Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt nye metall prosjekt


Tyrant

Anbefalte innlegg

Ja da tror jeg det er på tide at jeg ogsÃ¥ fÃ¥r lagt ut noe her, og vil gjerne ha kommentarer pÃ¥ sangen. Er foreløpig bare en sang, som da er uten vokal for øyeblikket. Kommer vokal pÃ¥ den sÃ¥ snart meg og vokalist fÃ¥r satt oss ned Ã¥ spillt det inn.

Gitar innspillingen er ikke 100% tight gjennom hele sangen, så den blir nok spillt inn på nytt så snart jeg gidder, hehe.

Klikk på linken under for å komme til sangen.

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=928618

Så får jeg sitte her å vente på å bli most av kritikken :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo ikke så gærnt! Men du har et par ting du kunne ta fatt i til forbedring.

Introdelen er helt ok, men den spilles i fem takter som skilles seg fra resten, og her er det lite til ingen variasjon i nesten et halvt minutt. Hvis du ikke er helt sikker på hva du kan variere med, kan du etter å ha spilt inn hele sangen, ta deler fra høydepunkter du mener er verdt å være med i en intro, så lytteren kan rett og slett få en introduksjon. En helt egen melodi kun ment for intro er heller ikke uvanlig til dette, men varièr gjerne litt.

Trommene høres ut som de kommer rett out-of-the-box fra DFH. Dette kjennetegnes utrolig lett, så om du har tatt deg tid til å leke med lyden til disse (mot en positiv retning) så er det et stort pluss. Ellers skulle du absolutt tatt deg tid til å sette velocity på trommene. Akkurat nå er de fastlåst på høyeste anslag, dette høres rett og slett ut som en maskin.

Ellers er det masse bra her! Modellen du har brukt er ganske vanlig, så her må det nok komme vokaler på. Jeg savner litt eksklusiv gitarspill, eller skal det kun spilles inn èn gitar i prosjektet ditt? Jeg savner en liten solo også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer, og spesielt til deg iceythe for litt konstruktiv kritikk :)

Det at du faktisk la merke til de 5 taktene tyder jo på at du faktisk hørte etter. Det er faktisk noe som jeg har hatt planer om Ã¥ endre pÃ¥.

Og ja, helt riktig. Trommene kommer rett out-of-the-box som du kaller det. Det skyldes kanskje at jeg er ganske ny på hele greia så har ikke funnet ut av alt mulig slags ting enda, men det kommer seg. Når du snakker om velocity, mener du da at jeg skal endre på hvert eneste trommeslag ? I EZdrummer hadde de en sånn fin knapp som het Velocity som kunne slås av og på. I SP 2.0 har jeg ikke funnet noe slikt.

Foreløpig vil det bare bli en gitar i dette prosjektet. En solo kunne jeg selfølgelig prøvd meg på, har hvert innom tanken men ble liksom aldri noe, hehe. Kanskje det kommer når jeg får spillt inn gitar sporet på nytt (selv om det kanskje ikke er min sterkeste side) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier velocity sÃ¥ tenker jeg stort sett de fleste slagene ja. NÃ¥ vet jeg ikke hva du bruker til sequencer, men velocityprinsippet skal finnes i de fleste program som hÃ¥ndterer midispor (VSTi vel Ã¥ merke). I Cubase og Nuendo eksempelvis, er disse nederst i midi editoren og vises som stolper under hvert slag. For Ã¥ shape velocity er det lettest med Ã¥ bruke musen. Dersom du har to eller flere slag over hverandre (slik at velocity fortsatt vises som en stolpe) kan du merke av den ene slaget, holde shift og sette velocity uten Ã¥ røre det andre slaget. Det tar tid Ã¥ sette velocity som alt annet, men nÃ¥r du først har teken sÃ¥ fÃ¥r du mye mer igjen for det. Det er ikke lett Ã¥ forklare med tekst, men hÃ¥per du skjønner!

Du kan lett eksperimentere for å finne ut hvordan det best passer deg. I de seksjonene du har masse hats som slår, kan du for eksempel senke velocity for å understreke takten bedre. Oftest med første slag som det kraftigste.

EZDrummer og SD2.0 har begge velocity-funksjoner ja! Disse er ment for å variere med få velocity litt. Men her er det snakk om 1-5 grad av velocity. Grunnen er for å ikke spille av samme samples for å høres ut som en drum n bass-beat :) Det er du selv som må bruke dette aktivt for å lage en mest mulig naturtro trommespor.

DFH og Superior har 127 forskjellige samples på hvert enkelt instrument, i tillegg til de som er til alle mikrofonene, så her er det best å ikke spare på kruttet!

Endret av iceythe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 01:11 hadde jeg nok forandra litt på trommene. Enten halvert cymbalslagene, eller brukt ride hvis du skal beholde det samme. Låter ikke helt bra med slike slag på en crash og siden basstrommene allerede har den beaten, er det overflødig.

01:47 vil jeg råde deg til det samme; halver slagene på hi-hat.

Synes også det skurrer litt i det jeg antar er verset, der du har to skarpslag på rappen. Kunne kanskje vært kult hvis du kun hadde brukt de skarpslagene på den siste delen før du går over til det lille partiet imellom med splashslagene. Rundt 00:57 og resten av partiene som er slik.

Ellers har du en del gitarpauser der du kunne lagt inn markeringer og over all skulle du ha mer variasjon og lagt inn brekk her og der.

Synes det er jævlig kult hvordan du kommer inn på riffet rundt 00:29, liker generelt det riffet veldig godt. Men jeg synes det er noe som skurer ca halvveis uti og spesielt hvordan du ender det riffet.

Uansett. Synes det her var ganske kool jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for dine hyggelige og konstruktive ord Roar, sitter og jobber med trommene nå, sÃ¥ jeg kan teste ut noe av det du foreslo ;)

Kan jeg få spørre hva du mener med det følgende:

"Ellers har du en del gitarpauser der du kunne lagt inn markeringer og over all skulle du ha mer variasjon og lagt inn brekk her og der."

Hva mener du med gitarpauser ?

Den delen med variasjon skjønner jeg, og er klar over det. Har jobbet en del med denne sangen og den har blitt endret ganske mye så begynner å gå lei, hehe. Eneste riffet som er igjen fra orginalen er vell det som kommer etter introen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å ha noe annet der nei, blir muligens noe vokal greier der. Har ikke blitt helt avgjort det, men vi får se når den tid kommer.

Har fått jobbet en del med trommene nå og synes det har hjulpet en hel del allerede =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.