Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overdrive vs distortion


steinp

Anbefalte innlegg

Vet det har vært diskusjoner omkring dette tidligere, men er ikke helt sikker på om jeg har helt klart for meg forskjellen mellom distortion og overdrive i forbindelse med pedaler.

Slik jeg har forstått det:

Distortion: Vrengen lages 'ferdig' i pedalen og kjøres inn på cleankanalen i ampen. Det er altså i hovedsak pedalen som sørger for vreng.

Overdrive: Pedalen vrenger gitarsignalet bare 'litt', og signalet kjøres inn på 'lead'-kanalen i ampen, der signalet vrenges videre. Den totale vrengen er altså en kombinasjon av forsterkerens vreng og vrengen i pedalen. Kan brukes for å tyne mer vreng ut av forsterkeren. Fordel at man beholder mer av forsterkerens egen lydkarakteristikk.

Har jeg forstått dette riktig?

Er også usikker på om en overdrivepedal bare forvrenger signalet eller om den forsterker det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert selv, men du er nok inne på det. Overdrive funker ikke bare på lead-kanalen. Den funker like godt på en en-kanaler, eller "clean"-kanalen også. Poenget med den er at den pusher pre-ampen slik at du får mer vreng fra den. Spesielt gunstig på røramper for å oppnå mer vreng, og da mer "naturlig" rørvreng. En overdrive/boost pedal "forsterker" i så måte signalet inn på ampen. Noen pedaler er rene boost pedaler uten egen forvregning, men de fleste har noe gain i pedalen også.

Tipper det er mange her som kan både korrigere og bidra med mer teknisk info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi se om jeg husker dette riktig...

Overdrive kom til ved at en volumpot en gang i tiden ble byttet ut med en med lavere motstand. Dette gjorde signalet inn i signalforsterkeren høyere og dermed signalet til effektforsterkeren. Rørene ble "pushet" volum-messig og dermed fikk vi overdrive.

Distortion kom først da folk begynte å lage forvrengning med vilje, da lages en krets som ikke perfekt takler inn-signalet og det skapes forvrengning.

Distortion går vel på at EQ-signalet pusher rørene ikke VOL-signalet

På tidlig '70s begynte dette virkelig å ta av, og mange av signaturlydene vi er kjent med i dag ble til.

IC (integrert krets) begynte å bli brukt, dermed økte kvaliteten over lydene.

Om du søker high-gain lyder bør du bruke distortion, men om du er ute etter klokkeklar solo-lyd kan overdrive være tingen.

Mange missforstår og mener av overdrive er den litt kranglete blues-lyden, mens dist er metal. Dette stemmer ikke.

Det er derimot veldig stor variasjon på kvalitet over pedalene f.eks Danelektros Daddy'O kan ikke måle seg mot DOD 250 OD

Begge er OD, men herregud her har Danelektro bommet stort...

Om det er pedal du er ute etter bør du bare prøve deg fram. Når du spiller med en OD kan det virke som at tonene

virkelig må høres bra ut i utgangspunktet, og du kan ikke gjemme deg bak lyden.

Med DIST har man oftes så mye gain at det virker som at tonene kommer ut før du egentlig har spillt dem.

Dårlig eksempel, men håper dete skjønner hva jeg mener :P

Er ikke sikker på at historien bak OD og DIST stemmer, men det er jo en "clever story"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive ETTER vreng/preamp gir høyere volum.

Overdrive FØR vreng/clean/preamp gir mer vreng, bite og ofte tightere lyd med mer sustain.

Kommer an på bruksområdet.

Men jeg syns din oppsummering virker veldig riktig, så jeg gidder ikke skrive et jævla langt innlegg for å forvirre.

Overdrive >> Rørforsterker og av og til på transistor

Distortion >> Transistor.

Slik er det jeg tenker, fordi jeg syns at Distortion ofte farger og endrer lyden for mye i en bra amp.

Mens Overdrive gir litt særpreg også, men beholder samtidig grunnlyden i en god (rør)forsterker.

Finnes selvsagt unntak.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så diffust skille her ja. En overdrivepedal er gjerne ganske transparent (gjerne med endel cleansignal blandet inn med vrenglyden), men dette varierer jo veldig ogsÃ¥. F.eks. en Boss Blues Driver, som lÃ¥ter noe i samme gata som en røramp som vrenger, og har ikke noe cleanlyd blandet inn med vrengen - er det en overdrivepedal eller en distortionpedal? Denne pedalen klarer jo fint Ã¥ produsere lyder man vanligvis forbinder med distortion type pedaler. Vanskelig tema. :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Overdrive prøver å etterlikne en rørforsterker som forvrenger.

Forvrengningen på en Overdrive starter med nesten cleanlyd og øker forvrengningen med økt gain.

Dette gjør at en Overdrive kan brukes tilnærmet en boost, og farger forsterkerlyden minimalt

hvis gain er mot null og output på fullt. Da kikker du bare røra i preampen, og får lyden derfra.

Du kan også bruke en Overdrive med mye gain og lite output for å få noe som likner på ampvreng i en clean forsterker.

En Distortion har i mye større grad en egen lyd, og egner seg ikke til boosting av preampen uten at du farger lyden.

Disse pedalene innebefatter vel også pedaler som blir kallt for Fuzz, Sustainer og sikkert også andre ting.

Her er det mange pedaler med sine egne spesielle lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.