Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av ny elgitar til nybegynner


dchwel

Anbefalte innlegg

Skal en tur inn til Hagstrøm og Musik Magazinet i morgen for og knipe litt pÃ¥ noen gitarer! :lol: SÃ¥ fÃ¥r eg se ka priser de tar, og om de har noen tilbud kanskje..

Forresten, skal også se etter forsterker. Til en liten stue, og kommer sikkert ofte til å bruke hodetelefoner til, hvor mye er fornuftig å bruke. Kanskje en Roland Cube15X eller Roland Cube30X? Er det nok med 15W?

I butikk spør om en innjustering av gitaren og er inkl i prisen. Jeg kjøpte en kassegitar

på tilbud hos MM til 5 lapper og fikk "gratis" innjustring at gitaren innen 1 år.

D.v.s jeg fikk gitaren med meg hjem slik at den fikk "klimatisert" seg skikkelig før

jeg leverte den inn til MM etter 10mnd og fikk den justert "gratis". Nettbutikker har

skjelden eller aldrig en slik tjenste.

Ellers kjenner du sikkert til rådet som råder om å kjøpe brukt er lurt siden man som

regel oppgraderer relativt raskt og en brukt gitar og forsterker ikke synker særlig

mer i pris om man tar vare på instrumentet.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Innjustering, ikke dumt. Sånt vet jeg ikke, takker sÃ¥ masse :)

Vet det er smart å kjøpe brukt, men har veldig lyst på nytt :) Har sett litt etter på finn i bergen da uten den største suksessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal komme med et enkelt råd - ikke kjøp en gitar med et avansert tremolo system slik som Floyd Rose, Edge osv med mindre du virkelig føler at det er noe du har bruk for og vil benytte mye. Det samme gjelder for gitarer med veldig tynn og flat hals slik som Ibanez RG gitarene har.

Fast bro eller "vintage" tremolo og en i alle fall middels tykk hals er det beste valget når man skal handle sin første el-gitar.

Den siste Ibanez gitaren du linket til virker som en ok gitar, men jeg har aldri prøvd den. Hva med SA serien til Ibanez ? Det er greie gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki ja har skjønt at det med tremolo systemet kan være tricky for meg som nybegynner..

Hva er så da ett Sat-Pro tremolosystem som denne gitaren har:

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1016

Det er jo en SA.

Hvis eg har skjønt det riktig å var ZR-tremolosystem ett som var bra for nybegynner? som denne gitar:

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZR tremolo systemet er vel en modernisert utgave av Edge. Du slipper noen av ulempene med flytende tremolo system, men det er jo meningsløst å ha noe slikt på en gitar med mindre du virkelig skal benytte det om du spør meg. Dessuten har disse gitarene også en veldig tynn hals med samme flate profil som RG gitarene så vidt jeg har skjønt.

SA modellene har en helt enkel flytende tremolo, den er enkel å forstå og bruker du den ikke, kan du blokkere den med en liten trekloss e.l. i kammeret på baksiden av gitaren. Disse gitarene har også en litt tykkere og avrundet hals som i alle fall jeg synes er bedre å spille akkorder osv på.

Det beste du kan gjøre er jo bare å prøve gitarene og se hva du synes. Hva du forventer deg i forhold til lyd og hvordan gitaren skal være å spille på er ikke så enkelt for meg å vite noe om. Prøv også noen mer klassiske modeller slik som en Epiphone Les Paul Standard som ligger i samme prisområde. Eller en Fender Stratocaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke 5000 på gitar..holder du deg milevis fra butikker som selger Iba*ez...du sonderer bruktmarkedet...only way to go!!

Jeg er enig og det er nevnt tidligere i tråden at brukt er lurt, men resten av det du sier er jo meningsløst.. Skal man holde seg milevis unna butikker som selger Ibanez ? Er det en slags gitarverdens svar på jentelus du frykter ?

Du får heller være litt konkret og nevne noen aktuelle gitarer man sannsynligvis kan finne på bruktmarkedet for under 5k og som du anbefaler synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe oki. Nei da vanker det tilbake til gitarbutikken på lørdag. Skal ikke være lett. :lol:

Prøvde noen forskjellige Ibanezer, likte dem eg! Men får vel titte rundt! Er vel bare hagstrøm i Bergen som ikke selger Ibanes Mr. Young. Velger alikavel å se i de butikkene som har ^_^

Takker Greener! Skjønte enda mer om tremolo nå!

