Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage versus moderne


Eivind August

Vintage eller moderne?  

99 stemmer

  1. 1. Hva er kulest?

    • Vintage
      66
    • Moderne
      33
  2. 2. Hvorfor?

    • Passer spillestilen min bedre (vintage)
      16
    • Passer spillestilen min bedre (moderne
      14
    • Lettere å Bruke (vintage)
      0
    • Lettere å bruke (moderne)
      1
    • Ser kulere ut (vintage)
      19
    • Ser kulere ut (moderne
      2
    • Lyder bedre (vintage)
      21
    • Lyder Bedre (moderne
      8
    • Du ga jo ikke noe valg for begge, for faen!
      17
    • Annet (spesifiser i tråd)
      1


Anbefalte innlegg

Bare en enkel poll for hva folk her digger best i dette klassiske spørsmÃ¥let, og sÃ¥nn ca. hvorfor.

Lag gjerne en liten debatt her også. Vet ikke om jeg som trådstarter kan tillate litt løs tone, eller om Castor kommer løpende etter meg da... :P Neida, prøv å holde innholdet noenlunde saklig :)

Forøvrig må jeg vel spesifisere at dette gjelder gitarer, så får noen andre ta seg av ampspørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har en forkjærlighet for de klassiske gitartypene av en eller annen grunn. Det mest moderne jeg har i samlingen er en Charvel superstrat :P Vanskelig Ã¥ si hvorfor, men det er vel noe med at de gode gamle gitarene er fullstendig tidløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også relativt nostalgisk når det gjelder gitarer, selv om jeg til tider spiller ganske tung musikk. men så ligger det kanskje i at jeg er mer for musikk som er "tung, sløv og rustete" enn "hard, blank og spiss." gitaren kan gjerne ha et nytt design, så lenge den fortsatt bærer preg av å være av den "gode gamle sorten". jeg spiller på en strat og en jævla kjøkkenbenk av en dean, som kanskje er litt mer moderne enn straten, men fortsatt ganske chunky og rund i kantene. neste gitarkjøp tror jeg blir Gibson eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krenger nok kraftig mot Vintage her. Ikke det at jeg har noe som kan klassifiseres som vintage av utstyr, men lyd-idealet ligger der. Det jeg bruker av utstyr er for å prøve å etterligne "gammel" lyd. Bruker ikke digitale effekter live, bortsett fra en klangprosessor der jeg kun bruker delayen. Resten er analoge stompbokser. Hadde jeg hatt råd, hadde det nok vært svært aktuellt med både Vintage Fendere, Les Pauler, ES'er, Marshaller, Vox, Fenderamper osv, og/eller re-issues av disse, men enn så lenge er det bare en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit med en klargjøring rundt hva som er vintage og moderne. Det aller meste vi har som kan oppfattes som moderne er basert på ideer som oppfattes som vintage. Personlig tror jeg ikke forskjellene er så utrolig store. Er nye relics vintage? Det å "skade" instrumenter for å gjøre dem gamle er jo en moderne idé...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit med en klargjøring rundt hva som er vintage og moderne. Det aller meste vi har som kan oppfattes som moderne er basert på ideer som oppfattes som vintage. Personlig tror jeg ikke forskjellene er så utrolig store. Er nye relics vintage? Det å "skade" instrumenter for å gjøre dem gamle er jo en moderne idé...

Nei.

Definisjon av 'vintage', utdrag som er relevant i denne sammenheng fra Free Online Dictionary:

2. Characterized by excellence, maturity, and enduring appeal; classic.

3. Old or outmoded.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.