Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørforsterker vs. "vanlige" forsterkere


Anbefalte innlegg

Jeg har sett på en 40w gitarforsterker og jeg er litt usikker på hvor mye de 40wattene ville vært hvis det var en vanlig forsterker? Eller hvor mye "rør-watt" man bør ha for å bli likt med en 100w - 150w forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40w gitarforsterker, vanlig forsterker? Her må du forklare.

Watt i røramper er ikke så vesentlig, har endel og si på hvor tidlig de brekker/hvor mye headroom man har,

men er latterlig mange andre faktorer som spiller en rolle i forhold til volumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40watt transistor kan spille jævlig høyt. Men lyden blr på en måte vekke/lite dynamikk eller headrom.

dermed vil 40rørwatt høres mye høyere ut på en forsterker.

Men dette varierer fra forsterker til forsterker.

med mindre du nevner noen modeller/merker så vil det være vanskelig å si noe.

Men generelt så oppfatter øret våres 40rørwatt høyere og større enn 40watt fra "vanlig"/transistorforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40watt transistor kan spille jævlig høyt. Men lyden blr på en måte vekke/lite dynamikk eller headrom.

dermed vil 40rørwatt høres mye høyere ut på en forsterker.

Men dette varierer fra forsterker til forsterker.

med mindre du nevner noen modeller/merker så vil det være vanskelig å si noe.

Men generelt så oppfatter øret våres 40rørwatt høyere og større enn 40watt fra "vanlig"/transistorforsterker.

Ok, der var ordet jeg hadde gjemt helt bort i hodet mitt! "transistor". Men ok, har tenkt på en Ashdown FA 40 DSP (http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=563). JEg har en gammel Peavey forsterker som jeg egentlig ikke liker lyden i. Denne er transistorforsterker og har 160w (Jeg vet at den med 40 rør-watt ikke vil bli like høy som denne), men jeg trengr nok ikke mer enn ca. 100 w (om det hadde vært transistorforsterker). Har dere noen råd på rør-forsterker som kan spille som en 100w transistor og ikke koste særlig mye mer enn 6000-7000kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken musikk spiller du?

tenker du på å kjøpe helt nytt eller kan det også gå an å kjøpe brukt?

Ser du på bruktmarkedet, finner du helt sikkert mye grisebra forsterkere til 6-7000kr.

Jeg spiller mye Red Hot Chili Peppers og den duren... Funk, vanlig rock og så vidt litt metal. Men mest rock da.

Ja, det er egentlig det samma, bare rundt den prisen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, der var ordet jeg hadde gjemt helt bort i hodet mitt! "transistor". Men ok, har tenkt på en Ashdown FA 40 DSP (http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=563). JEg har en gammel Peavey forsterker som jeg egentlig ikke liker lyden i. Denne er transistorforsterker og har 160w (Jeg vet at den med 40 rør-watt ikke vil bli like høy som denne), men jeg trengr nok ikke mer enn ca. 100 w (om det hadde vært transistorforsterker). Har dere noen råd på rør-forsterker som kan spille som en 100w transistor og ikke koste særlig mye mer enn 6000-7000kr?

Gammel Peavey transistor spiller veldig høyt, men 40 rørwatt skal ikke undervurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.