Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hybridforsterker eller liten rørkombo


steinp

Anbefalte innlegg

Har egentlig vært på jakt etter den ultimate rørcomboen for metall, og anbefalinger har gått i retning Peavey 6505, Engl Screamer og Marshall JVM. Fete forsterkere alle sammen...!!! :-) Men har innsett at jeg ikke får utnyttet potensialet i noen av disse så lenge jeg bor i en blokkleilighet og ikke vil ha hele bygården på nakken.

Vurderer derfor å senke kravene litt, og se på mindre alternativer som et kompromiss inntil bosituasjonen blir annerledes. Lurer derfor på om noen har tips til bra rørcomboer i området ca 15 - 40 W. Fortsatt er bruksområdet metall, men kan akseptere å kombinere med min Boss Metal Zone pedal hvis behov.

Lurer også på om noen har erfaring med hybridforsterkere som er delvis rør (preamp) og delvis transistor, slik som f.eks. AVT-serien til Marshall.

Prisen bør ikke overstige 5000, selv om det ikke er et absolutt krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hybridforsterkere har ingen fordel over rene transistorforsterkere. Det er ingenting annet enn en kjip markedsføringsgimmick. Hvis du kikker inni en hybridforsterker, sÃ¥ ser du et stakkarslig ensomt rør som liksom skal være helligdommen selv, men mÃ¥ten dette røret utnyttes pÃ¥ i forforsterkerkretsen er ikke sammenlignbart med de 3-4 rørene du finner i forforsterkerkretsen pÃ¥ en skikkelig rørforsterker.

Rør trengs i slutt-trinnet, ikke i forforsterkeren!! :)

Selv 5W rør-amper kan spille forbanna høyt. Skal du spille metal i leiligheten for en lav pris så vil jeg anbefale deg en rimelig transistorkombo som har mye headroom på clean-kanalen, samt en vrengpedal for metal...

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for råd så langt :-)

Bare for å presisere så foregår spillingen 90% hjemme, foreløpig. Men jeg spiller også litt sporadisk sammen med andre, så et visst munimum av trøkk må forsterkeren kunne levere.

Grunnen til at jeg først og fremst ser etter rør nå er at jeg allerede har en Roland Cube 30X, men er blitt lei lyden i denne. Har fått mer sansen for lyden av rør etter å ha testet de jeg nevnte i første innlegg. Men som sagt blir disse litt overkill akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker vreng fra pedalen uansett er det like greit å kjøpe en transistoramp som kan spille litt høyt, det funker flott til metal. Kan få tight og fin lyd og mye bånn, Dimebag brukte Randall transistortopper tidligere hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybridforsterkere har ingen fordel over rene transistorforsterkere. Det er ingenting annet enn en kjip markedsføringsgimmick. Hvis du kikker inni en hybridforsterker, sÃ¥ ser du et stakkarslig ensomt rør som liksom skal være helligdommen selv, men mÃ¥ten dette røret utnyttes pÃ¥ i forforsterkerkretsen er ikke sammenlignbart med de 3-4 rørene du finner i forforsterkerkretsen pÃ¥ en skikkelig rørforsterker.

Rør trengs i slutt-trinnet, ikke i forforsterkeren!! :)

Selv 5W rør-amper kan spille forbanna høyt. Skal du spille metal i leiligheten for en lav pris så vil jeg anbefale deg en rimelig transistorkombo som har mye headroom på clean-kanalen, samt en vrengpedal for metal...

Ikke for å krangle, men det finnes hybrid- forsterkere med transistor-preamp og rør i sluttrinn. Det var i hvert fall vanlig 'før'. Jeg har hatt i hvert fall to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å krangle, men det finnes hybrid- forsterkere med transistor-preamp og rør i sluttrinn. Det var i hvert fall vanlig 'før'. Jeg har hatt i hvert fall to.

Jeg tviler ikke, og DEN typen hybridforsterkere har jeg absolutt ingenting i mot. :)

Men de fleste på markedet i dag er motsatt. Rør i pre, trans i power. Marshall AVT er en sånn, og det er også VOX sine hybrider. Fysjameg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker vreng fra pedalen uansett er det like greit å kjøpe en transistoramp som kan spille litt høyt, det funker flott til metal.

Er egentlig purist av natur, så ideelt sett ønsker jeg fet vreng rett fra ampen, men som sagt kan jeg være villig til et midlertidig kompromiss med bruk av pedal :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke, og DEN typen hybridforsterkere har jeg absolutt ingenting i mot. :)

Men de fleste på markedet i dag er motsatt. Rør i pre, trans i power. Marshall AVT er en sÃ¥nn, og det er ogsÃ¥ VOX sine hybrider. Fysjameg.

Enig i at du da like gjerne kan gå for ren solid state, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å koble Cuben på et eksternt kabinett? Det største problemet med Cube30 er etter min mening elementet. Den låter helt annerledes gjennom et skikkelig kabinett. Jeg har brukt min en del på et 2x12 med Eminence Texas Heat, og det er utrolig stor forskjell. Har vurdert å bytte ut elementet, så jeg har en liten combo å dra med meg, men har ikke testet noen andre 10" elementer i den.

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.