Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitartimer


Aphelion

Anbefalte innlegg

Er for tiden arbeidsledig, og har lyst til å begynne Ã¥ gi gitartimer for Ã¥ fÃ¥ tiden til Ã¥ gÃ¥, og for Ã¥ fÃ¥ inn litt mer penger enn det jeg fÃ¥r fra NAV. Siden det er ventelister bÃ¥de hos rockeverkstedet og Musikkbørsen her i byen nÃ¥, regner jeg med at det ihvertfall kan bli et par elever i uka :) SÃ¥h, hvor mye bør jeg ta for noe slikt, og hvor lange timer er det fornuftig Ã¥ ha?

Alle innspill og tips mottas med takk, ikke minst angående hvordan undervisningen bør legges opp da jeg er ganske fersk på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 40 minutter er en grei gitartime.

Hadde hele klokketimer før, men det blir veldig lenge..

Pris er vel det markedet klarer :)

Hvis det kommer ut at du lærer kidsa metal-licks og soloer tror jeg du kan få stor pågang, for ryktet går fort.

Hadde jeg vært flinkere til å huske navn og tlfnr kunne du få tatt over en haug av tidligere elever fra meg.

Men jeg regner med at det går av seg selv når du kommer igang.

Er ihvertfall et stort marked for "ikke standardisert "gitarundervisning hehe

Du kan jo ta en prat med Jarle Hagen, han har jo gitt mye undervisning og vet vel om både

potensielle elever + at han har endel tips til undervisninga

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, har snakka med ham om det før. Har hatt ham som lærer selv i mange Ã¥r, og om jeg klarer Ã¥ balansere like bra mellom effektiv og ineffektiv som ham, kommer jeg nok til Ã¥ gjøre bra med penger! Haha :D 40 minutter er nok maks ja. Unger blir fort utÃ¥lmodige, samme med meg ;)

Lære bort metal-ting skal jeg ihvertfall ikke få noe problemer med, høhø :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis 50% morsommere enn Debris, da mine timer varte 60 minutter. Finnes vel noen her på forumet som har hatt noen timer med meg ogsÃ¥, om de vil uttale seg er vel det beste kilde til hvor lenge en time kan vare. Jeg tok 250,- for en klokketime. Selv da fikk jeg anonyme telefoner med "250 KRONER ERRU HELT IDDIOT! DRA TIL H*LVETTE! *klikk*" Slikt bør du ikke ta deg nær av. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På musikkskulen eg jobbar på har eg timar på 20 og 30 minutt. 20 er akkurat for lite, og 30 er akkurat nok. Du kan ta langt meir enn du anar for dette her altså, då folk som går på sagevik musikkskule gjer 250 for 20min og 300 for 30min, om eg ikkje tek heilt feil. Det er jo sjukt dyrt, men folk er rike her til lands. Ta 150kr for ein halvtime, det er sannsynlegvis halve prisen av alle andre gitarlærarar i området, og du får jo 300kr/timen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. En kompis jobber som gitarlærer hos Musikkbørsen, og han tjener 200 i timen. Ergo tar de vel mer enn 66,6 kroner per time, som varer i 20 minutter. :) Tenker jeg legger meg pÃ¥ 150 for 30 minutter (dersom jeg fÃ¥r noe respons), sÃ¥ fÃ¥r vi se hvordan det gÃ¥r.

Lurer på om jeg muligens skal smette inn en liten annonse i lokalavisa, kan det være lurt tror dere? En helt minimal en. Jeg er utdannet mediegrafiker, så jeg skal alltids klare å lage noe som fanger oppmerksomhet selv om den er knøttliten :)

EDIT: Ser nå at en slik annonse fort kommer på et par tusen for en spaltebredde og 2cm høyde. Så det legger vi på is inntil videre :P

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit Ã¥ gÃ¥ ut i avisa om du har tenkt Ã¥ betale skatt og moms nÃ¥r (om) den tid kommer. ;) Ellers fungerer noen lapper pÃ¥ tillatte steder, du vil jo gjerne ha folk fra nærmiljøet slik at word of mouth jobber for deg der du er.

