Web Analytics
Jump to content

Warwick


Roffa
 Share

Recommended Posts

Warwick får jo sÃ¥ mye pepper rundt om kring pÃ¥ en del forumer, men hvordan er disse bassene egentlig? Warwich har et stort spekter av forskjellige modeller sÃ¥ man mÃ¥ selvfølgelig sammenligne basser i samme prisklasse, feks rundt 8-10.000,-?

Ser at de har kommet med en ny signaturbass til Stuart Zender som spilte i Jamiroquai.

Ser spennende ut: stuartzender4string.jpg

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn ser Warwick ut til å vekke ekstreme følelser. Folk er enten HELT FOR eller HELT IMOT Warwick. Enten liker man dem veldig godt, eller sÃ¥ misliker man dem intenst.

Jeg tror dette skyldes designet, som er litt outrert og spesielt. Kvalitetsmessig er Warwick bra, selv om de var bedre tidligere, før de begynte å bruke sine enge micer (MEC er Warwick sitt elektronikk-merke, tidligere brukte de Seymour Duncan, Bartolini og EMG i forskjellige instrumenter).

Ett annet punkt mange misliker er halsene. De er ganske kraftige og litt "baseball-kølle" aktige. Noen synes det er bra, andre misliker det (jeg foretrekker litt slankere halser selv). Et tredje ankepunkt er vekten, da mange av bassen bruker tungt eksotisk treverk som veier en del. Balansen på f.eks. Thumb-bassene er helt unikt dårlig, det er rett og slett det mest ekstremt dårlige balansepunktet jeg noen gang har opplevd. Ellers har også kvaliteten gått litt ned etter at Warwick på begynnelsen av 90-tallet gikk over til datastyrt prosessanlegg. Før dette ble alle bassene laget 100% for hånd, mens de nå er mer "masseproduserte". Ikke noe dramatisk i dette, for de fleste andre produsenter gjør også dette. Men derfor har modellene fra før 1990 mye høyere prisnivå enn de som kom etter.

Et annet punkt som gir Warwick et dårlig rykte er deres clinch med Spector. Warwick kopierte Spector designet i ett av sine design, og ble dømt til å betale royalties, noe de aldri gjorde. Det har ført til at mange misliker Warwick pga. mangel på forretningsmoral. Så har man selvsagt historien rundt Status Buzzard-bassene til John Entwistle. Warwick har besørget at Status ikke kan produsere Buzzarden lenger.

Merk at Rockbass er Warwick's billigmerke (omtrent som G&L har Tribute og MusicMan har OLP). Mao. koreansk-produserte instrumenter.

Warwick er gode basser, men jeg ville sørge for å prøve før jeg kjøper. Det er ikke sikkert at de er noe for DEG! :)

Link to comment
Share on other sites

Apropos denne signatur-modellen til Zenden, som skal være sÃ¥ "unik". Vet ikke helt jeg... avgjør selv:

disneynamm063.jpg

marleaux.JPG

Synes som om Warwick er igang med å kopiere andres design igjen. ;)

De hornene på Zenden-bassen synes jeg ser temmelig like Marleux Consat sine....

Link to comment
Share on other sites

Guest Thunder Fingers

Stiller meg nøytral til Warwick, Har eid en Warwick Streamer, og de er for all del gode basser med fin lyd... Sørget for at jeg er blitt litt glad i lønn som basskropp.. Snappy! Jeg likte halsen på de da, men i ettertid så finner jeg de litt "oljete" og seige. Det er forøvrig bare 3 design jeg liker fra Warwick, og alle de er designet av andre/co-designet. Det er Streamer (Spector) Stryker (Alembic/Gibson) og Buzzard (John Entwistle).

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke designet, jeg liker ikke halsene (spesielt ikke bubinga-halsene. De har ekkel feel, synes jeg.) Og som Martin sier synes jeg de er litt "oljete" og seige.

Nei, jeg er ingen fan av Warwick... :P

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd et par Warwick-modeller og hadde ikke sagt nei takk til en Streamer (gjerne 8- eller 12-strengs :D ). Mange av de andre modellene syns jeg ser litt rare ut. En annen ting jeg har merket meg er at Warwick-basser (eller Warwick-bassister) ofte har en særegen lyd, men jeg er ikke sikker pÃ¥ om det kommer av bassistene eller lite tonevariasjon i bassene.

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Warwicken min jeg :blush:

Har en Corvette Standard, 4 streng. Veldig solid lyd, lettspilt. Spiller trash metal og annen rock... Pendler mellom å spille pÃ¥ Warwick, og en 80-talls Fender Jazz og en nesten ny Fender P. Hvem som er best eller ikke best... varierer litt med hva jeg spiller, men disse bassene veksler mellom Ã¥ være mÃ¥nedens favoritt. Warwicken er mindre og noe lettere enn Fenderne, og er dermed veldig grei i studio og hjemme i stua. PÃ¥ scene føler jeg meg litt tryggere bak en større og tyngre Fender, samtidig som Warwicken er ... mindre og lettere, og dermed kanskje behageligere Ã¥ spille pÃ¥...

