bli ekstra utvidelse når du skal skru in skruen igjen.

Men om du sier at treflis funker, så gjør det vel det

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det sprekker, så er det vel noe som utvider seg? Når det er sagt, er vel både tannpirkere og fyrstikker laget av usedvanlig mykt tre, så litt hardere trematerialer som nytt gjengemateriale er kanskje å foretrekke?

Uansett, har man et hull med "tregjenger" som man vet man skal skru skruen ut og inn i flere ganger, er superlimtrikset greit å ta med seg. Det fungerer ikke hvis "gjengene" er borte, men som forbygging. Slipp en dråpe superlim ned i skruehullet, vent til at det tørker skikkelig før du setter i skruen. Da har du forsterket "gjengene" kraftig, og skruen kan settes inn mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad det ikke skjedde mens du kastet gitaren over skulderen som YJM. En jeg "kjenner" opplevde det og gitaren fløy rett i veggen. Not the best of dayz. Siden den gang har "han" skiftet ut skurene med større diameter og aldri opplevd at de har løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Slipp en dråpe superlim ned i skruehullet, vent til at det tørker skikkelig før du setter i skruen. Da har du forsterket "gjengene" kraftig, og skruen kan settes inn mange ganger.

hvorfor vil du skru ut skruen mange ganger ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enig i at det ikke har noen hensikt å drive og skru ut denne skruen mange ganger, men hvis man for eksempel har en Strat med aktive pickups, der man må skifte batteri fra tid til annen, så kan det være lurt å forsterke skruehullene til plekterbrettet. Da blir det "gjenger" i treverket, og skruehullene varer mye lenger.

Et vanlig skruehull tåler ikke mange monteringer/demonteringer før det er utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.