Personlig vil jeg si at du tjener mer med 250,-/time enn 150,-/30 minutter. Men det får du avgjøre selv. :)

EDIT: Forøvrig Phatman som har betalt mat for meg ved flere anledninger. Phat! Hva synes du om timene? :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Ser nå at en slik annonse fort kommer pÃ¥ et par tusen for en spaltebredde og 2cm høyde. SÃ¥ det legger vi pÃ¥ is inntil videre :P

Det er nok verdt det. Men før du gjer det, så hald iallfall utkikk etter folk som annonserer at dei treng gitarlærar, og høyr med absolutt alle vener og kjente. Er ofte ein del interesserte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha elev igjen på torsdag. Det var noen her på jobben som spurte. Er litt usikker på om det er noen god ide, men får se hva han trur. Jeg har generelt mista troen på gitarundervisning så jeg vet ikke om jeg er den beste læreren lenger. Kjøp en Marshall, drekk øl og spill høyt. Veit da faen hvorfor man skal betale penger for å lære det. Oh well vi får se på torsdag. Antigitartime kanskje?

Undervisningen kommer vel helt an på hvor flinke de er og hva de vil lære. Er dem helt nybegynner så er det jo bare å lære dem å stokke fingra rundt på halsen. De fleste vil vel bare lære låter dem liker og kanskje litt basics. Egentlig er det jo jævlig enkelt da: gå hjem, hør på skiver du liker, lær deg å spill det dem spiller, ferdig 450 schpenn takk.

Prisene er jo helt føkka men gitarister har jo generelt så dårlig selvtillit og er livredd for å ta seg ordentlig betalt. Hva koster det å klippe håret? Hva koster det hos tannlegen? Hvor lenge har du spilt for å komme dit du er i dag? Sist jeg gav timer tok jeg 250,- per time, men det sklei jo helt ut. Holdt stort sett på i 1,5 til 2 timer og til slutt kom foreldra inn og lurte på hva i helvete vi dreiv med. Satt å så på Paul Gilbert videoer og drakk cola og prata skit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Forøvrig Phatman som har betalt mat for meg ved flere anledninger. Phat! Hva synes du om timene? :ninja:

Det begynner å bli en stund siden det her. Jeg synes timene var nyttige for meg.

Såvidt jeg husker var jeg der mest for å lære teori, noe Euphor forøvrig kan godt.

Timene var vel for det meste lagt opp slik at jeg spurte om det jeg lurte på og Euphor svarte etter beste evne.

En av ulempen med dette var at jeg ikke alltid visste hva jeg lurte på. Lett å bli forvirret når man lærer nye ting. Særlig teori.

(Tenkte jo aldri på at det kunne være like krevende å ta gitartimer som å gi dem)

I slike situasjoner krever jeg såpass av gitarlæreren at han har et opplegg (noe the Euphor selvfølgelig hadde).

Jeg kan tenke meg at det er krevende å skreddersy pensum for hver elev, men det er jo derfor man er gitarlærer.

En annen ulempe med å ha sånne "spørretimer" er at det blir veldig mye hopping frem og tilbake. Kriketonearter den ene timen og kvintsirkelen den andre timen osv osv ble egentlig ganske forvirrende tilslutt. En ting jeg ville gjort annerledes hadde vært å gå gjennom det mer systematisk.

Ellers synes jeg the Euphor var en god lærer. Pedagogisk av seg når eleven ikke tar ting med en gang ;)

Forresten synes jeg ikke en klokketime var for lenge. Tiden gikk jo såpass fort for min del.

Som råd til Apheilion vil jeg si at du bør ha et opplegg/pensum/læringsmål for eleven etter et par bli-kjent-timer.

Man kommer ikke lenger med slike spørretimer enn det eleven spør om.

Det er kanskje ikke så farlig hvis du bare skal plukke ut av metalstunt-trickbagen din eller lære bort sanger, men det kommer jo an på eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel innrømme at jeg hadde en agenda... Mitt mål var å lære elevene nok teori til at de selv enklere kunne lære ting senere. Sagt med skolespråk; gi eleven nok knagger til at kommende frakker ikke faller ned. (En frakk har som kjent mange lommer med mye informasjon.) Ettersom jeg mener musikk er matematikk er det aldri vanskelig å gå fra et hvilket som helst spørsmål til teori. Så egentlig tror jeg kjernen i det Phat lærte ville vært det samme, uansett spørsmål han kom med.

Ser man på hva Gluke skriver, så ser man at det er mange veier til alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panzermetall, tungt og kjapt i C#, handler sikkert om at alt er føkka og alt en tar i går til helvete. Men harmoni slutt på soloen kanskje? Left + right? det hadde vært fett.

Someone get me the fuck out of here

All I can find are lots of roads to nowhere

to nowhere

to nowhere

YEAH!

frrrfrrfrrfrrr insert Zakk Wylde style solo med fet harmoni avsluttning frrr ffrrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.