Web Analytics
Jump to content

NYE teknikker og slikt


Sortulv

Recommended Posts

Hvordan staar det til paa teknikkfronten naa om dagen?

Siden menneskene for en god stund siden tok opp instrumentet gitaren, har med jevne mellomrom nye teknikker og stiler blitt tatt i bruk, og nye ting kommet til gitarspillinga.

Fra 70-tallet og opp gjennom 80-tallet har jo f.eks. heavy metal-teknikk utviklet seg enormt, med two-hand-tapping, tremolopicking, pinch-harmonics, sweep-picking, whammybar-abuse og en hel braate med annet.

Men hva med de aller siste aarene? Har noe nytt og revolusjonerende dukket opp paa gitarfronten?

Eller hva med oss som sitter hjemme i stua/soverommet og jammer gitar? Noen som har funnet opp en spennende, ny teknikk?

;)

Link to comment
Share on other sites

Tja... innen samtidsmusikk skjer det litt... Mange som setter binders rundtomring på strengene, kinenske spisepinner osv. Det kan man alltids prøve. En annen ting som funker er å slakke en av Estrengene fullstendig (så du kan dra orntlig i den), så holde den bak gripe brettet og dra/slakke for å heve/synke tonen.

Ellers er drill greia litt kul, har gjort det selv på en litt anderledes måte. Tok en sånn kaffeblandeting og festa en bit gaffa på enden. Så piskes den på strengen veldig fort. Fett nok det...

Har også funnet noe som låt litt kult (vet ikke hvor mye det er brukt da). Jeg stemte den akkustiske gitaren min i en ren Gdur (DGDGHD tror jeg) og bruker kassa som tromme. Da vil man gitaren klinge en Gdur hver gang man slår. Så bruker jeg tommelen til å slå på bånd der det kommer klare overtoner (uten kapo fungerer 12 7 5 fint).

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor nytt det egentlig er:

Spisepinne/trommestikke/penn - eksempel Mattias IA Eklundh Chopstick Boogie. Fant den ikke på nettet spilt pÃ¥ riktig mÃ¥te. Lar en spisepinne sprette mot strengen, skaper rytmisk mønster som gjentas.

Fingerbøl - veldig mye av Bumblefoots tidligste musikk har en metalldings i høyrehånd med som viktig del. Noe som muliggjør tapping (spilling av tone) høyere enn siste bånd. Har LETT for å bli surt. Her spilt av to samtidig... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Den fot-gitaren må være det styggeste jeg har sett, han til høyere sin gitar...

"Han" til høyre er Bumblefoot, gitaren er en Vigier. Brilliant konsept, særlig ettersom bumblefoot er en fotsykdom hos dyr, og bumble... Ja, du vet. :D Han klarer å spille på den uten problemer, og da har vi allerede bestemt at utseendet ikke spiller noen rolle. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sonic Youth har jo siden tidenes morgen funnet nye måter å bruke gitaren på.

Trommestikker, skrujern, kubjeller og lignende både under og over strengene.

I tillegg til x-antall rare måter å stemme gitaren på.

Link to comment
Share on other sites

Michael Romeo i Symphony X har jo en teknikk han kaller Weep Sweep. Leste dette i et gammelt gitarblad jeg fant hos broder'n.

Han tap'er en tone og i det han slipper den bruker han resonansen i strengen til å sweepe, hammer on- og pull off'e denne svært raskt.

Det høres faktisk ut som han får gitaren til å gråte. Eneste problemet er at han gjør dette hele tiden live...

Var på konsert med dem, og fikk en overdose av toner pr/min tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

Han duden i Rage against the machinehar noen fine nye teknikker. Tom Morello, er det ikke det han heter?

Ellers så har du jo Robert Fripp sin Frippatronicks. Gitarsynthene fra roland byr jo også på mye nye teknikker, men kanskje ikke helt i den forstand.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Den Line 6 boksen bruker 2.4 ghz digital overføring. Det vil si at den bruker wifi teknologi for å overføre. Når publikum kommer så blir det mer trafikk og vanskeligere for mottakeren å finne ditt signal (mange konkurrenter)    i korte trekk vil signalet være bra på lydsjekk og få problemer når publikum kommer. Du kan forsøke å bruke squelsh funksjonen også det å være nærmere mottakeren. Du kan også prøve å plassere den litt unna wifi routere etc. Men har den samme boksen selv. Og kan meddele de samme utfordringene du beskriver. Synd. På den positive siden så funker den ganske så bra på bygda. Helt til publikum kommer… om andre har løsninger vil jeg gjerne høre!    
    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.