Vinglepetter?

Mvh Henning

Link to comment
Share on other sites

Apropos denne signatur-modellen til Zenden, som skal være sÃ¥ "unik". Vet ikke helt jeg... avgjør selv:

Synes som om Warwick er igang med å kopiere andres design igjen. ;)

De hornene på Zenden-bassen synes jeg ser temmelig like Marleux Consat sine....

Helt original er det vel ikke så lett å være.. :D

Rickenbacker-4003.jpg

bass_taurus.jpg

Link to comment
Share on other sites

Satt i lengre tid og prøvde en på Tre45(fantastisk bra butikk forresten!!) i dag, og må si eg er mektig imponert! Den var veldig tight og fin, og lettspilt.. Var vel ein sånn Corwette med grafitthals. Kunne absolutt tengt meg en sånn bass, men om det forsvarer den høye prisen og et kjøp er aktuelt er eg ikkje sikker på..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke noen stor Warwick- fan selv, men siden de ikke akkurat er på moten, vil jeg tro at det er mulig å gjøre et veldig godt kjøp av en litt eldre modell, hvis man liker sorten, og er på rett sted på rett tidspunkt.

Like eller ikke like, det er vel få som er uenige at litt eldre modeller har en meget kurant byggekvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Hva i.... Grafitthals på en Warwick?! :blink:

Tror heller ikke at Warwick har hatt grafitt/karbonfiberhalser. Eller har de hatt ett eller annet sammarbeid med noen som lagde grafitthalser (Moses, Modules eller noe slikt)??

En teknikk som ofte brukes i dag er å lage en kullfiber-forsterket trehals, og som mange andre bassbyggere også bruker. Etter hva jeg har skjønt så ligger truss-rodden i en "U-rør av kullfiber" som skal være med til å stive opp halsen. Kan da lage tynnere halser uten at den slår/vrir seg så mye.

Edited by Roffa
Link to comment
Share on other sites

Guest Thunder Fingers

Jeg vet at noen av Buzzardene fra Warwick som Entwistle hadde var grafitthals.. Men det var 2 - 3 basser, og halsen var lagd av Modulus (Disse var i tillegg til de 2 Modulus bassene som han eide..)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg vet ikke om det er innafor i det hele tatt i dette forumet, men kanskje du kan være litt mer konkret når du nevner artister? Det vil sannsynligvis hjelpe. Moderatorer?
    • Et stykke ut på 2000-tallet  skulle en kamerat ta med seg denne til Oslo (hvor han jobbet som lydtekniker) for salg. Den ble først lånt ut til en artist som var interessert, men det var visst dårlig med likviditeten. Deretter ble den etter hva jeg er blitt fortalt satt i en forretning, inntil noen andre viste interesse og gitaren på nytt ble lånt ut, visstnok til en som var involvert i en viss gitartrio som "herjet" på den tiden. Herremannen sluttet i denne trioen, startet hos en annen kjent norsk artist hvorpå han flyttet til utlandet. Jeg regner med at gitaren enten ble med på lasset, eller solgt videre. Oppgjør fant aldri sted, og jeg så aldri gitaren igjen. Dette lå veldig på kameraten min som slet med livet på alle områder, og han ønsket å gjøre opp for gitaren av egen lomme, selv om jeg gav uttrykk for at dette ikke var hans problem. Han gikk dessverre bort i 2015. Nå skriver vi 2021, og det er mer enn seks år siden kameraten gikk bort og rundt 15 år siden gitaren forsvant. Jeg lurer veldig på hvor den kan ha havnet, og om nåværende eier er klar over at den i praksis er tyvgods. Selv kjøpte jeg den hos Contronic musikk i Kristiansund på slutten av 90-tallet. Pickup`ene var veldig mikrofoniske, og jeg tok livet av 2 ved forsøk på å vokse dem. Den som fremdeles fungerte ble satt tilbake i gitaren, og fikk selskap av en singelcoil fra en Schecter-strat, samt bridge-pickup`en fra en 1982 60`s reissue. Begge donorgitarene tilhørte kameraten min. Hvis noen har sett denne eller har noen formening om hvor den er havnet setter jeg stor pris på å få info. Legger ved bilder av gitaren tatt av meg. Serienummer er godt synlig.  
    • Jeg har handlet for over 5000 2 ganger hos Thomann. Begge gangene måtte gebyr/mva betales før utlevering av pakka.
    • En mann med million kroner 😁
    • Sånn ble dette så langt:
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.