Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DYI-prosjekt med tonekontroll som ikke virker..


Anbefalte innlegg

Susler (fortsatt) med et DIY-prosjekt om dagen, og har forsøkt å koble en pickup til volumkontroll, tonekontroll og ut-jack. Uten noe egentlig peiling på det jeg driver med er det kanskje ikke overraskende at noe går skeis.

Dette er delene:

Single coil p.u. (=to kabler)

2x250k poter (CTS)

1x 0.022 uF motstand (orange drop trur jeg)

Mono jack

Jeg har forsøkt å bruke dette skjemaet, som så langt er det nærmeste jeg har kommet:

http://www.seymourduncan.com/support/wirin...?schematic=mand

Til å begynne med, ingen lyd (eller, for å være mer presis:hum, sprak, og noe twonk-aktig når jeg tar på strengene). Så - i mangel på pickup ground cover el annen jord, har jeg kobla alt som skal til jord slik at det ender opp i outputjacken (gnd). Da har jeg lyd, ikke noe hum eller spraking og en volumkontroll som fungerer som den skal.

Imidlertid; når jeg vrir på tonekontrollen er det svært marginale endringer i lyden, bare så vidt mulig å oppfatte. Lurer på om poten gjør det samme uten motstand..

Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg ut med å fortelle meg om jeg kanskje....

- har dumma meg ut med jord

- bruker et skjema som ikke er helt godt

- kan ha herpa motstanden

- kan bruke en annen type motstand eller pot (har liggende en 500k pot, noen 0.01 motstander og en til av samme 0.022, men har kort vei til elfa)

- har andre problemer her jeg ikke har tatt inn over meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at du har en "1x 0.022 uF motstand (orange drop trur jeg) ". Dette er ikke en motstand, men en kondensator. Nå spiller det jo ikke den store rollen hva du kaller den, virker den, sÃ¥ er det det samme om du tror en motstand eller kondensator. :)

Har du koblet slik som skjemaet, og det er null effekt, så er kondisen død. De liker ikke mye varme, det er et prblem når man lodder kondensatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at du har en "1x 0.022 uF motstand (orange drop trur jeg) ". Dette er ikke en motstand, men en kondensator. Nå spiller det jo ikke den store rollen hva du kaller den, virker den, sÃ¥ er det det samme om du tror en motstand eller kondensator. :)

Har du koblet slik som skjemaet, og det er null effekt, så er kondisen død. De liker ikke mye varme, det er et prblem når man lodder kondensatorer.

Ops, Litt fort i svingane :blush: kondensator. Stemmer.

Takk for svar !

Hm. Skal ta bort den gamle og teste med en annen kondensator. Jeg tenkte jeg skulle prøve å teste uten å lodde den fast, for å eliminere evt. problemer forårsaket av varme. Rop ut hvis dette er en dum idé..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. har testet med 3 kondensatorer, og igen har effekt. Har også sjekka at loddeskjemaet er fulgt som det skal, og det ser riktig ut.

finnes det noen måte å teste om kondensatorene virker eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.022 er faktisk standardverdien på Fender med dobbel tonekontroll. Men skal du ha en enkel tonekontroll (i kombinasjon med 250K potensiometer) må verdien gjerne dobles. Altså 0.047 som er nærmeste standardverdi. Men det er ikke slik at tonekontrollen ikke virker med 0.022. Det er mer området den virker i som gjør tonekontrollen lite funksjonell i praksis. Men fungerer gjør den jo altså - du vil godt merke forskjellen på 0 og 10 på tonekontrollen.

Forøvrig kan du parallellkoble to 0.022yf for å doble verdien.

Hvis du har problemer, vil jeg foreslå at du poster noen bilder av koblingen din, slik at vi kanskje kan oppdage noen feil. Bruker du mobilkamera, så skru på macrofunksjonen (hvis du har noe slikt) for å få skarpe nærbilder

Ellers så er den normale måten å teste en kobling på å måle på den, men det krever at du har et multimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.