Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage versus moderne


Eivind August

Vintage eller moderne?  

99 stemmer

  1. 1. Hva er kulest?

    • Vintage
      66
    • Moderne
      33
  2. 2. Hvorfor?

    • Passer spillestilen min bedre (vintage)
      16
    • Passer spillestilen min bedre (moderne
      14
    • Lettere å Bruke (vintage)
      0
    • Lettere å bruke (moderne)
      1
    • Ser kulere ut (vintage)
      19
    • Ser kulere ut (moderne
      2
    • Lyder bedre (vintage)
      21
    • Lyder Bedre (moderne
      8
    • Du ga jo ikke noe valg for begge, for faen!
      17
    • Annet (spesifiser i tråd)
      1


Anbefalte innlegg

Er vel nettopp det som er poenget. PRØVER Ã¥ være.

Med tanke på den siste definisjonen av vintage - outmoded. Ikke lenger på moten. Jeg hevder herved at alle rosa hårmetallgitarer er vintage! Noen får endre mine svar i avstemmingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med tanke på den siste definisjonen av vintage - outmoded. Ikke lenger pÃ¥ moten. Jeg hevder herved at alle rosa hÃ¥rmetallgitarer er vintage! Noen fÃ¥r endre mine svar i avstemmingen. :)

Yess, og alle gitarer med fasonger som Stratocaster, Telecaster, Les Paul, SG, ES er herved erklært som IKKE VINTAGE,

fordi de fortsatt ikke har gått av moten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også et annet sted på nettet at "vintage"-gitarer ofte kan ha steget opptil 1000% i pris i forhold til nypris. Og da utelukker vel det ganske mange gitarer. Et vintage instrument kan vel også sies å være et instrument som har en samleverdi, og som med stor sannsynlighet bare vil øke i verdi med årene.

Kanskje nettopp pga. at Strat, Tele, Les, SG, ES osv ikke har gått av moten at de som ble prod. på 50-60 (delvis 70?) blir kalt Vintage.

Hvis disse gitarene ikke hadde beholdt sin popularitet, hadde de vel neppe hatt særlig samleverdi i dag? (I tillegg til at disse gitarene påståes å være usedvanlig godt laget/satt sammen. Eks. Fender pre CBS/post CBS osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det jo veldig få moderne gitarer som egentlig er særlig "moderne"? Gitarister har da ikke omfavnet gitarer med masse ny teknologi i noen særlig grad? Sem et eksempel- gitarer med preamps og aktive tonekontroller er relativt sjeldne, selv om de i mine ører har mye mer variert tone enn passige gitarer, for eksempel. MIDI- kontrollere er det langt i mellom, det samme med piezo- pickups og så videre og så videre.

Enkelte unntak finnes, som robotgitaren, vg- gitaren til Fender, Line6- gitaren og så videre. Veldig populære er de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, Castor. Like grei problemstilling egentlig. Hva er en moderne gitar? Jeg ville kanskje sagt at vi må inn på de gitarene med nye ideer; Klein, Steinberger, Parker +++. Nye materialer, ny utforming - ergonomi.

Så får man heller skille "resten" fra vintage om man så ønsker det. Blir etter mitt syn feil å si at vi bare har vintage og moderne gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også et annet sted på nettet at "vintage"-gitarer ofte kan ha steget opptil 1000% i pris i forhold til nypris. Og da utelukker vel det ganske mange gitarer. Et vintage instrument kan vel også sies å være et instrument som har en samleverdi, og som med stor sannsynlighet bare vil øke i verdi med årene.

Kanskje nettopp pga. at Strat, Tele, Les, SG, ES osv ikke har gått av moten at de som ble prod. på 50-60 (delvis 70?) blir kalt Vintage.

Hvis disse gitarene ikke hadde beholdt sin popularitet, hadde de vel neppe hatt særlig samleverdi i dag? (I tillegg til at disse gitarene påståes å være usedvanlig godt laget/satt sammen. Eks. Fender pre CBS/post CBS osv.)

En ny R9 er selvfølgelig ikke en ekte vintage gitar, men sender vel ut et ganske tydelig signal om at eieren har sansen

for vintagegitarer. Selv om de ikke har gått av moten, og heller ikke er rosa med spor av hårspray fra 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny R9 er selvfølgelig ikke en ekte vintage gitar, men sender vel ut et ganske tydelig signal om at eieren har sansen

for vintagegitarer. Selv om de ikke har gått av moten, og heller ikke er rosa med spor av hårspray fra 80-tallet.

Nettopp. Man kan si at en R9 sågar er en replica av en vintage-gitar, men altså IKKE en vintage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krenger nok kraftig mot Vintage her. Ikke det at jeg har noe som kan klassifiseres som vintage av utstyr, men lyd-idealet ligger der. Det jeg bruker av utstyr er for å prøve å etterligne "gammel" lyd. Bruker ikke digitale effekter live, bortsett fra en klangprosessor der jeg kun bruker delayen. Resten er analoge stompbokser. Hadde jeg hatt råd, hadde det nok vært svært aktuellt med både Vintage Fendere, Les Pauler, ES'er, Marshaller, Vox, Fenderamper osv, og/eller re-issues av disse, men enn så lenge er det bare en drøm.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.