Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger på Gibson Les Paul


wyldedime

Anbefalte innlegg

Etter mange år på litt dyrere Epiphone gitarer (kjøper gitarer etter lyd og spillbarhet, ikke etter hvilke merke det er), så fant jeg en Gibson Les Paul standard som forsvarte prisen med lydkvaliteten sin, kortet ble dratt og jeg var eier av en ny Gibson.

Men da jeg kjøpte den så kjøpte jeg også Ernie Ball strenger 010-052, før har jeg brukt GHS TNT Boomers for det mest og litt Dunlop Zakk Wylde.

Men det jeg plages med på Gibson er at den greier ikke å holde stemmingen slik alle andre gitarene mine gjør, kan det være fordi EB strengene er mye mykere enn GHS/Dunlop...noen som har erfaring med dette?

Har Epiphone og Fender gitarer som kan slenges i bagasjerommet på bilen, kan ta dem rett ut av kofferten på øving og de er så og si like stemt som da jeg pakket de ned.

Nå blir det byttet til nye GHS strenger kanske kjapt for å teste, men føler at dette er uansett et emne som bør diskuteres.

Om det ikke er strengene så er det jo gitaren, og det vil si at i tillegg til å være utrolig dårlig finish på gitaren(til den prisen) så er den faktisk dårligere enn mange av kopiene...

Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke strengene det er noe galt med. Derimot har du nok i likhet med mange andre mottatt et instrument hvor man har slurvet litt ved klargjøringen pÃ¥ fabrikk.

Problemet er ofte to-delt og kan løses relativt enkelt

-Friksjon i oversadel (nut) Merkelig nok er dette veldig vanlig på selv dyre instrumenter. Bruk litt smøremiddel (nut-sauce, nut-grease osv) eller få en "gitardoktor" til å gjøre noen drag med en nut fil, først som sist. Kanskje trenger strengehøyden å justeres i oversadel uansett (ganske sansynlig faktisk)

-Streng gitaren skikkelig. Dette har mer å si enn man skulle tro. Spesielt på en gitar hvor du har problemer med nut er det viktig å eliminere at strengene glir på "stolpene" og at du ikke har for mange surringer rundt stolpene, da dette ødelegger vinkelen mellom nut og strengefeste.

Restring%20A%20Guitar.jpg

Se denne siden for den absolutt beste måten å strenge en gitar på : http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm

Og husk : Du trenger bare 1-2 omdreininger når du låser strengen slik som dette.

Hvorfor en Gitar til 10-20k ikke kommer ferdig justert og oppsatt fra fabrikk er for meg et mysterium, men slik er det altså når man velger en av de to store (Fender og Gibson)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre for meg så har jeg bestandig vært nøye med både å smøre oversadel og låse strengen på den måten som er gjort på bildet, så da er det liksom ikke mer igjen å gjøre. :-(

Da er det bare strengene eller gitaren som gjenstår, Gibson skal jo være så nøye med fuktigheten i trevirke for at hals og kropp skal utvide seg minst mulig og i takt.

Holder ikke stemmingen engang over natten på gitar rommet mitt, med jevn temperatur.

Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre for meg så har jeg bestandig vært nøye med både å smøre oversadel og låse strengen på den måten som er gjort på bildet, så da er det liksom ikke mer igjen å gjøre. :-(

Da er det bare strengene eller gitaren som gjenstår, Gibson skal jo være så nøye med fuktigheten i trevirke for at hals og kropp skal utvide seg minst mulig og i takt.

Holder ikke stemmingen engang over natten på gitar rommet mitt, med jevn temperatur.

Hmm...

Hvis oversadelen "kniper" eller har hakk som medfører friksjon kan du smøre til den store gullmedaljen uten at det hjelper ofte. Så du har nok ikke eliminert feilkilden er jeg redd.

-Kanskje må nut'en files.

-Kanskje har du problemer med en eller flere av salene på broa også. Akkurat som på nut, kan sporene i sadlene ha stor friksjon, noe som medfører lignende problemer som med friksjon i nut.

-Kanskje er endestykket for løst.

-Kanskje sitter brua løst.

-Kanskje kan det hjelpe å justere trussrod hvis halsen har en alt for stor bue (noe som medfører at halsen vil bevege seg mer ved temperatur endring)

-Kanskje er det faktisk problemer med en eller flere av stemmeskruene. Selv om dette egentlig sjelden er problemet slik som mange tror, men derimot altså nut og måten gitaren er strenget på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har filt til oversadelen siden jeg bruker så grove strenger, og brukt Big Bends nut sauce til å smøre med(det er uansett meget grunne spor i denne oversadelen).

Eneste er at jeg har brukt grafitt på de andre gitarene til å smøre med, men var ikke så lysten på å grise til nye Gibson min med mørk grafitt på hvit nut.

Har montert Faber Tone-lock på stolen så den sitter bedre enn originalt.

Men jeg kan ta å rette halsen litt til, liker å ha litt bøy på den men ser den har gått litt siden jeg fikk gitaren.

Som regel så skal stemmeskruene være skikkelig sjæbby(eller løse) om de ikke skal holde stemmingen når de er helt nye, så de tror jeg ikke det er.

Men skal prøve å rette opp halsen igjen, får håpe det gjør susen, det var heldigvis noe jeg hadde oversett.

Takk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke strengene det er noe galt med. Derimot har du nok i likhet med mange andre mottatt et instrument hvor man har slurvet litt ved klargjøringen på fabrikk.

Hvorfor en Gitar til 10-20k ikke kommer ferdig justert og oppsatt fra fabrikk er for meg et mysterium, men slik er det altså når man velger en av de to store (Fender og Gibson)

Det er nok desverre ikke bare de to store dette gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok desverre ikke bare de to store dette gjelder.

Nei ikke eksklusivt, men de fleste andre har betydelig bedre kontroll på disse tingene jevnt over. Ingen gitarer kan shipes med en perfekt setup grunnet klimatiske forhold og at man normalt sett fjerner spennet i halsen før man sender en gitar, men man kan gjøre en full setup og virkelig funksjonsteste gitaren før man av-strenger den og slakker truss-rod igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.