Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hybridforsterker eller liten rørkombo


steinp

Anbefalte innlegg

Hva med Fenders Super Champ XD? Her er det både rør (3 stk) og digitale effekter/ simuleringer.

Noen som har prøvd dem?

De får fine kritikker på Harmony Central.

Det er ihvertfall en ekte røramp. Den har 2stk 6V6-rør i sluttrinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hallo! Ser med interesse på denne diskusjonen dere har mht rør i preamp kontra "full pakke"/sluttrinn. Har akkurat kommet tilbake til den fantastiske gitarverdenen etter 25 års opphold. Og ja, en del har forandret seg på utstyrsiden. Fant tilbake til noen gamle kompiser, kjøpte meg en brukt Ibanez og en Marshall VS100 til å begynne med. Brukte kun clean og vreng-lyden fra forsterkeren i en periode. Har etterhvert komplettert med Tubescreamer, chorus, delay, Distortus Maximus og en EQ. Opplever at dette er utrolig morsomt etterhvert. Når vi øver liner vi gjennom mixebordet og vi skal prøve å få oss noen spillejobber nå rett før sommeren. Det jeg lurer på da, er om ikke det kan være bedre å gå til anskaffelse av et brett. Har da tenkt på Vox Tonelab LE. Vil det klare å gjengi den fantastiske lyden som jeg nå har av TSn og er det så brukervennlig som enkelte hevder. Takk for evt synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonelab LE er et et knall pedalbrett etter mitt syn. Det er eneklt å skru lyder på det og det er brukervennlig. Men vrengen er ikke all verden på det, ellers syns jeg at det har mange gode effekter.

Takk for tilbakemeldingen!

Er det noen nevneverdig forskjell mellom LE og gamle SE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også....

Hadde egentlig ikke tenkt å begynne å modifisere forsterker,... er det mye pes å bytte element? Eller rimelig plug and play?

Det bør være noe av det enkleste du kan gjøre. Men koster jo fort en tusenlapp å få tak i et nytt element.

Jeg fikk anbefalt Ragin Cajun av Eminence, som de mente hadde lignende respons som Texas Heat. Men spørs jo hvordan det vil låte i det lille Cube-kabinettet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en del er fornøyd med å bytte til Eminence Delta Deamon. Det er et element som skal ha lite høy mellomtone og diskant i forhold til de fleste 10-tommere.

Et par kommentarer jeg har lest:

Out of the box, it can sound a bit sterile and have that cheap sounding SS sound we all are used to. But, again, out of the box it really is just fine. Here is what you do to make it GREAT. Simply change out the sterile sounding speaker.

I put in an Eminence Delta Demon and I am getting sound that I can hardly get on my tube amps. In addition, out of the box the amp models sound wimpy and thin as most have noted below. HOWEVER, with a decent speaker they REALLY come alive. ALL of the models become VERY useable and very musical. It very simple. Put in a delta demon. Its the perfect match for this amp. My 10 is because of my speaker mod. Out of the box i would give it a 7 or 8.

I decided to shop around for a lightweight guitar amp, and the Roland CUBE 30X hit the sweet spot perfectly. Very affordable at under $250, the amp has a 10" speaker, the usual BOSS/Roland COSM amp modeling system, and weighs just under 20 lbs.

The only downside to the amp is an issue common to most small amps: an overly boomy mid-range and brittle high-end, neither of which can be "tuned away" with the basic tone controls.

A speaker-swap was in order.

Eminence makes a variety of guitar speakers, and they provide excellent performance details on their web site. The Delta Demon 10" speaker has the flattest frequency response and smoothest high-end of their selection, so I ordered it.

Wow! The sound quality of the CUBE 30X with the Eminence Delta Demon is stunning. I can't believe an amp this small can sound this big and warm. No more booming mids and amazingly warm high-end. No, this doesn't have the tube warmth of my main rig, but the sound is the best I've heard from any amp under 20 lbs.

It makes me wonder if Roland shouldn't market this amp with the Eminence speaker pre-installed. I'm blown away."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Randall RG50TC? Dette er en ren rørforsterker i den rimelige prisklassen. Det er jo en 50-watter noe som i utgangspunktet er overkill til mitt bruk, men den kan vurderes hvis den oppfyller følgende kriterier:

- Fet nok vreng til chugga-chugga-metall (til nød i kombinasjon med overdrive eller distorion pedal)

- Låter ok også på lavt volum

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd så mye å spille med MT-2/metal Zone gjennom rør, men gjennom transistor.

Den har gjennopplivet dårlige transistorforterkere til å høres bra ut.

Så Metal Zone er å anbefale som pedal. Spesielt dersom du har en forsterker med grei/dårlig vrengkanal.

Selv solgte jeg min fordi levende rørlyd, vreng som er innebygget i en rørforsterker låter bedre imo.

Men som sagt, MT-2 er en ganske bra distortionpedal dersom det er pedal du skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke, og DEN typen hybridforsterkere har jeg absolutt ingenting i mot. :)

Men de fleste på markedet i dag er motsatt. Rør i pre, trans i power. Marshall AVT er en sÃ¥nn, og det er ogsÃ¥ VOX sine hybrider. Fysjameg.

Jeg har en hybrid? Roland Bolt 60. Den har to rør i power pluss et lite rør i ? Låter veldig bra 12" element. Kanskje til salgs etterhvert, da jeg er på jakt etter en med 2x12. eller kanskje jeg likegreit burde koble til et 12" kab. eller et 2x12" kab. og koble ut kombo elementet?.......Gode råd? 60W er da nok i massevis.

Faktisk i Rolands broskyre i fra 82 var den omtalt som en rørforsterker.

ANNG. spilling i blokk: skal guffe opp og få litt golyd ut av forsterkeren din bør du vel ha en på ca. 5w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.