Web Analytics
Jump to content

Se hva jeg fant - Yamaha SG1300ts

mrj

Recommended Posts

Heisann

Jeg var hjemme hos foreldrene mine en tur, og kom på at far min har en gammel Yamaha SG. Jeg hadde helt glemt denne, han har kun spilt på Gibson de siste åra. Så jeg tok den frem fra under senga, og steike, den er i hvertfall solid bygd. Det er en yamaha SG-1300ts, disse ble laget 84-86, noe som kan stemme med når jeg husker faren min kjøpte den.

Gitaren er helt svart, med to humbuckere med coiltap. I følge hva jeg har lest på nettet, er kroppen laget av et stykke mahogny, og den har ebony gripebrett. Den låt ganske ok også.

Men så kommer det jeg lurer på, gitaren har også en floyd rose-type tremolo, og disse har jeg null peiling på. Det er, etter hva jeg kan se, ikke en original floyd, men derimot en yamahatype. Actionen er i høyeste laget, så jeg tenkte jeg skulle få den litt lavere. Hvordan gjør jeg det? Den er festet med to skruer til kroppen, bør jeg senke den litt her?

Se her for bilder (ikke av akkurat den gitaren jeg har, men av en identisk):

http://www.guitar-museum.com/guitar-9295-Y...G-Guitar-1300TS

Edited by mrj

Takk for det. FIkk et tips fra en relativt gitarkyndig gitarkamerat om at jeg først burde sjekke buen pÃ¥ halsen og evt stramma thruss-rodden. Lurere det?

Kanskje en kombinasjon? Om halsen har mye bue, vil du få klirr på bånd 1-7 (ca) ved å bare senke stolen. Prøv det først (eller få noen til å hjelpe deg med det om du er usikker, en kvart omdreining på trussrodskruen goes a long way på de fleste halser.)

Og det kan være greit å slakke strengene når du justerer trussroden også. Rett og slett for å ha mindre drag i halsen :)

Edited by ke2