Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazzcd-er på gitar


olaus

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er interessert i å lære mer om jazzmusikken, og i den sammenheng trenger jeg nye cder.

Det hadde vært interessant å fått tak i cder som på en måte hadde "dekket hele spekteret". Og det trenger ikke nødvendigvis å alltid være med en gitar i besetningen.

Men jeg er interessert i gode innspillinger fra den tidlige jazzen og helt til i dag.

Dixie/Trad. Ragtime. Boogie. Swing. Bop. Cool. West Coast. Free Jazz. Bossa. Fusion. ALT!

Jeg ønsker å danne meg et visst overblikk over stilforskjellene ved å lytte til musikken! Det hadde vært veldig fint om noen har noen tips å komme med, og gjerne med kjent utøvere som Montgomery, Pass, Christian, Scofield, Miles, Coltrane, Green, Metheny, Stern ++

Takk på forhånd!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kind of Blue plata til Miles Davis er esensiell. Selv om det ikke var Miles som fant opp modal jazz, så er denne plata den som virkelig markerte begynnelsen på denne stilarten. Modal jazz er mye lettere for oss ikke-jazzere å tilnærme seg, en den mer tradisjonelle akkordbasserte jazzen (synes i alle fall jeg). Har selv plukket en del av trompet og sax spillet på den plata - selv om det er mange år siden (nå har jeg selvfølgelig glemt alt og ville måtte plukke det på nytt). Det som er litt greit med dette er at blåsere som regel har et litt annet tonevalg og frasering en oss gitarister når vi skal improvisere over skalaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dixie/trad (eller new orleans om du vil): Her hadde jeg plukka opp en best of Louis Armstrong. Gjerne med låter fra hele karrieren.

Boogie: Her kan du sjekke ut Tommy Dorsey, Glenn Miller eller Louis Jordan. De to førstnevnte hadde storband, noe som bringer oss over til

Storband: Glenn Miller som nevnt. Dette er et typisk "hvitt" storband. For den mer "svarte" versjonen, kan du sjekke ut Duke Ellington. Sånn best of-plater funker fint her.

Swing: Dette henger sammen med storband, da det ofte var storband som spiller swing. Glenn Miller, Duke, eller count basie, f eks. Anbefaler "atomic basie" (basie mc2), der "kid from redbank" er med (reiseradiolåta).

Bop: Charlie Parker, Dizzy Gillespie. Har ikke så peiling på platene til disse, men best of-funker fint her også tror jeg. Kan også anbefale "Jazz at Massey Hall" fra 1953, med Dizzy, Charlie Parker, Max Roach, Bud Powell og Charles Mingus. Her spiller de Salt Peanuts, All the things you are og night in tunisia, alle bop-standarder.

Cool: "Birth of Cool" med Miles er jo en slager her. Ellers diverse Chet Baker-plater, gjerne både sang og trompet.

West Coast JAzz: Dette henger sammen med cool jazzen. Chet Baker og Gerry Mulligan er f eks sentrale utøvere, plater av disse anbefales. Dette foregikk rundt San Fransisco og Los Angeles i 50-tallet, på samme tid i NY og på øst-kysten:

Hard Bop: Dette er en mer bluesa og saktere versjon av boppen. Her anbefales John Coltranes "Blue Train" og Art Blakeys "Moanin"

Modal Jazz: Kind of Blue er nevnt, også det meste av Coltrane mellem 60 og 65, f eks "Summertime" og "Coltrane"(impulse-versjonen).

Free Jazz: Ornette Coleman: "Free Jazz". Dette er plata sjangren er oppkalt etter. Også "Shape of Jazz to Come". Eric Dolphy "Out to Lunch" er veldig morsom. For videre studier kan du sjekke ut Coltrane etter 65, f eks "Ascension" og "Live in Japan". Ganske vanskelig å få tak i i første lytt disse, spesielt Live in Japan(6 låter, 4 cder!)

Miles utover 60-tallet: Dette er vel ikke en egen sjanger egentlig, men er såpass sentralt at det er verdt å få med. Miles tok modaljazzen videre utover 60-tallet, ved hjelp av Tony Williams, Ron Carter, Herbie Hancock og Wayne Shorter. "Four and more+My funny Valentine" er en super plate fra 64, kanskje den beste jazzplata ever. SJekk også ut "ESP" og fremover

Fusion: Miles begynte etterhvert å eksperimentere med elektriske instrumenter. Utover 60-tallet blir mer og mer av elektrisk og mindre av akustisk, til dette kulminerer i "Bitches Brew". Musikerne herfra begynte etterhvert å starte egne band, Chick Coreas Return to Forever ("Return to Forever" og "Light As a Feather"), John McLoughlins Mahavisnu Orchestra ("The Inner Mounting Flame", "Birds of Fire"), Tony Williams' Lifetime og Joe Zawinuls Weather Report.

Puh, ble litt langt dette. Dette er noen sentrale plater i de gitte sjangre og er på ingen måte komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.