Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med å slappe av


Roar

Anbefalte innlegg

Kjenner at jeg spenner hele kroppen når jeg spiller, gjør det til og med når jeg fragger folk i Quake Live.

Greia med å slappe av er vel å senke skuldrene, men jeg tenser opp uansett hva jeg spiller virker det som.

Så hva skal jeg gjøre? Sette meg ned med gitaren, sette på newage og bare prøv å forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så spiller jeg bedre når jeg slapper av...Skulle spille inn noen licks på gitar igår, men fikk det ikke til. Slutta å se ned på gitaren og fingrene, og bare tenke på noe annet - og da spilte jeg mye bedre. Det er ikke digg å spille om man er skikkelig anspent, og det blir 3 ganger vanskeligere også. Prøv å slappe av bare, men det må vel øves på i likhet med alt annet...

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig anspent og har fått problemer med ryggen på grunn av det =( Skal til kiropraktor på mandag. Tror hele senebetennelse-greia mi er relatert til ryggen også for det blir jo faen ikke borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe flink til dette selv, er nokså annspent jeg ogsÃ¥, men har hørt noen gode tips. Senke skulderne er jo grei nok. Men prøve Ã¥ sitte med beina i kors (ja det ser litt gay ut) og sitte sÃ¥ venstrearmen ikke er sÃ¥ langt unna kroppen. Dersom hele overarmen ligger inntill ribbeina er det bedre for deg, sÃ¥ lenge det ikke føles galt ut, da har du misforstÃ¥tt :P Et annet tips er Ã¥ tenke at fingerne skal henge etter strengene! Det hjelper veldig. Noe som henger litt med dette; ikke hold hardt rundt gripebrettet! Tommelen skal hvile svakt mot baksida av halsen, og fingerne skal henge litt etter strengene (selvfølgelig ikke sÃ¥nn at det gjør noe med lyden).

Ved å være annspent i hånda spenner du armen, og hvis armen er spent spenner du resten av skuldre, nakke og rygg. Litt vansklig å forklare skriftlig kjente jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en strat (ergonomi er ikke dumt..) og en stressless/lazyboy, begynn Ã¥ høre pÃ¥ noe laidback musikk og ikke spill sÃ¥ mye "shoot'em up" spill sÃ¥ gÃ¥r det nok bedre skal du se :D

Alvorlig talt, så er bevegelsestrening og avspennings øvelser fine greier faktisk, men det gir jo litt sånn trim for eldre feel da kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt dette problemet selv, og har aldri klart å løse det. Spenner meg alltid når jeg spiller. Har derfor hatt en del vondt i skuldre, rygg og derav hodepine. Gikk til fysioterapeut og lærte en del avspennings og uttøyingsøvelser. Spenner meg fortsatt når jeg spiller, men tøyer ut ordentlig etterpå og har null plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har RR-form, så jeg kan ikke sitte sÃ¥nn.

Nå vet ikke jeg hva RR-form er da :P men hele pointet er å sette kroppen litt lenger ut på låret og trekke halsen mot kroppen.

Uansett, glemte å nevne noe veldig viktig. Ikke sitt som en BANAN over gitaren! Sitt med rett rygg, det sparer deg for masse dritt. Jeg er elendig på det selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva RR-form er da :P men hele pointet er Ã¥ sette kroppen litt lenger ut pÃ¥ lÃ¥ret og trekke halsen mot kroppen.

Uansett, glemte å nevne noe veldig viktig. Ikke sitt som en BANAN over gitaren! Sitt med rett rygg, det sparer deg for masse dritt. Jeg er elendig på det selv :P

Synes det blir veldig unaturlig å sitte som en påle. Når jeg står og spiller så får man den lille bøyen uansett. Spiller som regel sammenhenge 30 min, så tar jeg meg røykepauser imellom, så sånn sett går det bra.

Jeg får heller ikke noe vondt av at jeg ikke er helt avslappet når jeg spiller, men det er jo uansett bedre å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.