Web Analytics
Jump to content

Store, dyre, tunge komboer og topper - hjemme eller øvingslokale?


Konnis
 Share

Recommended Posts

Det er noe jeg har lurt på en stund nå. Det er mange her under 18 år som har store, tunge, dyre forsterkere, enten halfstack eller kombo. Frakter dere disse til og fra øvingslokale hver gang dere øver, eller står de hjemme/på øvingslokalet fast?

Hvis man har ampen sin på øvingslokalet sitt fast, så må det jo være litt kjipt å kun bruke den dyre og dritbra ampen sin en gang i uka.. og når man ikke har bil blir det fort litt verre å frakte forsterkere forsvarlig rundt omkring. På den annen side vil man jo gjerne ha den knallbra lyden i forsterkeren sin på øving og.

Hvordan løser dere dette?

Edited by Konnis
Link to comment
Share on other sites

På øvingslokalet ligger det to Crate VTX 200watt stereoforsterkere som vi bruker.

Tar bare med gitar og effekter hver gang. Ellers pleier trommisen å ta med skarptrommen sin.

Fireballen står hjemme med 4x12 kabinett. Orker ikke drasse på den. Det hender jeg tar den med på noen øvinger før konserter, da kjører pappa.

Og på konserter da. Ellers står den hjemme og blir brukt hver gang jeg øver hjemme.

Men når jeg får lappen (forhåpentligvis nå veldig snart) så skal jeg ta med ampen litt oftere. Ikke hver uke, men oftere enn før.

Det er egentlig ikke noe stress. Eneste som er stress, er kabler. Men kabinettet går fint an å trille eller viss man er to - bære og det veier vell rundt 35kg.

Hadde sikkert klart fint å laste alt i bilen selv viss jeg gad også.

Men funker nok best med stasjonsvogn og større biler :P

Link to comment
Share on other sites

Vet at ihvertfall én til under 18 her har en topp og kabinett *kremt*LesMarshall92*kremt*... hvordan løser du dette?

Og btw; Fireball låter jo kule, Troll! (med tanke på PM'ene tidligere i dag)

Link to comment
Share on other sites

Japp. Jeg er fornøyd med Fireballen min.

Den kan låte litt for hissig for enkelte, men den brøler som faen. Det er det jeg liker med ampen. Den har ikke typisk "glatt og brun rectifier"-lyd.

Tøft det og, men til min stil så syns jeg at brølete vreng er tøffere. Deffinitivt metalamp for penga. Fikk min for 8500kr ny, så vidt jeg husker.

Fult mulig å finne en brukt til iunder 7k viss man er tålmodig.

Trenger ikke koste deg mer enn 10k sammen med kabinett viss du kjøper brukt.

Cleankanalen er veldig fin. Og med Depth-knappen kan du skifte mellom supertight thrashlyd eller mer bassete moderne sound.

Som sagt, ville prøvd den før kjøp viss du har muligheten. For den kan låte for hissig dersom du spiller for mye rock :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den stående hjemme, men bare fordi vi ikke har eget øvingslokale hvor man kan ha forsterker stående.

Er jo et ork å ta den med til og fra øving hver gang, og har man skikkelig øvingslokale så har man den der, ikke stående hjemme.

Ser ikke problemet med at man bare får brukt forsterkeren på bandøving hvis man har den stående der fast.

Trenger ikke akkurat "performance" hjemme, kunne fint klart meg med modeleringsprogrammer da.

Grunnen til at jeg har den i det hele tatt er for konserter og innspillinger.

Hadde ikke brukt så mye penger på noe så upraktisk om jeg ikke spilte i band eller hadde ambisjoner om å gjøre det.

Vet ikke med andre, men vi har ikke konserter eller innspillinger med jevne mellomrom, så da får man alltids noen til å kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve, skal prøve, men mÃ¥ si at den vrenglyden virker wunderbar.

Så en på finn.no for 6500kr her forleden, synd jeg ikke hadde fått øynene opp for ildkulen da :( Men den virker veldig flott den ampen, altså.

Litt off-topic, men dette må man jo tillate i egen tråd B)

Link to comment
Share on other sites

Vet at ihvertfall én til under 18 her har en topp og kabinett *kremt*LesMarshall92*kremt*... hvordan løser du dette?

Og btw; Fireball låter jo kule, Troll! (med tanke på PM'ene tidligere i dag)

jeg har min i øvingsrommet hele tiden. øvingsrommet mitt er jo 500 meter fra huset :D

Link to comment
Share on other sites

Så er det noen av oss etter hvert blir lei av Ã¥ drasse hit og dit med et stack, selv med bil, og kjøper en mindre combo. ;)

Kabinettet står i skaphengeren så det hender jeg bruker det sammen med comboen ved behov/plass. Om ikke annet greit for å få ampen mer i ørehøyde.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve, skal prøve, men mÃ¥ si at den vrenglyden virker wunderbar.

Så en på finn.no for 6500kr her forleden, synd jeg ikke hadde fått øynene opp for ildkulen da :( Men den virker veldig flott den ampen, altså.

Litt off-topic, men dette må man jo tillate i egen tråd B)

Lå en her på forumet for 7000kr for 1-2 uker siden. Bør gå an å presse ned til 6500kr.

Link to comment
Share on other sites

Har et øvingslokale pÃ¥ 76 kvadratmeter, sÃ¥ alt utstyret mitt stÃ¥r der. Et par av gitarene, resten har jeg hjemme. Bruker Guitar Rig pÃ¥ Macen hjemme, kjører den gjennom et ganske bra stereoanlegg. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bil, men synes uansett det ville vært alt for mye stress å drasse 4x12 fram og tilbake. Så jeg har slutt-trinn og kabinett stående på øvingslokalet - men tar med meg preampen hjem (fordi jeg er litt paranoid - ikke fordi jeg bruker den hjemme).

Hjemme så øver jeg veldig ofte uten å plugge inn, men har en helt fantastisk liten Trademark 10 forsterker som låter knallbra til det aller meste, samt et Boss ME-50 brett om jeg vil leke med /bruke effekter.

Å ha topp og kabinett for å øve hjemme forstår jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bil, men til dere som drømmer om bil for å ta med ett 4x12 kab og topp frem og tilbake så er det jo såklart lettere enn å bære, men du bærer det nok ikke opp og ned trappene noe særlig mer enn et par ganger uansett;) Så gøy er det ikke å flytte utstyr..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.