Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp meg å bli en bedre gitarist!


olaus

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært opptaksprøver og det var hard konkurranse. I kr.sand. Men etter at jeg var der (uten å lykkes med tanke på studieplass) har jeg tent på anken på å studere der, men konkurransen er hard og jg må virkelig stå på om jeg vil lykkes!

Etter prøvene her forleden fikk jeg tilbakemelding om følgende jeg måtte jobbe med:

Timing

Det virket som om jeg ikke hadde noen plan i solodelen

Rolle - kompet ble litt for likt melodien, i dette tilfellet.

Noen smarte råd til hvordan jeg kan jobbe med disse punktene? Andre generelle råd ang. opptaket i Kr. sand. Tar i mot all informasjon!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timing. Det beste tipset er å øve med metronom, eller noe som ihvertfall jeg og sikkert en god del andre bruker er å trampe takta med beinet mens du spiller, eller dunke litt med hodet i takt. Får du det inn som en vane så blir ikke timing noe problem. hva mener du med at du ikke hadde noe plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne opptaksgreier er litt vanskelig. Det beste er å få tak i noen som går der eller har gått der og hør med dem. De kan sikker gi deg tips om hva sensorene på skolen liker/ikke liker og ser etter under opptakene.

Siden Tomsti har sagt litt om timing så kan jeg jo si litt om plan på soloen.

Well, de fleste liker at ting har en naturlig progressjon (så forresten en genial gitarvideo en gang hvor instruktøren viste at alle soloer skulle begynne nede på halsen og slutte oppe, he he ubetalelig). Er det improvisasjonsmusikk begynner man gjerne begynne med en ide, et lick eller lite motiv hva som helst, men dette er gjerne noe du planlegger øver inn på forhånd sånn at du har et fast startssted. Og så er trikset å utvikle, variere og vri og vende og kanskje utvide det og på den måten går videre. Det viktige er å holde en naturlig flyt og utvikling samtidig som du tar sjanser og beveger deg på uttrygg grunn (da helst uten å ramle). Når du så er helt ute på viddene er det greit å oppsummere å ta folk ned på jorda igjen til slutt eller så blir ting hengende litt i løse luften. Da får du en start en naturlig overgang til et mellomparti og en slutt. Dette kan gjøres på 15 sec eller 15 min.

Jeg vet ikke om du har et komp eller noe du pleier å spille til. Da ville jeg laget et lite startmotiv. Helst så fett som mulig. Kan godt være et lite løp som ender opp i en liten greie hvis det passer. Eller et lite motiv som starter mykt og fint og bygge rseg opp og sniker seg inn på deg. Kommer an på hva du liker best og låta.

Jeg tror mange gjerne vil litt for mye før de starter og har store planer for alt de skal få med i en solo. Da vil jeg heller begynt med et så enkelt motiv som mulig og ta det derfra. Det baller gjerne fort på seg uansett. En solo er en liten musikalsk reise og da vil man gjerne komme no sted og helst gjøre det på en ok måte. Karusell er gøy men ikke for lenge av gangen. Berg og dalbane er gøy men man kan bli litt svimmel uten pauser. Litt karusell og litt berg og dalbane underveis er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 1: Hva er egentlig timing? Nå som jeg skal begynne å jobbe med saken, og vet sånn delvis hvordan man angriper det, må jeg vite hva det egentlig er for noe!

Spørsmål 2: Jeg er veldig interessert i å lære meg å improvisere over forskjellige standardskjemaer. Hvor skal jeg begynne? Jeg mener jeg har grei greie på teorien så det burde ikke vært et problem. Kanskje det lureste er å kopiere andre? Noen som har forslag til gitarister som spiller/har spilt jazzstandarder som er interessante å spille til og plukke fra og lære av?

TAKK FOR SVAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det sånn: jeg ville heller valgt god timing enn god teknikk. Det er noe du bør lære deg fra starten av, så du ikke havner i feil retning. spill enkle sanger, spill gjerne med cd, hør på trommene, du hører at det er logikk (mye av det) når du skal slå på strengen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 1: Hva er egentlig timing? Nå som jeg skal begynne å jobbe med saken, og vet sånn delvis hvordan man angriper det, må jeg vite hva det egentlig er for noe!

Spørsmål 2: Jeg er veldig interessert i å lære meg å improvisere over forskjellige standardskjemaer. Hvor skal jeg begynne? Jeg mener jeg har grei greie på teorien så det burde ikke vært et problem. Kanskje det lureste er å kopiere andre? Noen som har forslag til gitarister som spiller/har spilt jazzstandarder som er interessante å spille til og plukke fra og lære av?

TAKK FOR SVAR!

1) Det kommer litt an på hva de kick'a på. Timing er jo mye, det kan være at du spiller slurvete f.eks på kjappere ting og det kan være "rar" plassering av ting i forhold til tempo på låta. Chick Corea syntes Frank Gambale har lørvete timing.

