Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor høres åpne akkorder grusomt ut på elgitar?


EspenG

Anbefalte innlegg

Nå var dette først og fremst snakk om akkorder i clean eller med veldig lite gain. Forøvrig går det vel greit å spille en hel akkord i gain så lenge det bare er ett slag? Slå an alle strengene en gang og enten mute dem rett etterpå eller å la dem vibrere (dårlig ord, men dere skjønner kanskje hva jeg mener) i et par takter.

aha, ja nei da vet jeg ikke helt...

Kan være en twang-lyd som gjør at det høres feil ut, eller at det høres veldig el-gitar ut.

Dette siste hadde jeg problemer med på Les Paul'n min, fant ut at g-strengen ikke var 100% intonert.

Da ble den helt stemt etter tuner, men det var bare noe feil i lyden. Etter dette ble fikset

var alt tilbake til normalen.

Du kan også prøve å justere ned MID eller Low MID (alt etter mulighetene på amp), da det er

her det meste av tonen ligger. En gitar rekker bare over 4 oktaver så topp eller bunn påvirker ikke

mer enn "sminke" på tonen.

Hjelper ikke dette aner ikke jeg hva som kan være feil, men det er masse dyktige folk her.

Håper du finner ut av det. Ingenting er mer irriterende enn "feil" lyd...

EDIT: Om du ikke vet hvordan man intonerer er det bare å spørre:D Det er ikke så vanskelig

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Om du ikke vet hvordan man intonerer er det bare å spørre:D Det er ikke sÃ¥ vanskelig

Da spør jeg om det nå! :P

Nå skal jo min være intonert og fin rett fra butikk, så jeg synes det virker logisk om det er teknikken min det er noe galt med (siden jeg har merka dette på alle elgitarer jeg noensinne har prøvd), men det skader jo ikke å sjekke gitaren for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg om det nÃ¥! :P

Nå skal jo min være intonert og fin rett fra butikk, så jeg synes det virker logisk om det er teknikken min det er noe galt med (siden jeg har merka dette på alle elgitarer jeg noensinne har prøvd), men det skader jo ikke å sjekke gitaren for sikkerhets skyld.

da høres det logisk ut at det deg det er noe feil med ja :D

Du stemmer gitaren helt! altså pinlig stemt. Deretter sjekker du 12.band på hver streng. Nå skal hver streng også være helt stemt, er de ikke det er gitaren utonert.

Nede på stolen har du en eller to skruer per streng (litt avhengig av gitartype), disse stiller inn i praksis hvor lang strengen er. 12.band skal være midt i mellom, altså "dead center".

Nå er det det paradoksale kommer inn. Om 12.bandstonen er litt for lys, skal du flytte stolfestet MOT bakenden av gitaren, er den for mørk skal den FRA bakenden. Du skur på skruene for å gjøre dette. Virker ulogisk å "stramme" for å gjøre den mørkere, og "slakke" for å gjøre den lysere, men slik er det. Dette må gjøres litt etter litt. Skru, stemme opp gitaren og sjekke. MANGE GANGER!

litt etter litt ser du at gitaren blir intonert...

Husk å stemme etter hver gang du har justert, eller havner du laaaangt unna der du vil være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Var vel ikke så ulogisk det da. Du gjør vel ikke strengen strammere (det er det stemmeskruene som gjør), du gjør den lengre, gjør du ikke? Og lang streng gir mørk tone.

Joda, men å gjøre strengen lengre flytter toneringen slik at den på tuneren blir lysere, og motsatt. Jeg syntes hvertfall det var ulogisk :P hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men å gjøre strengen lengre flytter toneringen slik at den pÃ¥ tuneren blir lysere, og motsatt. Jeg syntes hvertfall det var ulogisk :P hehe.

Sjekka litt kjapt, har ikke tid til å knote med gitaren akkruat nå, og på 12. bånd er viseren på stemmeboksen kanskje 2-3mm mot den lyse siden jevnt over på alle strengene. Så det grønne lyset i midten lyser fortsatt, men det er såpass utslag at jeg ikke ville akseptert det hvis jeg satt og stemte. Men klart, skulle det være teknikken det står på blir det jo også vrient å intonere i og med at jeg må klemme ned en streng for å få det til.

Spilte litt i samme slengen og merka ikke noen ulyd overhode, utenom når jeg spilte feil da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt på en del elgitarer i de lavere og midlere prisklassene opp gjennom og en ting som alltid slÃ¥r meg er hvor forferdelig de lÃ¥ter nÃ¥r man spiller Ã¥pne akkorder. Er dette fordi jeg ikke har spilt pÃ¥ gode nok (innjusterte) gitarer eller er det jeg som er talentløs pÃ¥ Ã¥ finne rett innstilling pÃ¥ forsterkeren?

Ser jo stadig vekk proffe gitarister spille åpne akkorder og det låter bra, hvorfor klarer ikke jeg? Barregrep, riff og solospill kan høres knallbra ut, men så fort jeg slår en A eller D høres alle strengene sure ut. Spiller jeg en A eller D lenger nede på halsen (altså bare de tre strengene man trykker ned i de akkordene) høres det bra ut igjen. G og E høres bare greit ut om jeg nøyer meg med å spille på de 3 tjukke strengene og ikke en gang begynn å nevne C. Den MÅ spilles med barre ellers gråter jeg blod.

Jeg har samme problemet selv, med min Epiphone Special II. Powerchords og soloer lyder bra nok, men om jeg tar et grep som f.eks. G-dur eller et helt barregrep lyder det elendig, uansett for godt jeg stemmer gitaren... Sikkert daarlig intonering som jeg burde proeve aa faa fikset. Men naa skal jeg snart kjoepe meg min andre gitar uansett, jeg gleder meg skikkelig til aa faa engitar som er litt bedre aa spille paa og som har litt raaere lyd.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.