Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Symphony X


ThaGod

Anbefalte innlegg

Jada' date='bortsett fra at Michael Romeo er en blå kopi av Yngwie Malmsteen er vel Symphony X et fett band[/quote']

Bortsett fra at de begge bruker Harmonisk Moll skalaen så er det ikke store likheter. Se på spillestilen, veldig forskjellig fra Malmsteen.

Mike Romeo bruker tapping, legato og string-skipping, mens Malmsteen foretrekker vanlig alternate picking. Dette gjør at Romeo får en veldig 'flytende' spillestil, i motsetning til Malmsteen's vanlige gitarspill.

Klart det er likheter, men å si at han er en blåkopi er å dra det litt vel langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Thumbs up*

Dritbra sanger. Andre "must hear" låter må vel bli Sea of Lies (en av flere jeg har spilt med bandet mitt), Lady of the Snow, The Accolade II, Wicked, The Eyes of Medusa, Candlelight Fantasia og Through the Looking Glass, for å nevne noen få.

Ang. Mike Romeo og Yngwie (et tema jeg er lut lei av å høre om):

Likhetene er svært få. Yngwie bruker som regel harmonisk moll i soloene sine, mens Mike -i de tilfeller han spiller neoklassisk- bruker frygisk dominant (harmonisk moll-versjonen av frygisk skala), og en gang i blant heltone- og dimskala (må ikke forveksles med dimarpeggioer, som er det Yngwie er mest kjent for). Mike har noen få av de samme elementene som Yngwie i spillestilen sin, men han har også så mye annet. Av alle soloen til Mike finnes det kanskje bare to eller tre som virkelig låter Yngwie-inspirert (solo nr 2 i Of Sins and Shadows, In the Dragons Den, etc.). Til sammenligning gjelder dette også noen av Petruccis soloer (Home, Fatal Tragedy, This Dying Soul, Stream of Consciousness til en viss grad), men jeg kan ikke si jeg ofte hører folk kalle ham en Yngwie-kopi.

Sjekk forresten ut Communion and the Oracle om du vil høre litt seriøs bruk av dorisk skala og m7-ideer i to særdeles "funky" fusioninspirerte soloer (Romeos beste soloer noensinne, etter min mening).

Ellers har de to vidt forskjellige gitarlyder (jeg foretrekker forresten Romeos gamle lyd, fra før The Odyssey), og har vidt forskjellige tekniske spillestiler. Romeo spiller ofte ekstremt hurtige (betydelig raskere enn Malmsteen) legatoløp, og bruker ofte tap'ede 7-arpeggioer. Han er forsåvidt heller ingen sinke med plekter, og hans economy- og alternate picking er både raskere og mer presist utført enn Yngwies, men ideene han spiller er som sagt ganske forskjellige fra Yngwies, ofte mer basert på string skipping og gjentagende sekvenser enn rene skalaløp over alle strengene (selv om han også kan dette hvis han vil).

Men nok prat om spillestil; få tak i Romeos gitarvideo "The Guitar Chapter" hvis du vil få et bedre inntrykk av hans teknikk og soloideer, den er som regel å finne på Kazaa og lignende P2P-programmer.

Ellers må jeg bare si at Symphony X er en av mine yndlingsband. Meget bra låter, utrolig dyktige musikere, og muligens den beste vokalisten i metal i dag (Russel Allen). Jeg har sett dem live, og både Russel og resten av bandet var strøkne -absolutt ingen feil- mens de likevel stod for et satans bra show. Beste liveband jeg noensinne har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok påstå at Romeo har en god del Malmsteen i seg.. selv om Romeo utforsker litt flere "grenser"(dvs. tar utgangspunkt i noen flere skalaer og hiver inn noen hel og halvtone løp)... Påstanden om at Malmsteen er "unaccurate" er nok en jeg ville ha holdt meg unna... Greit nok at han ikke spiller like kjapt.. men han ER nøyaktig på det han gjør...

Romeo som solo-artist er jo litt anderledes... Der har han jo endel sprengte greier... Men i SyX sammenheng... neoklassisk til de grader... og hvem var det som definerte neoklassisk gitar-runke-rock? Malmsteen... (Jeg ser vekk fra bla Blackmore som også hadde endel å si med feks lange "klassiske" jam'er osv..)

Om Romeo er en Malmsteen-kopi... ikke mer enn alle andre som sweeper og spiller kjapt... (Tony MacAlpine, Greg Howe, Becker, Friedman, Bellas, Batio, Rusty Cooley, Ron Thal, Gilbert etcetcetc... dere kjenner lista.... den er laang..). La oss heller si at alle kopierer Bach på en eller annen måte... :wink: Bach er jo den store HELTEN uansett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger Symphony X. Det er bare fint at de kjører samme oppskrift.. vil man høre noe annet; hør på et annet band .. Jeg elsker stemmen til Russel, riffa til Romeo og synthlinja til synthspilleren, rytmene til trommisen, og basslinja til bassisten.

Favorittlåt; The Accolade II - Et mesterverk uten like. Tror det er den sangen jeg har hørt på mest i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok påstå at Romeo har en god del Malmsteen i seg.. selv om Romeo utforsker litt flere "grenser"(dvs. tar utgangspunkt i noen flere skalaer og hiver inn noen hel og halvtone løp)... Påstanden om at Malmsteen er "unaccurate" er nok en jeg ville ha holdt meg unna... Greit nok at han ikke spiller like kjapt.. men han ER nøyaktig på det han gjør...

Om Malmsteen og "inaccuracy": Kommer an på anledningen. Mannen har visstnok aldri "øvd" i sitt liv, bare spilt og spilt. Noen dager er teknikken på topp (ikke perfekt, men det er det få som er), mens andre dager blir det litt slurv her og der. Vi har alle hørt hans utallige akustiske soloer, og en gang iblant skurrer det litt i ringende toner når han sweeper, så dønn accurate er han ikke. Han er derimot mer enn god nok, og spiller kun det han føler (selv om det ofte blir det samme :wink: ), ikke en masse skit han har kjørt igjennom gang på gang på øverommet. Yngwie er en grom gutt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy .... for ett band... For noen riff' date=' for noen rytmer på trommene, for en stemme, bassen er like rå.... Jeg er i værtfall en stor fan av dette bandet :D

:twisted: Symphony X :twisted:[/quote']

Du glemte: For noen soloer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.