Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor høres åpne akkorder grusomt ut på elgitar?


EspenG

Anbefalte innlegg

Har spilt på en del elgitarer i de lavere og midlere prisklassene opp gjennom og en ting som alltid slår meg er hvor forferdelig de låter når man spiller åpne akkorder. Er dette fordi jeg ikke har spilt på gode nok (innjusterte) gitarer eller er det jeg som er talentløs på å finne rett innstilling på forsterkeren?

Ser jo stadig vekk proffe gitarister spille åpne akkorder og det låter bra, hvorfor klarer ikke jeg? Barregrep, riff og solospill kan høres knallbra ut, men så fort jeg slår en A eller D høres alle strengene sure ut. Spiller jeg en A eller D lenger nede på halsen (altså bare de tre strengene man trykker ned i de akkordene) høres det bra ut igjen. G og E høres bare greit ut om jeg nøyer meg med å spille på de 3 tjukke strengene og ikke en gang begynn å nevne C. Den MÅ spilles med barre ellers gråter jeg blod.

Hvorfor? Har jeg oversett den ene magiske innstillinga på forsterkeren som gjør at åpne akkorder høres bra ut eller er ørene mine ikke i stand til å nyte det? Har jeg masse distortion låter det ikke surt, men da blir det jo fort litt gromsete.

Fra tid til annen hender det jeg faktisk synes det låter greit, men jeg finner ikke noe mønster i det, og prøver jeg dagen etter kan det godt låte dritt igjen.

Dette skjer uavhengig av om jeg stemmer gitaren etter stemmeboks eller gehøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Glemte å skrive det, men det har så klart slått meg at det kan være teknikken min det er noe gærent med. Kanskje jeg klemmer skjevt så jeg faktisk legger på en liten bend på alle strengene...

Bare klemme hardt skal vel ikke ha noe å si, så fremt man trykker rett ned, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare klemme hardt skal vel ikke ha noe å si, så fremt man trykker rett ned, vel?

Jo, hvis du klemmer strengene for hardt vil det bli surt uansett om du presser fingrene skjevt eller rett ned. Fingertuppen er myk slik at hvis du presser fingeren hardt ned mot gripebrettet vil strengen strekkes lenger enn hvis du presser med moderat styrke. De åpne strengene vil derimot ikke strekkes tilsvarende, dermed vil det låte surt.

Er selv rimelig nybegynner og hadde en åpenbaring på dette for ikke så lenge siden... stemte og intonerte gitaren til perfeksjon men åpne akkorder låt surt uansett.... skjønte ingen ting inntil jeg leste et tips om å ikke klemme strengene for hardt, og - vips - åpne akkorder låt bra.... dvs bedre i hvert fall... det er i høyeste grad en treningssak å ha riktig press på strengene og det tar tid å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda. Dette er fullt mulig. Har du spilt en stund, og har litt saft i fingrene, er det faktisk skremmende hvor mye man klarer å bende en tone ved å trykke "for hardt ned". Særlig hvis gitaren har litt fete frets. Bare prøv. På en gitar med jumbobånd, så tipper jeg du klarer nesten en kvart tone på de tykkeste strengene hvis du går inn for det. Dette er et fenomen de færreste tenker over, men det er absolutt noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett et iboende problem med åpne akkorder at de åpne strengene ikke strekkes mens de nedpressede strekkes. Dette kan kompenseres til en viss grad ved hjelp av en spesiell type nøtt (Earvana), som en del gitarer er utstyrt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg fikk en aldri sÃ¥ liten Ã¥penbaring nÃ¥. Takker. NÃ¥ mÃ¥ jeg nesten plugge i headphones og teste ut litt. En uke som elgitareier og det mest revolusjonerende jeg har lært er Ã¥ spille Ã¥pne akkorder. Det kom litt overraskende :P

Dette er kanskje en aldri så liten sjukdom man kan få av akkustisk stålstrenger?

Edit: Prøvde litt nå og bare jeg konsentrerte meg litt og var mer følsom i venstra, låt det faktisk sånn det skal låte. Tror det ble litt ekstra ille tidligere i dag fordi jeg dreiv og øvde på noe helt nytt no (introen til Cowboy song av Thin Lizzy hvis noen lurte) så jeg var litt ekstra anspent.

Endret av EspenG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje en aldri så liten sjukdom man kan få av akkustisk stålstrenger?

Ja, man kan bli sterk av å "trene" på div. akkustiske gitarer, he-he. Noen ganger svever strengene en drøy halvmeter over gripebrettet.

Før, da jeg var fersk på elgitar (ca.1981) låt det surt når jeg spilte akkorder oppover halsen pluss åpen A. Jeg trodde det var noe jeg måtte leve med, da jeg ikke hadde råd til en skikkelig Gibson eller en dyr Ibanez. Sur i bånda sa vi. I min uvitenhet solgte jeg gitaren veldig billig, men fikk den tilfeldigvis tilbake noen år senere, enda billigere, da det ikke ble noe greie på spellinga til fyren. Tenk dere hvilken åpenbaring det var for meg da jeg intonerte den for første gang. Og senere lærte meg å skru på forsterkeren, opptaget at picupsa var fantastiske.............................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få si at det med akkorder er hele grunnen til at powerchords ble oppfunnet. Det hele har med gain å gjøre. "gain" som funksjon trykker opp et videre spekter med overtoner pr/tone enn det en gainfri funksjon. Dette fører til dissonans hvis du spiller flere enn så og så mange toner samtidig.

EDIT: Gjelder ikke bare åpne akkorder. Også barra osv

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få si at det med akkorder er hele grunnen til at powerchords ble oppfunnet. Det hele har med gain å gjøre. "gain" som funksjon trykker opp et videre spekter med overtoner pr/tone enn det en gainfri funksjon. Dette fører til dissonans hvis du spiller flere enn så og så mange toner samtidig.

EDIT: Gjelder ikke bare åpne akkorder. Også barra osv

Nå var dette først og fremst snakk om akkorder i clean eller med veldig lite gain. Forøvrig går det vel greit å spille en hel akkord i gain så lenge det bare er ett slag? Slå an alle strengene en gang og enten mute dem rett etterpå eller å la dem vibrere (dårlig ord, men dere skjønner kanskje hva jeg mener) i et par takter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært veldig glad i åpene strenger på akkustisk. Jeg elsker den lyden. Syntes ikke det låter like pent på el-gitar, men det låter ikke surt, det gjør det ikke. Kan fint bruke åpene strenger, men å pounde løs med masse åpene E-dur akkorder låter rett og slett ikke nydlig som på kassa. Men det er nå min mening, jeg syntes ofte at en akkustisk gitar kan gi fra seg mye mer trøkk enn en el-gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne akkorder er utrolig kult med vreng på elgitar, men det kan lett bli stygt også. Et tips er å spille 5'er akkorder. Altså ikke spill den tona som utgjør dur eller moll (husker ikke hva det heter =p)

Når jeg spiller med åpne strenger spiller jeg for eksempel en E slik:

0

0

x

2

2

0

Eller en C slik

0

1

0

x

3

x

Syntes ihvertfall det låter en del bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.