Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp for Thrash


Humbug

Anbefalte innlegg

Hei ^_^

Jeg har nå en Roland Cube 60, knall amp til Ã¥ sitte hjemme med, men ikke noe særlig pÃ¥ konserter :blush: .

Jeg spiller så og si bare thrash metal, rytme i bandet. Jeg lurte derfor på om noen kunne anbefale en amp som er godt egnet for thrash. Blir nok en god stund til jeg faktisk går til innkjøp av ny amp, men liker å planlegge i god tid slik at jeg har noe å glede meg til.

Har kommet over Marshall JCM800, meninger om denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken JCM800 det er.. Jeg e ringen expert, men enkelte har Gain-kontroll og andre har ikke.

De med gainkontroll:

Du må nok ha en boost/overdrive forran for å få mer metalvreng. Og du får nok en ganske tight og tøff, men klassisk metalvreng.

Gammel Exodus, Metallica fra Ride The Lightning, gammelt Megadeth - du tar vell poenget?

Bruker selv ENGL Fireball-topp og den fungere utmerker til rask thrash metal. Låter veldig tight, hissig og brølete. Er man sparsom med vreng/gain så låter det kule. Amp > gitar. No f.x.

Blanding mellom moderne og klassisk lyd.

Viss du nevner noen artister/albums som du liker lyden på så blir dte lettere anbefale deg noe.

Men JCM800 fungerer fint til thrash etter min erfaring - men da bør man ha en overdrivepedal forran syns jeg..

Sjekk ut Marshall JVM dersom du har råd til det.

Velkommen til forumet, forresten :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer som Troll sier helt an på hvilken det er. 2203 og 2204 modellene er det som alle gutta brukte. Jeg syntes kanskje de mest typiske eksemplene på denne ampen er Slayer og Zakk Wylde. Siste skiva til Slayer har jo ganske fet lyd. De har vel begge superhot'e aktive PUs og en pedal i tillegg til ampen.

To kanals JCM800 toppen 2205 og 2210 låter også fett med jeg assosierer den kanskje mer med Guns'n Roses type lyd.

Ellers funker vel alle amper med nok vreng greit. Engl, VHT, Peavey 5150, Mesa. Jeg syntes det låter tøffere med litt rufsete vintage marshall lyd ala Slayer men det er meg.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken JCM800 det er.. Jeg e ringen expert, men enkelte har Gain-kontroll og andre har ikke.

De med gainkontroll:

Du må nok ha en boost/overdrive forran for å få mer metalvreng. Og du får nok en ganske tight og tøff, men klassisk metalvreng.

Gammel Exodus, Metallica fra Ride The Lightning, gammelt Megadeth - du tar vell poenget?

Bruker selv ENGL Fireball-topp og den fungere utmerker til rask thrash metal. Låter veldig tight, hissig og brølete. Er man sparsom med vreng/gain så låter det kule. Amp > gitar. No f.x.

Blanding mellom moderne og klassisk lyd.

Viss du nevner noen artister/albums som du liker lyden på så blir dte lettere anbefale deg noe.

Men JCM800 fungerer fint til thrash etter min erfaring - men da bør man ha en overdrivepedal forran syns jeg..

Sjekk ut Marshall JVM dersom du har råd til det.

Velkommen til forumet, forresten :)

Takk for det, skal prøve å være aktiv her siden dette virker som ei knakandes bra sie.

Burde man bruke pedal i tillegg til overdrive på ampen? Har en Electronic Harmonix Metal Muff, og den er knall!

Hører på masse thrash, men mest på Testament, Slayer, Exodus og gammel Metallica. Har lyst til å prøve å få en lyd som Testament hadde på førrste plata si, The Legacy.

Har en Gibson Explorer som jeg skal sette inn EMG 81/85 i, dette kommer vel til å gjøre noe med lyden, syns de orginale er litt paffe i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at du bruker en transparent overdrive (IKKE en distortion-type pedal som Metal Muff) - starter med gain på pedalen pÃ¥ null og volum pÃ¥ pedalen etter smak, sannsynligvis noe i nærheten av fullt. Gain mellom 6 og 8 pÃ¥ ampen alt ettersom. Da fungerer overdriven som en boost, du fÃ¥r fortsatt den fete ampvrengen, bare mye tightere og fetere :)

Skal du kjøre Metal Muff gjennom ampen bør du kjøre cleanlyd, noe jeg mener er ganske bortkastet med en så fet røramp.

EMG og boosta JCM800 låter grisefett og er definitivt veien å gå for oldschool thrash. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man bruke pedal i tillegg til overdrive på ampen? Har en Electronic Harmonix Metal Muff, og den er knall!

Det kommer an på forsterkeren. Tror de fleste forsterkere kan kjøres uten pedal.

Men enkelte - som Marshal JCM bør man ha en overdrive, som Aphelion sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at du bruker en transparent overdrive (IKKE en distortion-type pedal som Metal Muff) - starter med gain på pedalen pÃ¥ null og volum pÃ¥ pedalen etter smak, sannsynligvis noe i nærheten av fullt. Gain mellom 6 og 8 pÃ¥ ampen alt ettersom. Da fungerer overdriven som en boost, du fÃ¥r fortsatt den fete ampvrengen, bare mye tightere og fetere :)

Skal du kjøre Metal Muff gjennom ampen bør du kjøre cleanlyd, noe jeg mener er ganske bortkastet med en så fet røramp.

EMG og boosta JCM800 låter grisefett og er definitivt veien å gå for oldschool thrash. :)

Har også en Boss MT-2, funker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de fleste high gain-forsterkere blir for glatte og kjedelige til thrash. Tidlig thrash er veldig Marshall, vil si du kan bruke både de forskjellige JMPene, JCM800 og JCM900.

JCM900 har et veldig dårligt rykte, men det jeg har hørt av den har vært veldig bra. Litt som om man har fjernet all "classic rock" fra en JCM800 og gitt den mye mer vreng.

I SL-X versjonen er det IKKE transistorvreng slik mange tror, det ekstra preamprøret sørger for den ekstra vrengen (i tillegg til at forsterkeren allerede har noe mer vreng enn JCM800 f.eks).

Har hatt diverse Marshalls før, og nå har jeg en Peavey 6505. Den har noe Marshall ved seg, men har en mye mer "kraftig" vreng. Mer "in your face" og "grainy".

Synes den er veldig kul til thrash, og lyden jeg bruker i bandet (hvor jeg da skal bruke denne) er veldig thrash-inspirert (selv om musikken minner mest om en slags black metal), men med mye mellomtone, og litt smoothere.

Ellers kan du jo prøve diverse Mesa og ENGL, men tror ikke de er det beste for thrash, mer death metal, metalcore osv., mer moderne.

Vil nok tro at en Marshall av noe slags, eller noe som er litt Marshall-inspirert er bra. Er mye å velge i på sistnevnte, men det er ofte veldig dyrt.

Du har Peavey 5150/6505, og så har du masse high-end greier som Soldano, Mojave osv. som lager forsterkere basert på Marshall. Peaveyen skulle jo gjenskape lyden Van Halen fikk med Marshallen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.