Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx - Er rør på vei ut av studioet?


joCCe

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et nytt leketøy i forrige uke som jeg har puslet litt med pÃ¥ kveldstid noen dager og jeg begynner Ã¥ bli overbevist. Jeg har hatt ymse digitale "amp-bokser" tidligere og har aldri blitt helt komfortabel med hvordan det lÃ¥ter og føles, men jeg begynner Ã¥ fÃ¥ trua pÃ¥ at det lar seg gjøre Ã¥ parkere rør-ampene i studio-sammenheng. Axe'n sammen med pc - interfacet er et glimrende studioverktøy som klarer Ã¥ levere overbevisende lyder. Uten pc-interfacet hadde den flydd rett ut døra etter en dag. Det er et must nÃ¥r en skal skru lyder fra bunnen av. (Jeg hater smÃ¥ display med x antall menyer). Det var forresten gjentatte naboklager som fikk meg til Ã¥ kaste inn hÃ¥ndkledet og gÃ¥ over til the dark side :blink:

Jeg har ikke vurdert å selge ampen og racket til fordel for axen, fordi situasjonen blir en helt annen i en live sammenheng, etter min mening. Å stå å bla i menyer for å justere effekter, nivåer og annet er ikke noe jeg har veldig lyst til å drive med mitt i en gig. Det skal bli artig å se hvordan dette utvikler seg fremover. Axen har jo fått en flying start og med det tempoet som fractal audio slipper oppdateringer så går det jo temmelig kjapt fremover her. Hvis jeg skal trekke frem noe negativt så må det være at det er for mange valgmuligheter. Du kan skru på alt mellom himmel og jord for å justere lyden og det er fort gjort å gå seg vill.

Jeg spilte inn et lite klipp i kveld med ez drummer og axe http://www.jocce.net/Start_a_band.wav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Null stress å bruke live etter min mening. Jeg synes hvertfall at jeg slipper billig unna med ett fotavtrykk

mens bandkompisen min må speed-steppe av og til, hehe.

Jeg synes forresten også at axen gjør nytta si utenfor studioet også. Bandkompisen min spiller faktisk

gjennom en Cornford RK100, som nylig ble modellert i den siste oppdateringen. Kom hjem fra en kjapp

A/B-test akkurat istad. Det var nesten spot on med minimal tweaking!

Gud så glad jeg er i den boksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice clip Jocce!

Axe FX Ultra har erstattet amp for meg både i studio og live.

Jeg var røramp-snob som spilte på boutique type amper før(CAE, Diezel o.l)

Her er forresten noen klipp av axe`n for å vise at den ikke bare gjør "fine" lyder.

Det ene klippet er Mesa MKIV det andre Shrapnel-type parodi/imitasjon Peavey VTM buzz :lol:

Dette er vel på update 5.xxx et eller annet..!

http://forum.gitarnorge.no/redirect.php?ur...bandID%3D867200

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her virker så sykt fet!

Tror nok at rør er på vei ut, som all annen gammel teknologi, til slutt vil digitalteknologien skape lyd som er minst like bra eller bedre. Det jeg personlig ikke finner tiltalende med de greiene her er at man har så mange valgmuligheter, jeg liker min en-kanals boutiquerørsnobbamp :wub: Men klart, hadde jeg fått en slik en hadde jeg nok sagt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her virker så sykt fet!

Tror nok at rør er på vei ut, som all annen gammel teknologi, til slutt vil digitalteknologien skape lyd som er minst like bra eller bedre. Det jeg personlig ikke finner tiltalende med de greiene her er at man har så mange valgmuligheter, jeg liker min en-kanals boutiquerørsnobbamp :wub: Men klart, hadde jeg fått en slik en hadde jeg nok sagt noe annet.

Du er klar over at alle digitalpreamper gjør sitt beste for å simulere gammel rør-teknologi, så hvorfor skulle originalen være på vei ut? Det som faktisk virkelig er på vei ut er gamle transistoramper, stort sett alt som selges i dag er røramper eller modellamper som forsøker å simulere rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å spå ------ særlig om framtiden.

Rørampenes død har vært spådd før, da var det utviklingen av transistoramper, som gjorde at

mange spådde at det var slutt for rørampene.

Så kom høytalersimualtorer som var så gode at man kunne kjøre effekter rett i mikserbordet.

Rørampenes død ble spådd igjen.

Så får vi se denne gangen, men jeg tror at en stor majoritet av gitarister er ganske så konservative.

Den største delen av gitarsalget er fortsatt basert på design og teknologi fra 50-tallet,

det er ikke fordi det ikke har vært gjort forsøk på å innføre nye design og ny teknologi.

Det er fordi gitarister av en eller annen grunn ser ut til å foretrekke de gamle modellene.

Muligens er det slik med forsterkere også. De fleste rørforsterker er fortsatt basert på modeller utviklet

av Fender, Vox og Marshall fra 50- og 60-tallet. Er dagens gitarister klare for å erstatte disse ampene

med digitale ampsimuleringer? Jeg er ikke sikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes transistoramper som høres bra ut også.

Men det har bare blitt en vane å ignorere og utelukke transistor og gå for rør.

merker jeg selv har blitt sånn. Mens en digital ampsimulering ved siden av er greit. F.eks lydkort med Gearbox/Guitar Rig/Amplitube ol.

Det er jo så mange år siden, men gitarister nå til dags søker fortsatt vintage utstyr fra 60/70-tallet.

Så jeg vil egentlig tro at rør vil leve ganske lenge. Kanskje ikke i studio, men live ihvertfall. Og det vil alltid være noen som foretrekker ekte rørlyd forran simuleringer uansett hvor bra det låter og omvendt.

Tror ihvertfall jeg, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør-amper vil nok aldri dø ut. Grunnen er rett og slett den oppbyggningen de har. Signalet i en rør-amp går 1000ganger raskere igjennom kretsen enn i en transistoramp. Dette merkes for det trente øret. Jeg spiller selv på transistoramp, og ser på digitalteknologi som et hjelpemiddel og ikke et hinder for god lyd. Selv om jeg gjerne skulle hatt en hissig røramp til mine hjemmelagde analog-effekter.

Hadde aldri hørt om AXE-FX før denne tråden, og må si at jeg er mektig imponert!

Ikke umulig jeg investerer i en slik til studioet... Til live og øving må jeg bruke amp for jeg liker å spille HØYT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri hørt om AXE-FX før denne trÃ¥den, og mÃ¥ si at jeg er mektig imponert!

Ikke umulig jeg investerer i en slik til studioet... Til live og øving må jeg bruke amp for jeg liker å spille HØYT!

Er jo bare å koble den til et rør-sluttrinn og ett stort kabinett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signalet i en rør-amp går 1000ganger raskere igjennom kretsen enn i en transistoramp. Dette merkes for det trente øret.

Dette var nytt for meg, og jeg hadde satt stor pris på om du kunne utdype dette?

Hvis det du sier skulle stemme kan de spare mye penger nede på CERN og andre steder hvor de bygger partikkelakseleratorer. Vi må også skrive om en del av lærebøkene våre, blant annet de delene av fysikken hvor Albert Einstein og Hendrik Lorentz har vært involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.