2) Hvis du virkelig vil lære å spille over sånt ville jeg satt meg ned å sunget/nynnet linjer over kordene og så spilt det på gitar etterpå. Loop det du skal spille over og syng først og så prøv å spill det samme på gitaren. Syngning er ofte en mer primær måte å improvisere på. De fleste "tenker" mer med en gang de skal spille noe på gitaren og så låser de seg fast i skalaer og fingringer og what not. Ta korte ting f.eks to korder av gangen først. Etterhvert vil du greie å koble syngingen/nynningen så du spiller tingene på gitaren samtidig. Så kan du lage lenger looper med flere skifter og prøve lenger linjer. Mye mer musikalsk måte å lære det på enn å prøve å spille det som etter teorien passer over kordene. Plukke linjer av andre er også supert men prøv å gjøre det med øra og ikke med øynene. Og prøv å lag dine egne vrier, varianter og videreutvikl det du rapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Jeg har et interessant spørsmål, som jeg bare MÅ ha svar på!

Hvordan skal/bør man tenke når man skal improvisere over et jazzstandard-skjema for første gang? Altså prima vista. Jeg skjønner at en utdannet jazzmusiker som har drevet med dette i 12 år har lettere for dette enn andre (dvs meg). Jazzmusikeren tenker nok bare melodi og bruker øret og trenger ikke å tenke teoretisk. Men det må jeg som er amatør på feltet.

La meg for eksempel bruke dette skjemaet:

Em7 | A7 | Dm7 | D7 |

Gm7 | C7 | Fmaj| Em7 A7|

Dm7 | Gm7 | E7 | A7 |

Dm7 | H7b5 | Em7 | A7 |

Hvis jeg skal prima vista-improvisere over dette så stopper jeg kjapt opp. Jeg tenker kanskje for mye teori og konsentrerer meg for mye om å treffe akkordtonene, i stedet for å la øret bestemme. Hvordan skal jeg gjøre dette? Skal jeg tenke toneart? F.eks. de første tre taktene er i Dm, de to neste er i Gm, de to neste i F-dur osv. osv.

Noen tips angående dette? Er det bare å sette i gang å øve på å spille det jeg hører? For meg som er vant til Bluesskjemaet (som mange andre) så er jo dette helt nytt. Her må man faktisk skape noen linjer og skissere harmonien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal/bør man tenke når man skal improvisere over et jazzstandard-skjema for første gang? Altså prima vista. Jeg skjønner at en utdannet jazzmusiker som har drevet med dette i 12 år har lettere for dette enn andre (dvs meg). Jazzmusikeren tenker nok bare melodi og bruker øret og trenger ikke å tenke teoretisk. Men det må jeg som er amatør på feltet.

Du skal være klar over at det er fryktelig mange "jazz" musikere som safer seg gjennom sånt ved å spille "riktig" selv med mange å på baken. Det er derfor jeg spør om dette er noe du virkelig vil bli god på. Er det jazz du ønsker å spille? Er det det du drømmer om når du legger deg om kvelden og når du våkner om morran eller ønsker du bare å kunne spille deg gjennom et sånt skjema uten å gå helt på tryne? Det første kan du bruke resten av livet på det andre kan du finne ut av løpet av noen timer.

Vil du ha den røde eller blå pillen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha den røde pillen hvis det er den man skal ta for Ã¥ virkelig kunne det :)

Jeg vil bli god på det, men trenger noen råd og et spark i ræva for å komme i gang. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal ta tak i det. Takker for svarene din, Gluke, de blir satt pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bli god på det, men trenger noen rÃ¥d og et spark i ræva for Ã¥ komme i gang. Er ikke helt sikker pÃ¥ hvordan jeg skal ta tak i det. Takker for svarene din, Gluke, de blir satt pris pÃ¥ :)

Ok da skal du egentlig glemme alt du kan om skaler og fingringer og lære deg å følge øra og få det du hører inni hodet direkte ut i fingra. de tar sånn ca 20 år.

Men det er jo litt kiipt svar da.

Standard jazz skjemaer er litt sånn som 12 bar blues, bare med flere korder. Det går mye på å kjenne igjen hvordan de setter opp kordene og skiftene. Det veldig mange ting som går igjen fra låt til låt. Hvordan du velger å tenke avhenger er litt opp til deg selv, alle får gjerne sin egen vri på hvordan de gjør dette. (Var på time med Carl Verheyen en gang han tenker jo helt merkelig og alle satt igjen som ????) Når du hører på låta så hører du jo ofte hvilke korder som hører sammen. Nesten alt går i V-I og II-V-I skifter. Så da stykker du opp låta i mindre deler og finner ting som passer. Ofte må du kanskje justere skalen over skiftet siden et skifte godt kan starte i dur og ende i moll etc.

F.eks hvis Em-A7-Dm starter som II-V i D som løser opp i på Dm isteden som så blir dominant for å sette opp til II-V I i F. Så tilbake ti ldet første, så Gm i Dm er vel grei så kommer II-V-I hvor II og V begge er dominant, så er det H7b5 som setter opp Em-A7 igjen. Dette er vel å merke uten å ha hørt låta eller melodien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av å lære meg å improvisere over et "standard"-skjema grundig. Og jeg har god tid. Så tar gjerne i mot flere tips til hvordan man skal lære seg det.

Kopiere soloer?

Kun tenke på å spille det jeg hører?

Eller fins det andre løsninger på hvordan man skal gjøre dette som nybegynner. Som sagt, mener jeg å ha teorien på plass, men når jeg setter meg ned og begynner henger det seg opp og jeg blir sittende å improvisere over grunnakkordens skala, feks Dm. Og det blir jo kjedelig og tamt. Og meningsløst! Men jeg er fast bestemt på å lære meg dette så pøs på med tips og triks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.