Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NYE teknikker og slikt


Sortulv

Anbefalte innlegg

Hvordan staar det til paa teknikkfronten naa om dagen?

Siden menneskene for en god stund siden tok opp instrumentet gitaren, har med jevne mellomrom nye teknikker og stiler blitt tatt i bruk, og nye ting kommet til gitarspillinga.

Fra 70-tallet og opp gjennom 80-tallet har jo f.eks. heavy metal-teknikk utviklet seg enormt, med two-hand-tapping, tremolopicking, pinch-harmonics, sweep-picking, whammybar-abuse og en hel braate med annet.

Men hva med de aller siste aarene? Har noe nytt og revolusjonerende dukket opp paa gitarfronten?

Eller hva med oss som sitter hjemme i stua/soverommet og jammer gitar? Noen som har funnet opp en spennende, ny teknikk?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... innen samtidsmusikk skjer det litt... Mange som setter binders rundtomring på strengene, kinenske spisepinner osv. Det kan man alltids prøve. En annen ting som funker er å slakke en av Estrengene fullstendig (så du kan dra orntlig i den), så holde den bak gripe brettet og dra/slakke for å heve/synke tonen.

Ellers er drill greia litt kul, har gjort det selv på en litt anderledes måte. Tok en sånn kaffeblandeting og festa en bit gaffa på enden. Så piskes den på strengen veldig fort. Fett nok det...

Har også funnet noe som låt litt kult (vet ikke hvor mye det er brukt da). Jeg stemte den akkustiske gitaren min i en ren Gdur (DGDGHD tror jeg) og bruker kassa som tromme. Da vil man gitaren klinge en Gdur hver gang man slår. Så bruker jeg tommelen til å slå på bånd der det kommer klare overtoner (uten kapo fungerer 12 7 5 fint).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor nytt det egentlig er:

Spisepinne/trommestikke/penn - eksempel Mattias IA Eklundh Chopstick Boogie. Fant den ikke på nettet spilt pÃ¥ riktig mÃ¥te. Lar en spisepinne sprette mot strengen, skaper rytmisk mønster som gjentas.

Fingerbøl - veldig mye av Bumblefoots tidligste musikk har en metalldings i høyrehånd med som viktig del. Noe som muliggjør tapping (spilling av tone) høyere enn siste bånd. Har LETT for å bli surt. Her spilt av to samtidig... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fot-gitaren må være det styggeste jeg har sett, han til høyere sin gitar...

"Han" til høyre er Bumblefoot, gitaren er en Vigier. Brilliant konsept, særlig ettersom bumblefoot er en fotsykdom hos dyr, og bumble... Ja, du vet. :D Han klarer å spille på den uten problemer, og da har vi allerede bestemt at utseendet ikke spiller noen rolle. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonic Youth har jo siden tidenes morgen funnet nye måter å bruke gitaren på.

Trommestikker, skrujern, kubjeller og lignende både under og over strengene.

I tillegg til x-antall rare måter å stemme gitaren på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael Romeo i Symphony X har jo en teknikk han kaller Weep Sweep. Leste dette i et gammelt gitarblad jeg fant hos broder'n.

Han tap'er en tone og i det han slipper den bruker han resonansen i strengen til å sweepe, hammer on- og pull off'e denne svært raskt.

Det høres faktisk ut som han får gitaren til å gråte. Eneste problemet er at han gjør dette hele tiden live...

Var på konsert med dem, og fikk en overdose av toner pr/min tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han duden i Rage against the machinehar noen fine nye teknikker. Tom Morello, er det ikke det han heter?

Ellers så har du jo Robert Fripp sin Frippatronicks. Gitarsynthene fra roland byr jo også på mye nye teknikker, men kanskje ikke helt i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.