Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

True bypass og gitarkabler


jonarve

Anbefalte innlegg

De fleste gitarister med et par år på baken har garantert hørt om "true bypass", og også vært borti diskusjonen om hvorvidt gitarkabelen påvirker gitarlyden. I denne artikkelen vil jeg formidle litt faktakunnskap om dette, slik at de som fortsatt er litt i ørska rundt dette kan få litt starthjelp i enkel rigg-optimalisering, og gjøre seg opp sine egne meninger om hva som er fornuftig å bruke sparepengene på.

Diskuter artikkelen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg misliker mest med true bypass er det jævla klikket. Men jeg er ikke perfeksjonist nok til å bry meg for mye =p

Bl.a. T-Rex og Maxon (9-serien) har løst det problemet på en elegant måte. De bruker en "soft-touch" fotbryter, som gjør at man skulle tro det var buffered bypass pedaler. Likevel så styrer soft-touch bryteren en rekke finmekaniske releer som gjør at man beholder true bypass, men får mest mulig lydløs switching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, spiller dere så lavt da folkens? :P Vil forøvrig ikke pÃ¥stÃ¥ at bryteren pÃ¥ min Replica er spesielt stille. PÃ¥ tuneren min (Korg Pitchblack) derimot, er det helt tyst :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, spiller dere så lavt da folkens? :P Vil forøvrig ikke pÃ¥stÃ¥ at bryteren pÃ¥ min Replica er spesielt stille. PÃ¥ tuneren min (Korg Pitchblack) derimot, er det helt tyst :)

Jepp, Pichblacken har også en slik relé-anordning. Dog tydeligvis bedre implementert enn T-Rex sin... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Veldig bra artikkel! Håper denne får avklart mye av denne "true bypass hype'n" som er der ute..

Kunne aldri tenkt meg et brett med kun bufrede pedaler eller kun true bypass, enn så lenge det ikke er snakk om 2-3 stk.

Men en god mix mellom bufrede og true bypass pedaler er det som jeg syntes fungerer best.. Selvfølgelig, det beste hadde jo vært uten noen pedaler, men gud å kjedelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.