Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Betydningen av strenger


MrWalker

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Undervurder aldri betydningen av strenger pÃ¥ bassen din!

Jeg kjøpte meg en rimelig kinesisk Precision kopi (merket er Shine), for jeg har alltid hatt lyst til å lage meg en kopi av min trofaste gamle sunburst Precision bass. Jeg kjøpte meg en Schaller stol fra USA (den er brukt og ser ganske møkkete og velbrukt ut... passer m.a.o. helt glimrende til mitt "relic" prosjekt).

Jeg satte opp bassen ganske greit med de strengene som fulgte med, og det låt faktisk ganske fint. Var litt stivt å spille på, men det gikk. Sånn passelig, ihvertfall.

Tok av strengene og stolen og micene, og den har stått noen måneder uten... idag tok jeg meg i nakken og satte den sammen igjen. Boret hull til nye skruer for stolen, satte inn nye Bill Lawrence micer (har ikke loddet sammen enda, riktignok), men fikk ihvertfall på et sett med DR Hi-Beams 40-100...

Og bassen er bare helt utrolig mye bedre! Bare med strengene (uten elektronikk) våknet bassen til live! Den låter bare så nydelig tørt, og den er vanvittig mye bedre å spille på. OK, nå har jeg satt aksjonen ganske lavt, og noen bånd klirrer litt, og da hører man den litt "hule" klangen av et middelmådig instrument (pussig at det er når bassen klirrer at man hører middelmådigheten.... klirret på en dyrere bass låter bedre... jada, jeg vet jeg er sær, men sånn er det nå en gang). Men likevel, strengene løftet dette instrumentet fra billig Asia-nivå til helt greit konsert-nivå.

Hemmeligheten med DR Hi-Beams er at de har rund kjerne som gjør at de føles litt mykere og låter crispere, men likevel... moralen er likevel at dersom bassen din føles rævva og du har prøvd alt (tror du), inkludert byttet preamp, micer, stemmeskruer, stol, kropp og hals, men det likevel ikke funker... spander på deg et ORDENTLIG sett med strenger!

:D:D:D

EDIT: Nå er ikke dette helt fremmed for meg. Jeg har hatt samme opplevelsen mange ganger før. Conklin Groove Tools 7-strenger, Peavey Cirrus 6-strenger, Johnson asia 4-strenger Jazz-kopi, osv. De kommer til live på en helt annen måte når jeg får satt på DR Hi-Beamsene mine. :)

Peavey Cirrusen hadde jeg et sett med Elixir strenger på, og det føltes dødt. Akkurat som å spille med kondom. Overtoner og alt låt litt "mutet". DR Hi-Beamsene gjorde instrumentet til et helt annet, den kom til live igjen. :)

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er jo at jeg nesten er litt stolt av det! :D (At jeg er sær, altsÃ¥, Vuelo)

Nå fikk jeg lodda sammen det hele igår, og den låter faktisk fint nå, altså!

Treverket er ganske mykt og bløtt, ikke det beste skruefestet i verden. Jeg brukte skrujern til å skru inn skruene med, men skruene til plekterbrettet går rundt og rundt... selv etter at de er helt inne. Så det er nok noe mykt asiatisk treverk. Men det funker. Den har en ganske fin sunburst finish, selv om den ikke er "Fender-ekte" (baksiden er ensfarget i en slags dyp burgunder farge, og det er ikke en helt "ekte" tobacco sunburst, da den skal gå mot mørkebrunt og ikke burgunder). Rundingen av kantene på bassen er ikke helt "ekte" heller, også her kommer "kopi-tegnene" ganske klart til syne. Bassen er ikke så veldig tung, heller, faktisk ganske behagelig i vekt. Kroppen er litt tynnere enn en Fender P-bass... ihvertfall litt tynnere enn det jeg kan huske min var. *hehe* Og betraktelig lettere!

Det er ikke noen Precision-hals som står på den! Helt klart en Jazz-spacing. Hodet er i Fender-tradisjon, men ligner vel mer på et Yamaha BB-hode enn et Fender-hode. Halsen er veldig rett og fin, og har et tykt rosetre-gripebrett. Mye tykkere enn det som stod på P-bassen min i gamle dager. Det er selvsagt bra, for det hjelper til å stabilisere halsen. Truss-roden virker helt fint, og holder halsen helt rett og fin, og båndarbeidet er overraskende bra. Jumbo frets, altså ganske høye og relativt brede. Men ikke ubehagelig å spille på. Og nå er aksjonen veldig lav, og likevel veldig lite klirr. Så kineserne kan når de vil! :) Det er forøvrig min erfaring fra tidligere, også... enten så funker det, ellers er det ganske dårlig. Og denne gangen var jeg heldig. Nå skal det sies at Shine-fabrikken faktisk produserer en del OEM-instrumenter for de store leverandørene, som Peavey m.fl. Så noen stor overraskelse er det vel ikke at dette er helt kurant kvalitet?

Schaller-stolen kjenner jeg fra før, og vet at den gir et bidrag. Det pussige var at jeg bare skrudde den rett på, touchet ikke hverken intonasjons-skruen eller høydejusteringene, og det var helt perfekt. Litt fascinerende. Har sikkert stått på en tilsvarende bass fra før.

Bill Lawrence pickupene leverer også varene. Når jeg plugget inn bassen låter den vanvittig mye bedre enn den gjorde med de gamle kina-puttene. Har ikke hatt en ordentlig P-bass på mange år, og må jo innrømme at lyden absolutt ikke er ueffen til mange ting. Mye mer brukbar enn en hals-pickup på en Jazz-bass alene.

Mine utlegg på denne bassen var totalt sett ca. NOK15-1600,-. Er den verdt det? Ja, så absolutt. *hehe*

Jeg regner med at jeg beholder den som en "beater" en stund, og så antar jeg at jeg sikkert ender opp med å gi den bort, som med de tidligere "beater"-bassene mine *hehe*

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kommer selvfølgelig spørsmÃ¥let om hvor det er best Ã¥ handle disse strengene i fra?

Jeg kjøper i kvanta fra USA. Bestiller man noen strengesett får man gode priser i forhold til norske priser, selv etter at moms og frakt er betalt. :)

Det finnes andre strenger som er gode, også, det er jo en gang sånn at noe som funker for en ikke nødvendigvis funker for andre. Jeg kommer tilbake til DR Hi-Beams hver gang... men det er subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenger har utvilsomt mye å si. Bytta strenger pÃ¥ Marcus Miller signaturen min for et par mÃ¥neder sida, til DR's MM signaturstrenger (mÃ¥tte bare prøve :P), og det ble et hav av forskjell! Vanvittig mye bedre og tøffere lyd enn i strengene som fulgte med bassen. Bestilte pÃ¥ ebay, sÃ¥ da kom det pÃ¥ under 200 inkl. frakt :)

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus Miller brukte HiBeams før han fikk sitt eget "signatur" sett. Er nok ganske like, men føles litt "rÃ¥ere" og "grovere" enn HiBeamsene. Selv foretrekker jeg HiBeams, men det er som kjent en smaksak. :)

Men DR HiBeams (SunBeams er det samme strengene men nikkel og ikke stål, og låter derved litt varmere) og MM FatBeams er alle basert på det samme konseptet med rund kjerne, og er fantastiske strenger. Synes JEG, da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slengte på et sett DR Extra Life Black Beauties på min nye fretless. Selv om jeg egentlig hadde spart et sett Elixir PolyWeb strenger til den.

Den andre Warmoth bassen har A D G C fra et 6-strengers Warwick sett på. De er ganske tynne, og låter fint til solo spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.