Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Sprengt" lyd fra V60 element


Anbefalte innlegg

Hei.

Dette gjelder elementet (V60) i nedre venstre hjørne på et Engl 412SS kabinett.

For en liten stund siden så fikk jeg en liten følelse av at lyden var annerledes når jeg spilte, enn det den var før det tidspunktet. Jeg spurte en kamerat som har mer peiling på gitarutstyr enn meg, og han mente det måtte være noe jeg innbilte meg. Så kom det en dag da bassisten spilte litt for seg selv. Da la jeg merke til en merkelig skurrelyd, og lyden kom fra kabinettet mitt. Så fant jeg ut at lyden kom bare fra det ene elementet ved å legge øret inntil og høre.

Vi skrudde av grillen fremme for å se om vi fant noe galt, men elementet så helt likt ut som de andre. Vi skrudde også av platen bak for å sjekke om alt så riktig ut der, men der var det også helt likt.

Det har seg slik at det elementet i nedre venstre hjørne på kabinettet lager en sjikkelig fæl dure/sprengt lyd. Jeg hører egentlig ikke denne lyden når jeg selv spiller, pga. det blir litt blendt sammen med de tre andre elementa som fynker som di skal. Altså, lyden oppstår ikke hørbar når jeg spiller selv, men når bassisten i bandet spiller. Jeg klarer ikke helt forklare lyden, så jeg legger ved et opptak. (Tatt opp med mobil så er ikke den beste lydkvaliteten. Skurringa er ikke mikrofonen som det kan høres ut, men lyden elementet lager.)

For meg virker det ut som det er vibrasjoner fra bassen som får elementet til å riste, og lage lyd. Jeg kan ikke se føre meg at det er noen lydsignaler som kommer inn "den riktige veien" (altså på samme måte som når jeg spiller på gitaren, sender signaler til forsterkeren, og sender signaler til høyttalerelementa) siden det bare skjer med det ene.

Håper noen har erfaring med dette, og vet om det kan fikses eller om elementet må byttes ut.

(Er ikke sikker på om dette var rett plass å poste, men følte det var den mest riktige)

Takk for svar, mvh. Palmer

Opptak__7_.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig sprengt ut.

Syns det låt tøft, jeg.

Viss alle de andre elementene virker, så er det

1. Enten en ledning som er løs/dårlig kontakt

2. Sprengt element

Er vell fort gjort å bytte det ut selv. Men litt peng koster det jo for element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ledningene var på plass.

Har fått et intrykk av han kameraten at den er nesten umuligt å sprenge elementa i et kabinett, så jeg ville liksom ikke tro det var det.

Men uansett, nå vet jeg at lydnivået ikke trenger å være årsaken til en sprengt høyttaler, men det skal vel litt til å sprenge et element med en Engl Fireball, uten noen slag av effekter som forsterker lyden. Den spiller et stykke fra like høyt som Bugera 6262'en til han andre i bandet.

Jeg ser for meg at det er feedback som har gjort det da.

Har spilt med volumet på maks noen ganger, og da har det blitt en del høy feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å bevege "pappen" litt forsiktig fram og tilbake. Hvis den "sitter fast" eller beveger seg lite, er det sprengt. (Sammenlign med de andre.)

Ut i fra lydklippet høres det sprengt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.