Forresten, hva eg forventer av lyd, vet eg ikke helt :D

Endret av dchwel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe oki. Nei da vanker det tilbake til gitarbutikken på lørdag. Skal ikke være lett. :lol:

Prøvde noen forskjellige Ibanezer, likte dem eg! Men får vel titte rundt! Er vel bare hagstrøm i Bergen som ikke selger Ibanes Mr. Young. Velger alikavel å se i de butikkene som har ^_^

Takker Greener! Skjønte enda mer om tremolo nå!

Forresten, hva eg forventer av lyd, vet eg ikke helt :D

Kjøpte goldtopen min hos Hagstrøm, kjempe karer...men ikke hiv ut pengene på en r*nkefjøl,,,kjøp noe med karakter.

Så en kul Jazzmaster på Finn (trur jeg)...for 5000 for en stund siden...bare ha litt is i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man som nybegynner ha tremolo, vil jeg faktisk anbefale ZR- systemet. Det betyr ikke at tremolo er førstevalg hvis jeg skal anbefale til en nybegynner, men vil man ha tremolo, så er det det meste stabile jeg har prøvd. Men glem flutter, det får du ikke til!

Systemet er faktisk så stabilt at man kan spille videre selv om den tynneste e- strengen ryker. Det kan man glemme på alt annet.

Ellers synes jeg du skal kjøpe en gitar du har lyst på, og ikke høre på råd som baserer seg på at du skal handle en gitar som passer smaken til den som gir råd.

Det at noen ikke liker en gitar pga produksjonsland, spesifikasjoner, merke, farge eller look, betyr ikke at det automatisk er en dårlig gitar for andre gitarister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn med tremolo system (jeg gjorde det da men.. :P). Ihvertfall nå som jeg har starta i band sÃ¥ er det sÃ¥ kjedlig Ã¥ mÃ¥tte stemme gitaren om igjen etter et par sanger.. Men kan man hvordan man stemmer det er det greit da. Men det finnes mange gitarpakker for nybegynnere inkl forsterkere hos flere forhandlere. De skal være ganske greie de for Ã¥ lære seg Ã¥ spille pÃ¥. Helt kurante. Det som ofte skjer er at nÃ¥r man begynner Ã¥ spille tror man det er mye enklere enn det er, sÃ¥ gir man opp. SÃ¥ ville ikke lagt inn sÃ¥ mye som 5000 til bare gitaren..Men det er min mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn med tremolo system (jeg gjorde det da men.. :P). Ihvertfall nå som jeg har starta i band sÃ¥ er det sÃ¥ kjedlig Ã¥ mÃ¥tte stemme gitaren om igjen etter et par sanger.. Men kan man hvordan man stemmer det er det greit da. Men det finnes mange gitarpakker for nybegynnere inkl forsterkere hos flere forhandlere. De skal være ganske greie de for Ã¥ lære seg Ã¥ spille pÃ¥. Helt kurante. Det som ofte skjer er at nÃ¥r man begynner Ã¥ spille tror man det er mye enklere enn det er, sÃ¥ gir man opp. SÃ¥ ville ikke lagt inn sÃ¥ mye som 5000 til bare gitaren..Men det er min mening da :)

Ja, heller vel litt den veien at eg kommer til å prøve å handle innen for 5-6000 for gitar og forsterker. Når det gjelder stemming av gitar, så kan eg stemme en vanlig gitar, men skal uansett kjøpe en elektronisk "stemmesak". Har spilt på vanlig gitar noen år :)

Skal se om de har noen gode "pakketilbud" hos enten Hagstrøm eller musikmagasinet i bergen i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte goldtopen min hos Hagstrøm, kjempe karer...men ikke hiv ut pengene pÃ¥ en r*nkefjøl,,,kjøp noe med karakter.

Så en kul Jazzmaster på Finn (trur jeg)...for 5000 for en stund siden...bare ha litt is i magen...

Må si jeg er enig i ditt syn, men ville vel ikke vært så kategorisk i mine uttalelser ;). Jeg må nok innrømme at det faktisk er et visst marked for slike instrument som du kaller r*nkefjøl. ^_^ , og at det faktisk er noen som sverger til disse. Så da betyr det vel at den type gitarer har en misjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.