Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage versus moderne


Eivind August

Vintage eller moderne?  

99 stemmer

  1. 1. Hva er kulest?

    • Vintage
      66
    • Moderne
      33
  2. 2. Hvorfor?

    • Passer spillestilen min bedre (vintage)
      16
    • Passer spillestilen min bedre (moderne
      14
    • Lettere å Bruke (vintage)
      0
    • Lettere å bruke (moderne)
      1
    • Ser kulere ut (vintage)
      19
    • Ser kulere ut (moderne
      2
    • Lyder bedre (vintage)
      21
    • Lyder Bedre (moderne
      8
    • Du ga jo ikke noe valg for begge, for faen!
      17
    • Annet (spesifiser i tråd)
      1


Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synes man skal låse tittelen til The Euphor til "Kverulant", sÃ¥nn at folk fÃ¥r en heads up.

Om du ikke finner det interessant å finne ut hva det egentlig er snakk om er det fritt for å tale uten definisjoner. Jeg for min del liker å vite hva jeg snakker om før jeg skal uttale meg. Mulig du synes det er kverulerende å stille spørsmål ved vage settinger, det får du stå for. I tillegg bør du slå opp betydning av ordet kverulant. ;) Skjønner hva du tror det betyr, derfor jeg svarer, men du bommer helt med betydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke spørsmÃ¥let jeg. Som flere har touchet innom i sine innlegg sÃ¥ mangler det en skikkelig definisjon pÃ¥ hva som er hva. Er det alder, specs., utseende eller hva???

Det er vel litt av alt, og det finnes ingen klar definisjon på hva vintage er og hvor grensa går. Men jeg mener du helt sikkert kan si at en original pre CBS Fender er vintage da de går for å være spesielt gode instrumenter i tillegg til at de er ettertraktede og har samleverdi. (Altså en reel markedsverdi som er relativt høy!) En ikke ubetydelig mojo kan vel heller ikke avskrives. Samme med Gibsons opp til slutten av 60 begynnelsen av 70.

Troll: Ja, du har selvfølgelig rett, men her var spm. fra trådstarter Vintage eller ikke. Regner med han hadde som mål å skape en aldri så liten diskusjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke finner det interessant å finne ut hva det egentlig er snakk om er det fritt for Ã¥ tale uten definisjoner. Jeg for min del liker Ã¥ vite hva jeg snakker om før jeg skal uttale meg. Mulig du synes det er kverulerende Ã¥ stille spørsmÃ¥l ved vage settinger, det fÃ¥r du stÃ¥ for. I tillegg bør du slÃ¥ opp betydning av ordet kverulant. ;) Skjønner hva du tror det betyr, derfor jeg svarer, men du bommer helt med betydningen.
Kanskje ikke den beste bruken av ordet i dette tilfellet, men du har en tendens til å kverulere, det kan du ikke si noe på!

Kan vel ikke egentlig si at det var helt galt heller, hvilket ord ville du brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke finner det interessant å finne ut hva det egentlig er snakk om er det fritt for Ã¥ tale uten definisjoner. Jeg for min del liker Ã¥ vite hva jeg snakker om før jeg skal uttale meg. Mulig du synes det er kverulerende Ã¥ stille spørsmÃ¥l ved vage settinger, det fÃ¥r du stÃ¥ for. I tillegg bør du slÃ¥ opp betydning av ordet kverulant. ;) Skjønner hva du tror det betyr, derfor jeg svarer, men du bommer helt med betydningen.

Ahh, Euphor du er en mann etter min smak :lol:

Det er et typisk gitarist syndrom at ord ikke defineres, men isteden diskuteres det på langs og tvers om gitarkvalitet, lydkvalitet, beste gitarist osv uten at noen egentlig har definert hva som skal legges i begrepene. Følgelig blir det aldri enighet, selv i de teoretiske tilfeller det er en viss enighet (dette er naturligvis svært skjelden).

Se bare på Tyler tråden, folk legger ut om overlegen kvalitet og lyd osv, men definisjoner på kvalitet og hva de egentlig legger i det glimrer med fraværet. Isteden kommer høyttsvevende svadasuperlativer om ditt og datt. Har ikke svart på pollen da det er meningløst uten en viss begrepsforklaring. (Tyler-tråden var et eksempel, men akk så typisk. Spor nå ikke av...)

Edit: trykkfeil..

Endret av Wikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker gitarer og basser av litt eldre modell; Gibson Les Paul, Fender Telecaster, Fender Jazz/P-bass, Gibson SG, Musicman Stingray, gamle hollowbody'er o.l., og den avgjørende faktoren er egentlig utseendet.

Ikke fordi utseendet er det viktigste, på ingen måte, men det finnes "moderne" og "vintage" gitarer som jeg synes er like gode å spille på og som låter like godt, men jeg synes de "vintage" modellene er utseendemessig mer attraktive enn de moderne med strømlinjeformede og overergonomiske kropper. (Evt lots-of-pointy-edges). Så hvis jeg har to gitarer som er like gode å spille på, og som jeg synes låter like bra, da velger jeg jo selvfølgelig den som er utseendemessig mest attraktiv, og i de fleste tilfeller er det de "vintage" modellene.

Det finnes såklart unntak, men stort sett er det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler, alt til sitt bruk. Vintage er bra til sin greie, mens en moderne 7 strenger er bra til sitt bruk. Er en del vintage entusiaster som synes alt som er laga etter krigen er noe dritt har jeg inntrykk av noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler, alt til sitt bruk. Vintage er bra til sin greie, mens en moderne 7 strenger er bra til sitt bruk. Er en del vintage entusiaster som synes alt som er laga etter krigen er noe dritt har jeg inntrykk av noen ganger.

Ikke mange solidbody el-gitarer og amper som ble laget før krigen? :rolleyes:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns både relic og reissue-gitarer kan gå under "vintage"-begrepet. Ordrett er det ikke, men disse gitarene har "vintage-følelsen" og kan lyde rimelig old-school. Klassikerne (Tele, Strat, LP) trenger ikke å være gamle for å ha den klassiske følelsen og lyden. Her spørs det bare på specs og modell etter min mening.

Det er vel lyd og spillbarhet det handler om i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.